Kada su predsednik Aleksandar Vučić i ministar finansija (u tom trenutku kamerman) Siniša Mali pre nešto više od nedelju dana nenajavljeno posetili gradilište za Ekspo 2027, prvi čovek Srbije uputio nas je da pogledamo „stotine vozila i mašina“. Ministar je u maniru iskusnog snimatelja jednim brzim „švenkom“ uspeo da u kadar „uhvati“ – tri kamiona i jedan bager.

Kako prenosi portal Forbs nekoliko dana kasnije i sam je, opet nenajavljeno, „banuo“ na gradilište u blizini Surčina i informisao javnost da su „pobijeni“ šipovi (stubovi od armiranog betona koji se izlivaju u zemlji u cilju temeljenja objekata) za sve hale Ekspa i da je počelo postavljanje šipova za Nacionalni stadion.

U objavi na Instagramu demonstrirao je poznavanje materije objašnjavajući prečnik šipova, dužinu i broj, količinu upotrebljene armature i betona.

To je i očekivano jer je Ministarstvo finansija, po odluci Vlade, zvanični nosilac investitorskih prava koji pribavlja dozvole za ove radove.

Tom prilikom dodao je i da „napredujemo i ispred rokova, ali ipak pokušavamo da ubrzamo radove koliko god je moguće, i da poboljšamo koordinaciju, kako bi sve bilo završeno na vreme“.

A koje je sve dozvole dosad pribavilo Ministarstvo finansija? I koliko koštaju ovi pripremni radovi?

Kada bi se uporedila brzina izdavanja dozvola za trenutno dva najveća graditeljska poduhvata u Beogradu, moglo bi se zaključiti da država više voli da radi sama.

Brzina izdavanja odobrenja za gradnju za Ekspo ipak je bolja u odnosu na brzinu izdavanja dozvola za Beograd na vodi.

Prednost je na strani Ekspa ne samo po pitanju brzine, jer nadležni organi značajno manje vraćaju dokumentaciju Ministarstva „na popravni“ u odnosu na investitora u Savskom amfiteatru.

Naravno, rokovi za Ekspo su egzaktni (i kratki) pa je to, po svemu sudeći, ključni razlog.

Ministarstvo finansija dosad je ušlo u ukupno šest procedura za dobijanje odobrenja za gradnju i svi su pokrenuti u cilju izvođenja pripremnih radova.

Samo u jednom postupku zatraženi su lokacijski uslovi i građevinska dozvola, dok je za ostale radove Ministarstvo išlo u postupke pribavljanja privremenih građevinskih dozvola i tu je procedura značajno jednostavnija jer se sprovodi po članu 145. Zakona o planiranju i izgradnji pa se i brže dolazi do njih.

Kako procedura nalaže, građevinska dozvola tražena je za faznu izgradnju hala za Ekspo, odnosno za pripremu terena i potom postavljanje šipova.

Privremene građevinske dozvole izdate su za pripremne radove na izgradnji četiri parkinga, delova dve saobraćajnice koje će prolaziti kroz prostor Ekspa, kao i za izgradnju gradilišnog platoa i kampa za tehničko osoblje.

Time je i zvanično dato zeleno svetlo za početak gradnje objekata koji će činiti izložbeni prostor, kao i za pripremu terena oko budućeg Nacionalnog stadiona.

Podaci iz izdatih odobrenja pokazuju da je predračunska vrednost svih pomenutih radova 14,6 milijardi dinara bez PDV-a odnosno da će prvi, pripremni radovi na Ekspu koštati poreske obveznike više od 125 miliona evra bez poreza.

Najveći deo ovog novca odnosno više od 10,6 milijardi dinara usmereno je na pripremne radove i pobijanje šipova za sedam izložbenih hala. Na čak devet milijardi dinara procenjeno je izvođenje radova na „rasčišćavanju terena, skidanju humusa, obradu podtla“ i za izgradnju gradilišnog puta. Na još 1,6 milijardi dinara procenjeni su radovi „temeljenja na šipovima“ za sedam hala i objekat koji nosi naziv Zeleni totem.

Po vrednosti na drugom mestu su pripremni radovi za izgradnju parkinga 1, 2 i 3 čija je predračunska brojka 1,44 milijardi dinara bez poreza.

Neimari imaju godinu dana da završe taj posao, a reč je o parkinzima koji će se nalaziti uz Nacionalni stadion.

Nešto manje od milijarde, ili tačnije 913 miliona dinara bez PDV-a, koštaće pripremni radovi za izgradnju gradilišnog platoa.

U ovom postupku investitor je najpre bio odbijen za dozvolu, jer je pored pripremnih radova hteo da obuhvati i samu izgradnju pomenutog platoa kao i kampa za tehničko osoblje, ali to nije dozvoljeno.

Pripremni radovi za tzv. parking 4 koštaće 746,6 miliona dinara bez PDV-a. Ovaj parking takođe je deo kompleksa Nacionalnog stadiona.

Investitor je 20. maja dobio potvrdu za prijavu radova i sada ima šest meseci da završi radove.

Najmanja je vrednost započetih pripremnih radova na izgradnji saobraćajnica koje će presecati prostor Ekspa.

Radovi na njima počeli su zvanično još krajem marta. Pripreme za izgradnju tzv. saobraćajnice Nova 4 koštaće 596,6 miliona dinara bez poreza.

I na kraju, u martu je prihvaćena i prijava radova za izvođenje pripremnih radova na izgradnji dela saobraćajnice koja nosi naziv Nova 3. Rok za završetak je šest meseci, a vrednost radova 321,6 miliona dinara bez PDV-a.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari