Koliku će korist imati aerodrom "Konstantin Veliki" nakon odluke da Er Srbija dobije ugovor do 2023. godine 1Foto: BETAPHOTO/AIR SERBIA/MO

Da li je produžavanje “prava” Er Srbije na subvencionisane letove od javnog interesa sa niškog aerodroma „Konstantin Veliki“ samo upumpavanje budžetskog novca nacionalnom avio – prevozniku, koji beleži gubitke, bez iole ozbiljnije koristi za ovaj aerodrom, pitanje je oko kojeg sagovornici Danasa misle različito.

Oni su, pak, saglasni da bi ovakvi državni aranžmani morali da budu bitno transparentniji, što bi otklonilo i dileme ove vrste.

Na nedavni tender Ministarstva saobraćaja za avio – linije od javnog interesa iz Niša i Kraljeva javila se samo Er Srbija, koja je dobila 2,8 miljardi dinara za ugovor do 2023. godine, a uz to i milion dinara za ovu godinu, iako njeni avioni u ovom periodu, zbog pandemije korona virusa, uglavnom ne saobraćaju, a dobijeni ugovor se primenjuje od naredne godine.

Er Srbija ubuduće iz Niša neće imati 12 linija od javnog interesa koje je “dobila” na prethodnom tenderu 2019. godine, već njih sedam – do Beograda, Frankfurta, Kelna, Istanbula i Ljubljane, kao i do Tivta i Atine, tokom letnje sezone.

Prvi letovi na novoustanovljenim linijama kreću 4. januara sledeće godine.

„Od ovog aranžmana ne treba ništa očekivati jer on predstavlja samo još jedno ubrizgavanje novca Er Srbiji. Niškom aerodromu od svega toga neće ostati skoro ništa, ukoliko ne računamo takse, koje su smešno male. Očigledna je strategija i taktika republičkih vlasti da se sve ovo suštinski radi za Er Srbiju, a da je niški aerodrom samo povod da se spasava taj veliki gubitaš“, kaže za Danas Mladen Jovanović, direktor Nacionalne koalicije za decentralizaciju, koja se aktivno bavi situacijom u vezi sa niškim aerodromom od njegovog besplatnog preuzimanja od strane države pre više od tri godine.

Prema Jovanovićevim rečima, jedan od većih problema je i što je poslovanje Er Srbije izuzetno netransparentno, u toj meri da je i funkcinisanje privatnih firmi vidljivije od njenog.

„Ne znaju se finansijski odnosi Er Srbije sa ovim aerodromom, ali bi mogao da zabrine podatak da je aerodrom ovog meseca od Ministarstva saobreaćaja dobio subvenciju od 419,3 miliona dinara “za operativne troškove”, kaže on.

Međutim, Petar Vojinović, glavni i odgovorni urednik vazduhoplovnog portala Tango siks i direktor Tango siks grupe, smatra da je produžetak aranžmana Er Srbije na linijama od javnog interesa iz Niša “dobra vest za niški aerodrom”, jer “predstavlja garanciju za njegovo poslovanje u periodu koji nije kratak”.

On kaže da za građane Niša aranžman znači povezanost sa važnim “neprofitabilnim” destinacijama, kojima je zbog nekomercijalnosti i pripisan javni značaj.

Oni će, navodi on, takođe, preko nove linije Niš- Beograd “moći da dobiju više opcija za let do raznih svetskih destinacija, kroz presedanje u Beogradu, što je i svrha te linije”.

„Pravila Evropske komisije o državnoj pomoći i subvencijama i dalje nisu promenjena, pa Srbija ne bi smela da daje finansijske injekcije Er Srbiji ili bilo kojoj drugoj kompaniji. Na ovakvu subvenciju, dakle, ne bi trebalo gledati kao na pokrivanje gubitaka Er Srbije, već kao na obračun na osnovu izvršenih letenja na destinacijama od javnog interesa, i to tako da Er Srbija bude na poslovnoj nuli, a ne da od njih profitira. Tako bi trebalo da bude, a da li će- videćemo“,  kaže Vojinović za Danas.

Vlada Srbije je krajem marta 2019. godine donela odluku o proglašenju 12 linija od javnog interesa sa niškog aerodroma, saopštavajući da će ti letovi biti subvencionisani u periodu od 1. jula 2019. do 30. juna 2023. godine, a da je za tu namenu iz republičkog budžeta planirano 1,8 milijardi dinara, odnosno 600 miliona godišnje.

Er Srbija je mesec dana kasnije pobedila na tenderu za izbor avio – prevoznika, kao ponuđač sa jedinom ispravnom ponudom.

Pre više od dva meseca Vlada je odlučila da, umesto 12, subvencioniše sedam linija od javnog značaja, izdvajajući za to 2,8 milijardi dinara, čime je stavila van snage svoju odluku iz 2019. godine.

Za građane Niša to će značiti da od januara sledeće godine iz Niša i zvanično neće moći da lete do Rima, Budimpešte, Hanovera, Salcburga, Nirnberga, Geteborga, Bolonje, Fridrishafena i Karslruea, kako je bilo predviđeno prethodnom odlukom.

Do ovih destinacija, međutim, uglavnom nije moglo da se leti još od od početka pandemije, u martu 2020, a mesecima unazad Er Srbija saobraća samo do Frankfurta (Han).

 

Kako će se plaćati?

U odluci o dodeli ugovora Er Srbiji navedeno je da će joj za prvu partiju, do EU destinacija, biti plaćeno 1.542.400.000 dinara, za drugu partiju, do Istanbula i Turske- 792.200.000, za treću partiju, do Tivta- još 114.200.000 i za četvrtu partiju, do Beograda-  352.200.000 dinara. Prevozniku će se plaćati u ratama- po 1,4 milijarde sledeće i 2022. godine, kao i još milion dinara za ovu godinu, iako avioni, izuzev onih do Frankfurta, ne saobraćaju.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari