Koliko prosečan kupac zna o svojim pravima, pokazala je anketa koju je sprovela Organizacija potrošača Kragujevca, od oko 2.500 ispitanika, čak 80 odsto njih je znalo da se u slučaju reklamacije prvo treba obratiti prodavcu.
Najveći broj reklamacija je upućen na kvalitet obuće i odeće piše „Politika“.
Proizvode koje kupujemo u prodavnici, a koje se usled korišćenja oštete, puknu, odlepe se, ili pocepaju, potrebno je sa računom odneti u prodavnicu, a procedura prilikom reklamacije je vrlo jednostavna i može biti zamena proizvoda ili povraćaj novca.
Šta se dešava ukoliko prodavac odbije da izvrši zamenu oštećenog proizvoda istražuje finansijski portal Kamatica.
– U tom slučaju kupac ima zakonsko pravo da podnese reklamaciju pisanim putem, a na odgovor ne sme da čeka duže od 8 dana. Ukoliko prodavac ne ispoštuje zakonski rok i ne odgovori na reklamaciju, kupac ima pravo da prijavi prodavca tržišnoj inspekciji, kaže Dušan Uzelac.
Neretko se dešava da prodavac ne želi da prihvati reklamaciju, tada je potrebno da se kupac obrati trećoj strani. Udruženja za zaštitu potrošača će pomoći kupcu da ostvari svoja prava i uputiti ga kroz dalju proceduru, a period u kome je moguće reklamirati robu ili uslugu je dve godine, a ne šest meseci kako većina prodavaca tvrdi.
Ukoliko je ugovor sačinjen na daljinu, a ovo se najčešće odnosi na kupovinu putem interneta ili telefona, kupac ima pravo da u roku od 14 dana odustane od kupovine i vrati robu prodavcu.
Na sajtu prodavnice mora da postoji obrazac za odustanak od kupovine, a ukoliko ga nema onda to nije legalna online prodavnica. Prodavac je dužan da vrati novac, a troškove slanja robe nazad snosi kupac, ali nije u obavezi da navodi razlog za odustajanje od kupovine, kaže Dušan Uzelac za finansijski portal Kamatica i dodaje da se možda čini da je procedura komplikovana i duga, ali podseća da pravila postoje, a da samo oni koji se odriču svojih prava će biti oštećeni.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.