Centar za zaštitu potrošača Forum podneo je zahtev za zaštitu kolektivnog interesa građana Niša kojima je EPS Distribucija „protivpravno“ isključila struju zbog navodne krađe, a potom odbila da ih priključi na mrežu iako su platili i „nezakonito obračunatu“ neovlašćenu potrošnju i troškove izmeštanja brojila koji su „protivzakonito prevaljeni na njih“.
EPS je zahtevao da plate još i zastarele dugove za struju, koji, zahvaljujući protivustavnim kamatama, dostižu i 700.000 dinara po potrošaču. Naš list je prethodno pisao da je u Nišu i nekoliko okolnih opština od kraja 2015. godine do danas više od 2.500 porodica ostalo bez struje zbog navodne neovlašćene potrošnje, a da neke od njih struju nemaju i po tri godine.
U zahtevu za zaštitu kolektivnog interesa potrošača, koja se obično naziva „kolektivnom tužbom“, a podnetom nadležnom Ministarstvu trgovine, zahteva se da Ministarstvo naloži EPS Distribuciji, odnosno niškoj Elektrodistribuciji, da hitno prestane sa grubim kršenjem zakona i „nepoštenom praksom“, te privremeno priključi sve isključene potrošače do okončanja sudskih sporova. Kolektivna tužba je podneta u ime 25 potrošača, ali njen rezultat mogao bi se odnositi na sve kojima je isključena struja po ovom osnovu.
Od Ministarstva se posebno zahteva da naloži EPS Distribuciji da hitno priključi sve potrošače kojima se uključenje struje uslovljava plaćanjem zastarelog dugovanja, a svoja potraživanja obezbedi u sudskom i izvršnom postupku. Od Ministarstva se traži i da naloži EPS Distribuciji da stavi van snage obračune o neovlašćenoj potrošnji koje su dobili isključeni potrošači, a da njihova brojila o svom trošku dovede u tehnički ispravno stanje. Takođe se zahteva da Ministarstvo naloži EPS Distribuciji da formira komisije za rešavanje prigovora i reklamacija potrošača u čijem su sastavu predstavnici udruženja i saveza potrošača.
– Prema proceduri, Ministarstvo trgovine dostavlja naš zahtev EPS Distribuciji na izjašnjenje u roku od 15 dana, a ukoliko se to ne dogodi ili se EPS Distribucija izjasni negativno, Ministarstvo može pokrenuti sudski postupak. Mi smo u zahtevu jasno istakli i podneli sve dokaze da je EPS Distribucija zloupotrebila kampanju „neovlašćena potrošnja struje“ na štetu zakona i građana, a posebno smo ukazali na hitnost odlučivanja – građani su i godinama bez struje, a ide još jedna zima… – kaže za Danas Jovan Jovanović, predsednik Centra za zaštitu potrošača Forum.
U kolektivnoj tužbi se tvrdi da je EPS Distribucija zloupotrebila institut neovlašćene potrošnje sa ciljem da na građane prebaci sopstvenu obavezu da zameni brojila koja nisu baždarena duže od 12 godina, što ih po Zakonu o metrologiji čini neispravnim, kao i da naplati zastarela dugovanja, u kojima se nalazi i kamata obračunata konformnom metodom, koju je Ustavni sud 2012. godine proglasio neustavnom, a zbog koje su ti dugovi uvećani i za preko 60 odsto. Ovo javno preduzeće pri tom godinama potpuno ignoriše ili odugovlači odlučivanje po prigovorima i zahtevima potrošača za ponovno priključenje, kao i po rešenjima Agencije za energetiku, inače drugostepenog organa, donetih po žalbama potrošača, iako je zakonski rok za odgovore na ovakve predstavke samo 15 dana.
Neovlašćena potrošnja, prema propisima, postoji kada su na brojilima oštećene državne ili distributivne plombe, „a pod uslovom da se u kontroli mernog uređaja utvrdi nepravilnost registrovanja utrošene električne energije“, dok je za EPS Distribuciju dovoljno da u kontroli, kojoj često ne prisustvuju potrošači, utvrdi oštećenje plombe, bez provere da li su računi za struju zbog toga umanjeni. Brojila koja nisu baždarena najmanje jednom u 12 godina moraju se zameniti i to je obaveza EPS-a, a to preduzeće je prevaljuje na građane kod kojih je utvrdilo navodnu neovlašćenu potrošnju. Mada upotrebu takvih brojila zakon zabranjuje, EPS Distribucija preko njih obračunava i korišćenje struje i iznose navodne neovlašćene potrošnje.
EPS Distribucija, navode u Forumu, nije poštovala ni obavezujuću zakonsku odredbu da ne može da isključi potrošača ako on ospori postojanje i visinu računa za struju ili obračunatu neovlašćenu potrošnju i pri tom nastavi da uplaćuje račune za tekuće obaveze. Ona po zakonu ne sme da ostavi bez struje ni domaćinstva u kojima „živi ugroženi potrošač zbog uzrasta, posebnih potreba ili bolesti“, a to čini. Zakon joj zabranjuje da uključenje struje potrošaču „uslovljava plaćanjem zastarelih dugovanja“. Obavezna je da formira komisije za rešavanje prigovora i reklamacija potrošača, kao i Savetodavna tela, u kojima mora biti predstavnika asocijacija potrošača, ali to još nije učinila.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.