Kome i kako da se obrate putnici Er Srbije kojima je otkazan let: Pravo na odštetu može ići od 250 do 600 evra 1Foto: Ekonomija Danas

Kompanija Er Srbija iz nedelje u nedelju otvara nove direktne linije ka gradovima širom sveta. Ipak, u sezonu odmora ušla je sa brojnim zakasnelim ili otkazanim letovima. I dok sama kompanija tvrdi da ima opravdanje zašto putnici provode sate na aerodromima, građani se pitaju na koji način za to mogu dobiti odštetu kao i ko je odgovoran za ovakvu situaciju.

Osnivač i urednik vazduhoplovnog portala Tango siks Petar Vojinović kaže za Danas da do otkazivanja i odlaganja letova dolazi usled „istorijskog“ porasta broja putnika, za 80 odsto više nego prethodne godine, što je većina evropskih kompanija, pa i Er Srbija, pokušala da iskoristi.

„Er Srbija je saopštenjem indirektno priznala odgovornost jer nije samo kašnjenje i nedostatak delova u pitanju, već više kombinovanih faktora. Ipak, faktori koji su navedeni kao ometajući su i opravdani kada se uporede sa situacijom koja vlada u svetu i drugim ali i svetskim avio-kompanijama. S tim u vezi, otkazivanje pojedinih letova znači da nameravaju da optimizuju red letenja“, objašnjava Vojinović.

Naš sagovornik napominje da je Er Srbija, na osnovu broja putnika, napravila ambiciozan plan i širenje na dosta novih linija, te da je neophodno sagledati koji je odnos između toga da su bili suviše ambiciozni i poteškoća koje su se javile pri realizaciji.

„Kompanije od kojih Er Srbija iznajmljuje avione nisu pouzdane kao ranije, menjaju cene i raspoloživost aviona. Takođe, uticaj korone i rata na lanac snabdevanja je veliki, te postoje poteškoće u dobavljanju delova za putničke avione. To sve zajedno kada se spoji daje savršenu oluju koja ne bi bila u ovoj meri primetna da Er Srbija nije imala u toj meri ambiciozne planove reda letenja“, kaže Vojinović.

Urednik portala Tango siks uverenja je da će se nepovoljna situacija razrešiti u narednih mesec dana, na vrhuncu letnje sezone, jer Er Srbija trenutno ima četiri aviona koja iznajmljuje od inostranih avio-kompanija, a u sledećim nedeljama očekuje da dobije još šest. Takođe napominje da čarter letovi na more ne bi trebalo da budu u opasnosti od kašnjenja ili otkazivanja, koliko redovne linije sa većom frekvencijom.

Govoreći o naknadi na koju putnici imaju pravo u slučaju prekomernog kašnjenja ili otkazivanja leta, Vojinović objašnjava da, ako je u pitanju agencijski paket aranžman, građani treba da se jave agenciji. Kao razlog za to navodi da putovanje preko agencije podrazumeva drugačiju vrstu obligacionog odnosa između putnika i avio-kompanije. Sa druge strane, da je za redovne linije adresa isključivo avio-kompanija.

Nasuprot tome, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (YUTA) Aleksandar Seničić, kaže za Danas da je adresa u slučaju agencijskih aranžmana ipak Er Srbija, te da ostaje nejasno iz kog razloga putnike preusmeravaju na agencije.

Kako napominje, iz Er Srbije prebacuju odgovornost za kašnjenje letova na agencije, ali one zapravo nisu nadležne za regulisanje letova, jer ne mogu imati uticaj na to kako će se oni odvijati.

„Agencija koja je prodala paket aranžman je odgovorna za organizaciju, ali kada je reč o avio-prevozu, na to nema nikakav uticaj samim tim ni odgovornost. Ono što trenutno ne funkcioniše kako treba jeste da putnici, kada kontaktiraju Er Srbiju kao organizatora prevoza, ona ih vrati na turističku agenciju koja nema nikakvu odgovornost po tom osnovu. Takođe, kada su u pitanju redovne linije, građani treba da kontaktiraju prevoznika. Er Srbija je dužna da obezbedi punicima ili alternativni prevoz do destinacije za koju su platili kartu, ili da im plati troškove smeštaja, obroke i sve što će biti trošak putnika do realizacije leta“, pojašnjava naš sagovornik.

On dodaje i da se zamerka na račun Er Srbije može uputiti zbog loše organizacije pri obaveštavanju. Naime, kako tvrdi, agencije i građani neretko dobiju informaciju sat ili dva nakon što je avion trebao da poleti o tome da let kasni, te ljudi gube vreme na aerodromu a agencija ne može doći do putnika da im donese ni obroke ni vodu.

Seničić napominje da otkazivanje letova ne stvara samo problem građanima, već i agencijama koje će biti primorane da građanima vrate novac, ali i da isplate rezervisane hotele. S tim u vezi, napominje, da će ako do tih troškova dođe, njihovo pokrivanje tražiti od Er Srbije.

Sa njim se slaže i Goran Papović, predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije. On ističe da se građani koji putuju preko agencija takođe javljaju avio-kompaniji kako bi dobili odštetu.

Papović kaže da građani moraju imati dokaze o pretrpljenoj šteti, te da je jedina situacija u kojoj nemaju pravo na odštetu kada se vreme leta pomeri zbog vremenskih nepogoda ili više sile.

„U slučaju otkazivanja leta, putnicima koji nemaju smeštaj avio-kompanija dužna je da ga obezbedi ili da plati avio kartu za drugi let kod druge avio-kompanije.
Svaka avio-kompanija ima svoja pravila za naknadu i obeštećenje putnika. Iz tog razloga, potrošačima se savetuje da se informišu na zvaničnim sajtovima avio-kompanija o svemu pre nego pokrenu bilo kakav postupak“, sugeriše Danasov sagovornik.

Ono što građane koji putuju preko agencijskog aranžmana buni, jeste i kako samostalno podneti zahtev za naknadu štete, ako na mejl nisu dobili karte a otcepljen im je deo karte na kom piše broj leta ili rezervacije. U tim prilikama, kako su nam rekli iz agencije „Fibula“, putnici se mogu javiti svojim agencijama koje će im obezbediti podatke neophodne za slanje zahteva avio-kompaniji.

Konkretno, kada je reč o Er Srbiji, na zvaničnom sajtu nalazi se obrazac žalbe, u kome građani uz naznaku koja šteta im je načinjena ostavljaju lične podatke kako bi se prijavili za odštetu.

Ako se žalba uvaži, putnici imaju pravo na naknadu štete od 250 evra u lokalnoj valuti, za letove do 1.500 kilometara. Za letove od 1.500 do 3.500 kilometara 400, a za dalje relacije 600 evra.

Kilometraža se određuje tako što se uzima krajnje odredište u kome će, usled uskraćivanja ukrcavanja ili otkazivanja leta, putnici prispeti sa zakašnjenjem u odnosu na vreme dolaska po redu letenja.

Ipak, ako se putnicima ponudi preusmerenje puta do odredišta na alternaivni let, i ako tako ostvareno vreme dolaska ne premaši tajming koji je prvobitno planiran u rezervisanom letu za dva časa (letovi od 1.500 do 3.500 kilometara) ili četiri sata za dalje relacije, avio-kompanija može smanjiti naknadu štete za 50 odsto.

Do objavljivanja ovog teksta, kompanija Er Srbija nije odgovorila na pitanja Danasa koja se tiču kašnjenja i otkazivanja letova.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari