Koliko košta građane obuka u auto-školama u Srbiji: Poskupljenje samo što nije, najavljene paprene cene 1Foto: Shuterstock/GaudiLab

Potpuno neopaženo je prošla prošlonedeljna vest u vezi sa mogućim poskupljenjem obuke u auto – školama u Srbiji. Procena je bila da bi ona mogla do dostigne cenu 100.000 dinara što je, priznaćete, skupo za naše uslove. Ne samo zbog toga što je u državi poskupleo sve, što se kaže „od igle do lokomotive“, već što su zarade građana ostale na istom nivou pre svih tih poskupljenja.

Da stvar bude gora, auto je danas nasušna potreba. Ali, ukoliko obuka u auto – školama bude poskupela ljudi neće imati novca da je plate. To su shvatili u Zaječaru, na primer. Istovremeno, aujo – škole od severa do juga Srbije već sada „štucaju“ pod teretom paprenih cena benzina i dizela, ali i automobila i njihovih delova.

Ipak, ima još mesta u Srbiji gde su cene ostale od oko 68.000 dinara, kolike su bile pre nekoliko godina, a ima i gradova gde vlasnici auto – škola traže da cena  135.000 dinara za obuku vozača B kategorije.

U Subotici poskupela obuka

Od 1. septembra, u svih osam auto – škola u Subotici, cena obuke za B kategoriju je poskupela i trenutno iznosi 98.000 dinara, a kako iz auto – škola kažu, „ići će još gore“.

Koliko košta građane obuka u auto-školama u Srbiji: Poskupljenje samo što nije, najavljene paprene cene 2
Foto: Miljko Stojanović

„Čeka se odluka Vlade koja bi trebalo da donese minimalnu cenu obuke, tako da će ona biti preko 100.000 dinara. Sada je zvanično cena u svim auto – školama u Subotici za B kategoriju 98.000 dinara“, kažu za Danas u jednoj od auto – škola.

U ovu cenu je uključeno 40 časova teorijske i 40 časova praktične obuke, kao i prvi izlasci na ispite iz teorije i vožnje.

Iz auto – škola kažu da, uprkos visokoj ceni obuke, ima zainteresovanih polaznika jer je vožnja “osnovna potreba danas”.

U Novom Sadu oko 100.000 dinara

„Cene obuke vozača u novosadskim auto – školama kreću se oko 100.000 dinara i ta cena aktuelna je već oko dve godine“, kaže za Danas Milan Mudrinić iz Asocijacije auto – škola iz Novog Sada i dodaje:

„Kada je počeo rat u Ukrajini i naftni šok, u jednom momentu su cene podignute na oko 120.000 dinara, međutim, zbog nesigurnosti koja vlada, nama je opao posao, nakon čega smo se ponovo vratili na cene od pre dve, tri godine, i uprkos tome što je poskupeo benzin, ali i druge stvari, poput automehaničarskih usluga koje su skočile za oko 50 odsto“, dodaje Mudrinić.

Sa druge strane, postoje škole koje svoje usluge nude i po nižim cenama, što predstavlja pokušaj privlačenja novih klijenata, ali zbog nagomilanih finansijskih obaveza koje pristižu, pojedine škole ulaze u još veće dubioze i finansijske probleme, što vodi ka njihovom zatvaranju.

„Trenutno u Novom Sadu ima oko četiri, pet auto – škola koje se nude na prodaju ili su u nekoj fazi zatvaranja“, naglašava.

Prema računici države iz 2012. godine, određena je minimalna cena koje se škole moraju pridržavati, koja se kreće oko 68.000 dinara, međutim, te godine, cena benzina kretala se od 92 do 100 dinara, a automobili koji se koriste za obuku koštali su od osma do 10 hiljada evra.

Sada je benzin preko 200 dinara, automobili koji se koriste u obuci koštaju i po 18.000 evra, zbog čega Mudrinić smatra da i cene moraju da idu naviše, jer je trenutna situacija na nivou „minimalne izdržljivosti“.

Koliko košta građane obuka u auto-školama u Srbiji: Poskupljenje samo što nije, najavljene paprene cene 3
Foto: Pixabay / Bertsz

„U narednih nekoliko meseci cena mora otići gore, barem na 120.000 do 130.000 dinara. Kao zajednica auto – škola pregovaramo sa nadležnim ministarstvom o podizanju cene na oko 135.000, ali nisam siguran da li ćemo je dobiti, pre svega zbog socijalnog mira. Polaganje vozačkog ispita je potreba, hleb moramo da jedemo, ali ne moramo svi da vozimo auto“, ističe.

I uprkos visokim cenama, između 20 i 30 odsto budućih novosadskih vozača obuku isplate u kešu, odjednom, dok se većina kandidata odlučuje za plaćanje na rate.

Obuke se mogu platiti i na deset mesečnih rata, na različite načine koji uključuju i administrativne zabrane i čekove. Većih problema u naplati za sada nema.

„Ljudi možda misle da je obuka od 100.000 dinara skupa, ali veliki broj kandidata ima mobilni telefon koji košta upravo toliko, a menjaju ga svake godine, dok se ova obuka od koje zavise životi učesnika u saobraćaju prolazi samo jednom u životu“, zaključuje Milan Mudrinić.

U Zrenjaninu cene miruju

Da bi se prošla vozačka obuka i polagao vozački ispit prošle godine polaznicima u Zrenjaninu trebalo je oko 50.000 dinara, dok im je sada tpotrebno od 60.000 do 75.000 dinara.

Da li će novih poskupljenja biti, to niko ne može da garantuje u ovom trenutku, kažu nam u ovdašnjim školama za obuku vozača, gde ističu da se poskupljenje benzina odrazilo na poseo.

Teorijska nastava od 40 časova za vozače B kategorije kreće seoko 14.000 dinara, praktična obuka je 50.000 dinara, teorijski ispit je 5.000 dinara, a isto toliko i praktični ispit.

Sve auto – škole nude plaćanje na rate i određene popuste ukoliko se plati ceo iznos, ipak, kažu da je najčešći vid plaćanja na odloženo.

Vozni park koji je u opticaju ide od polovnih do novih automobila, na kojima se obučavaju budući vozači.

U Zaječaru cene se neće povećavati  jer ljudi ne mogu da plate

Pored toga što je najavljeno poskupljenje obuke u auto – školama, u Zaječaru do poskupljenja neće doći, barem tako tvrde vlasnici.

Prema njihovim rečima, u ostalim gradovima Timočke krajine, cene su već povećane, ali da zbog loše ekonomske situacije u Zaječaru, to nije izvodljivo.

„Kako da povećamo cene kada je za naše sugrađane i ovo skupo. Kod nas nema privrede, i ono što ima, plate su mizerne, tako da ako povećamo cene, bojim se da više niko neće uplaćivati obuku“, ističe za Danas vlasnika jedne od auto – škola.

Koliko košta građane obuka u auto-školama u Srbiji: Poskupljenje samo što nije, najavljene paprene cene 4
Foto: Pixabay / Alexas_Fotos

Cena obuke u Zaječaru kreće se od 60.000 do 70.000 dinara, u šta je uračunata praktična i teoretska obuka, kao i polaganje testova.

Iz druge auto škole kažu da ni oni ne planiraju povećanje cena, ali da je rad sa ovim cenama već besmislen.

„Ovo je strašno. Zarada je mizerna, a da povećamo cene, ništa nećemo dobiti, osim toga što ljudi jednostavno neće dolaziti da se obučavaju. Nisam pametan šta da radimo“, objašnjava naš sagovornik.

Iz auto – škola u Zaječaru saglasni su da za poskupljenje ima nekoliko razloga, a tri glavna su rast troškova rada auto – škola, potreba za povećanjem plata kako bi zadržale stručni kadar, kao i skok cena goriva u Srbiji, kao što su već objasnili, ali u Zaječaru to nije moguće zbog loše ekonomske situacije.

U Majdanpeku oko 100.000

Da bi došli do vozačke dozvole B kategorije, računajući tu časove teorije i prakse odnosno vožnju, prvu pomoć i lekarsko uverenje treba vam otprilike dva i po minimalca. I to pod uslovom da položite iz prve, jer se svako ponovno polaganje dodatno plaća.

Na cenu obuke indirektno utiču cene goriva, amortizacije, poskupljenja automobile, kažu znalci.

„Trenutna cena kod nas je 88.000 dinara i u ovaj iznos uračunati su teorijska i praktična obuka, kao i prvi izlazak na ispit“ rekli su za Danas u jednoj od auto škola koje funkcionišu u Majdanpeku i dodali:

„Ova cena je važeća duže vreme, jer je početkom godine bilo nekih sitnih korekcija. Priča se o tome da je zbog svih poskupljenja potrebno korigovati cene, ali kada će to biti i u kom iznosu ne mogu u ovom trenutku da vam kažem“.

Nešto skuplje je u drugoj auto – školi u Majdanpeku gde su, kako su nam rekli, časovi teorije i prakse i izlazak na polaganje 90.000 dinara.

„Naravno da je moguće odloženo plaćanje jer ko može ovo da plati odjednom“, poručuju oni.

Na ovih 88 ili 90 hiljada dinara treba dodati još i prvu pomoć koja košta 3.500 ili 4.000 dinara, u zavisnosti ko drži obuku, kao i lekarsko uverenje čija je cena 3.500 dinara.

I kada se sve sabere iznos za celokupno polaganje bude blizu 100.000 dinara.

Šabac: Obuka za vozače od 72.000 do 78.000 dinara

One koji tek treba da postanu vozači, poskupljenje obuke neće obradovati, dok šabačke auto – škole željno iščekuju povećanje minimale cene, koju propisuje država, a koja je poslednji put korigovana pre devet godina.

“Od te 2013. godine mnogo toga je poskupelo. Minimalna cena koja je propisana je 68.000 dinara, bez lekarskog pregleda i prve pomoći. U taj iznos uračunata je taksa za MUP, za ispitivače koji izlaze na ispit. Od svega toga, oko 66.000 ostane auto školi”, objašnjavaju u jednoj od auto – škola.

Praktična obuka u Šapcu, po dogovoru između auto – škola, poskupela je za 10.000 dinara, pre oko tri meseca, na šta je najviše uticalo povećanje cene goriva.

“Nama instruktori traže veće plate, ali ne možemo da im podignemo, jer onda nemamo račun da radimo, to bi značilo da idemo u minus”, objašnjava naša sagovornica, vlasnica jedne auto – škole.

Na pitanje koliko bi bilo prihvatljivo da koštanja obuka za vozače, kaže da je reč o minimalno 80.000 dinara.

Vlasnik jedne od najstarijih auto – škola u Šapcu, tvrdi, međutim, da je za pristojno poslovanje, potrebno mnogo više od toga.

“Realna cena obuke oduvek je bila dve i po prosečne mesečne plate. Kada sam počinjao da radim ovaj posao, krajem osamdesetih i početkom devedesetih godina, Ministarstvo finanasija je donosilo odluku o ceni obuke, i to je tada bilo dve i po plate.

Objašnjava da je reč o realnom iznosu, kako bi škola mogla normalno da radi, ispuni obaveze prema državi i omogući instruktorima platu kakvu zaslužuju.

“Ali to je sada, na žalost nemoguće uraditi. Ukoliko se računa da je prosečna plata 75.000 dinara, obuka bi koštala skoro 200.000 dinara. Zamislite ko bi to mogao u današnje vreme da plati”, pita se naš sagovornik.

Inače, interesovanje građana je nešto manje u odnosu na raniji period, budući da je sezona leta, kada je najveći broj upisa, prošla.

Na slabije interesovnanje, kažu, utiče i aktuelna situacija i povećanje cena troškova života.

Neke kragujevačke auto – škole smanjuju cenu tako što skraćuju broj časova

Cena obuke vozača u većini kragujevačkih auto – škola košta 76.000 dinara.

To je zakonski minimum koji je propisala država i sa vrata će vam u svakoj reći da ispod toga ne može.

Međutim, ono što vam ne kažu odmah je da je to samo cena teorijskih i praktičnih časova. Cenovnici su različiti, pa je u nekoj školi objavljena cena po času, a u drugoj ukupne cene za 40 časova teorijske i isto toliko praktične nastave.

Kako god da je napisano, polaznike će 40 časova teorije koštati 16.000, a časovi vožnje 60.000 dinara.

Na taj iznos treba dodati i 10.000 dinara za polaganje ispita, prvo teorijskog – 5.000, a zatim isto toliko i praktičnog dela.

Polaznici će još 5.000 dinara morati da izdvoje i za lekarsko uverenje i polaganje prve pomoći, pa će nove vozače čitav proces koštati 91.000 dinara.

Koliko košta građane obuka u auto-školama u Srbiji: Poskupljenje samo što nije, najavljene paprene cene 5
Foto: Miljko Stojanović

Knjige iz kojih spremaju teoriju polaznici dobijaju besplatno. Za one koji nisu sigurni da su sve dobro savladali u ponudi su i dopunski časovi teorijske i praktične obuke, koji koštaju isto kao i redovni 400, odnosno 1.500 dinara.

Sve auto – škole nude polaznicima plaćanje na rate, čekovima ili preko administartivne zabrane, a polaznici u zavisnosti od škole mogu da odlože plaćanje od osam do 24 meseca.

Međutim, u jednoj auto školi u Kragujevcu su nam rekli da pojedine škole, u pokušaju da privuku što više polaznika, skraćuju broj časova i onima koji nemaju položeno ni za jednu kategoriju, što je protivzakonito.

– Da bi smanjili cenu, oni moraju nešto da skrate. Najčešće skrate broj časova praktične obuke pod izgovorom da polaznik “dobro vozi” i da mu ne treba 40 časova. To se uvek na kraju negativno odrazi na ispitu, jer ne postoji kandidat koji može da nauči da vozi za manje časova, osim ako to ranije nije radio bez dozvole, kažu u jednoj auto školi u Kragujevcu.

U Nišu jeftinije

U Nišu obuka u auto školama nije poskupela, a cena se uglavnom kreće oko 80.000 dinara.

Dejan Miljković, vlasnik jedne od auto – škola, kaže da bi obuka za vozače morala da bude mnogo skuplja jer su svi troškovi porasli.

„Država je još pre 10 godina propisala minimalnu cenu obuke od 55.000 dinara. U odnosu na tada mi smo poskupeli za samo 25.000 dinara, a sad je gorivo mnogo skuplje, a i sve drugo znatno je poskupelo. Odavno se priča da moramo da podignemo cenu, ali je ogromna konkurencija i svi se borimo za kandidate za vozače“, objašnjava on.

Prema njegovim rečima, vlasnici auto – škola su svesni da u Nišu prosečna plata nije visoka, kao i da ima dosta nezaposlenih Nišlija, te da poskupljenje ne bi doprinelo da imaju dovoljno posla.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari