Manje od 20 dana nakon nesreće u Novom Sadu, kineski izvođači radova, CRIC i CCCC, uputili su dopis Infrastrukturi železnice Srbije kojim ih podsećaju da su upozoravali na starost stanica duž trase Novi Sad – Subotica. Predložili su da se ispita njihova upotrebljivost i izdržljivost, piše Forbes Srbija.
Naslov mejla je „Podsetnik u vezi sa problemima na postojećim staničnim zgradama na deonici Novi Sad – Subotica“. Dopis je sastavljen 18. novembra, ali je upućen nešto posle ponoći 19.
Na početku dopisa, Kinezi podsećaju da je projektovani vek stanične zgrade, još prema propisima iz doba Jugoslavije, 50 godina.
Ko je odobrio
„Postavlja se pitanje po kom principu je u Idejnom projektu doneta odluka da se stari objekti ponovo koriste? Pre odluke o ponovnoj upotrebi, da li su objekti ispitani, procenjeni i pregledani od strane stručnih lica?“, navodi su mejlu kineskih kompanija. Dopis je dostavljen sada već bivšoj direktorki Infrastrukture železnice Jeleni Tanasković. U CC su stavljeni nadzor i v.d. pomoćnice ministra građevinarstva Anita Dimoski.
Kinezi ističu da je jasno da su pojedini objekti na deonici Novi Sad-Subotica izuzetno stari.
„Primera radi, stanična zgrada u Subotici izgrađena je 1882. godine. Stanične zgrade u Kisaču i Bačkoj Topoli izgrađene su krajem XIX vela. Stanična zgrada u Naumovićevu izgrađena je početkom XX veka. Stanična zgrada u Žedniku izgrađena je 1943. godine i stanična zgrada u Zmajevu izgrađena je devedesetih godina XX veka“, podsećaju Kinezi.
Kineske kompanije potom podsećaju da su prilikom renoviranja i delimičnog saniranja starih staničnih objekata, primetili probleme koji nisu bili obrađeni projektnom dokumentacijom. Oni tvrde da su blagovremeno dostavljali dopise u vezi sa tim Investitoru odnosno Infrastrukturi železnice. Kao primer navode dopis od 23. februara 2023. o problemima u staničnim zgradama u Žedniku i Bačkoj Topoli i da su dostavili i zahtev za dodatne radove.
„Na pomenuti dopis, Izvođač je dobio sledeći odgovor: Ovi problemi su greške u projektu, i ovakve rizike je trebalo uzeti u obzir pre davanja ponude za izvođenje ovog projekta“, navodi se u dopisu.
Kineske kompanije potom ističu da „ovakav odgovor nije prihvatljiv“.
„Izvođač je svoju ponudu dao na osnovu nacrta Idejnog projekta, a Projekat za građevinsku dozvolu i Projekat za izvođenje su izrađeni na osnovu Idejnog projekta. Sam obim radova je definisan u fazi Idejnog projekta“, navele su kineske kompanije.
Problem se vuče još od Idejnog projekta
„S obzirom na to da je obuhvat radova iz PGD i PZI za stare stanične zgrade definisan Idejnim projektom, a evidentno postoji neusklađenost između projektne dokumentacije i stanja na terenu, može se zaključiti da je najpre problem u samom Idejnom projektu i da je trebalo da se najpre izmeni isti“, ističu u konzorcijumu CRIC-CCCC.
Kinezi navode da iako nisu dobili odobrenje za dodatne radove na stanici u Bačkoj Topoli, ipak su izveli radove na delimičnom ojačanju objekta na osnovu tehničkog rešenja.
„Kako su tekli radovi na pomenutom objektu, tako su otkriveni sledeći problemi. Opeka lučne konstrukcije iznad prozora na prvom spratu stanične zgrade je bila labava. Drvene grede popucale, a na postojećoj konstrukciji nije bilo montiranih greda. Plafoni u prostorijama 1-4 su ozbiljno zastareli, dotrajali, oštećeni itd. Zidovi na prvom spratu stanične zgrade su stari, nisu dovoljno stabilni, a veći deo površine podaje oštećen. Drvena gredna konstrukcija krova stanične zgrade ima pukotina i loše je povezana“, taksativno su navele kineske kompanije.
Oni podsećaju da „nijedno od gorenavedenih problema nije bilo u obuhvatu radova renoviranja za koje je bio zadužen izvođač. Stanična zgrada u Bačkoj Topoli je stara više od 120 godina“.
Sigurno će izazivati probleme u budućnosti
Sledi i ozbiljno upozorenje.
„Iako je Idejnim projektom predviđeno samo spoljašnje površinsko renoviranje stanične zgrade, problem je u tome što je sav građevinski materijal stanice star. U budućnosti će sigurno izazvati više sistemskih i celokupnih bezbednosnih poblema, te je potrebno da Investitor ispita i utvrdi stanje cele stanične zgrade“, preporučuju kineske kompanije.
I donose finalni zaključak.
„Imajući u vidu da su stanični objekti na deonici Novi Sad – Subotica poprilično zastareli, teško je proceniti jačinu ili izdržljivost postojećeg građevinskog materijala na osnovu izgleda, a njihov životni vek je verovatno premašio projektovani vek trajanja. Izvođač predlaže Investitoru da unajmi stručno lice koje će izvršiti celokupno ispitivanje i procenu starih staničnih zgrada. U skladu sa time napraviti Izveštaj o izvršenoj tehničkoj proceni i ispitivanju, i na taj način potvrditi da su stare stanične zgrade bezbedne, upotrebljive i izdržljive“, stoji u dopisu koji potpisuje predstavnik konzorcijuma Ći Fengžan.
Bez odgovora
Forbes Srbija tražio je od kineskog konzorcijuma potvrdu da su uputili ovaj dopis. I da li su dobili odgovor Infrastrukture. Ipak, nije bilo odgovora na ovo pitanje. Kao ni na pitanje da li imaju saznanja da je Infrastruktura železnice preduzela korake da ispita stanje staničnih zgrada na trasi od Novog Sada do Subotice.
Pitanje da li su dobili ovaj dopis kineskog konzorcijuma uputili smo i portparolu Infrastrukture železnice Srbije. Pitali smo i da li su preduzeti koraci da se ispita stabilnost zgrada odnosno da li je to u planu. Odgovor nismo dobili.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.