Gotovo jednomesečna obustava rada u kompaniji Fijat-Krajsler automobili Srbija okončana je prošlog utorka, kad se u Kragujevcu…
… pored premijerke Ane Brnabić, „sjatila“ i vrhuška Saveza samostalnih sindikata Srbije sa Ljubisavom Orbovićem na čelu, koji je, uzgred, za protest šumadijskih automobildžija optuživao Fijat, ali ne i Vladu Srbije – vlasnika 33 odsto kapitala u FCA Srbija. Dolasku delegacije iz Beograda prethodila je medijska hajka na pobunjene kragujevačke trudbenike, koji su optuživani za pokušaj destabilizacije države i rušenje vlasti, uz opasku da iza njihovog protesta, kako je tvrdila i premijerka, „stoje politički interesi i loše namere“. A scenario za prekid štrajka i početak pregovora sa menadžmentom FCA Srbija, bio je, ima se utisak, pripremljen već u utorak uveče kada su predstavnici Štrajkačkog odbora, na protestu radnika na platou ispred zgrade gradske uprave, glasno „prozivali“, i pozivali, Anu Brnabić da odmah dođe u Kragujevac. I premijerka nije dangubila. Naprotiv, samo nekoliko sati docnije bila je u Kragujevcu. Potpuno neočekivano, radnici FCA Srbija, koji su se samo dan ranije, aklamacijom, i uz povike „svi, svi…“ , izjasnili za nastavak štrajka do ispunjenja zahteva (povećanje bruto zarada sa 38.000 na 50.000 dinara, isplata nadoknada od po 20.000 dinara za vreme provedeno u štrajku, zatim bonusa za efikasnost za 2016, kao i naknada za prevoz u nestandardne radne dane) u sredu ujutro su pokrenuli linije za proizvodnju modela „fijat 500L“.
To je, valjda, bio uslov za početak pregovora Štrajkačkog odbora, na čelu sa predsednikom fabričkog Sindikata Zoranom Markovićem, i menadžmenta FCA Srbija, predvođenog generalnom direktorkom kompanije Silvijom Verneti Blina, uz posredovanje premijerke Ane Brnabić i ministara privrede i rada, Goran Kneževića i Zorana Đorđevića. Iako se pregovori odvijaju iza zatvorenih vrata nezvanično se može saznati da je menadžment FCA Srbija prihvatio predlog premijerke Ane Brnabić, da se formira komisija koja će napraviti analizu procesa rada u kragujevačkoj fabrici automobila, a sve u cilju optimizacije poslovanja. Doduše, nije sasvim jasno zašto je formiranje komisije neophodno kad u FCA Srbija postoji pravilnik kojim je regulisan proces rada, a kojim je do pre tri godine, dok su Italijani vodili kompaniju, „perfektno funkcionisao“.
Bilo kako bilo, u analima sindikalne borbe biće zapisano da je totalna obustava rada u kompaniji Fijat-Krajsler automobili Srbija prvi organizovan otpor moćnim multinacionalnim kompanijama i njihovim planovima da iskorišćavanjem jeftine radne snage, neplaćanjem poreza i doprinosa i korišćenjem državnih subvencija, ostvaruju ekstra profit. Pitanje je, međutim, da li su Štrajkački odbor FCA Srbija i pobunjeni radnici te kompanije, iskoristili šansu da trasiraju put dugoročnijim promenama, pre svega na ekonomskom planu, dovodeći u pitanje koncept privlačenja stranih investicija zasnovan na subvencijama i jeftinoj radnoj snazi. Umesto toga, radnici FCA Srbija su, voljom Štrajkačkog odbora, protest prekinuli baš u trenutku kad su počeli da dobijaju sve masovniju podršku ne samo Kragujevčana, nego i šire domaće, pa i međunarodne javnosti. A mogli su da se nametnu kao kredibilni partner poslovodstvu kompanije, i da od Vlade Srbije i menadžmenta Grupacije Fijat-Krajsler automobili, zahtevaju da se brže dogovore oko novog modela i budućnosti fabrike.
Umesto toga, minuli štrajk u kompaniji Fijat-Krajsler automobili Srbija ponovo je na javnu scenu izbacio razne „analitičare“. Izjavama, kojima je pokazao da ništa ne zna o tehnološko-tehničkom postupku proizvodnje automobila, „proslavio“ se i ministar Knežević. U gotovo svim tim analizama provlačila se dilema: da li će Fijat, kojem „ovde baš i ne ide najbolje, jer stalno smanjuje proizvodnju“, i koji je „grbavo nedonošče“… da pokupi mašine (u fabrici, inače, nema gotovo ni jedne mašine, već samo skupocene prese, lakirerska oprema, roboti, automatizovane proizvodne i linije za završnu montažu automobila) i ode iz Kragujevca. Uzgred, Fijat nema nijedan razlog da ode iz Srbije. Jer u Kragujevcu ne samo da ima najsavremeniju fabriku automobila na svetu, već i najjeftiniju radnu snagu. Osim toga, od države dobija subvencije i oslobođen je plaćanja gotovo svih poreza i doprinosa. Čak i da mu nakon isteka desetogodišnjeg ugovora o formiranju zajedničke kompanije (ističe u septembru 2018. godine), država ukine subvencije i mogućnost da radi bez plaćanja poreza i doprinosa, Fijat će u Srbiji da ima mnogo povoljnije uslove poslovanje nego bilo gde u Evropi i svetu. Da ne govorimo o tome da je fabrika, praktično, nepreseljiva, odnosno ne može da se izmesti iz Kragujevca, već samo da se proda nekoj drugoj automobilskoj kompaniji.
Procena
Poznavaoci (ne)prilika u kragujevačkoj fabrici automobila veruju da će Fijat ispuniti većinu, ako ne i sve, zahteve nezadovoljnih radnika. Čak i onaj za povećanje zarada. Za koliko, to ćemo tek videti. Činjenica je, međutim, da sadašnje bruto zarade od 38.000 dinara, učestvuju u ukupnim troškovima poslovanja kompanije sa dva odsto. Ukoliko bi Fijat prihvatio zahtev da bruto plate radnika poveća na 45.000 dinara, onda bi godišnji profit kompanije bio „okrnjen“ samo za 0,5 odsto. Ali, posmatrano iz ugla sumorne radničke realnosti, pozitivan ishod pregovora sa Fijatom bio bi istorijski pomak u borbi obespravljenih domaćih radnika, zaposlenih u moćnim multinacionalnim kompanijama kakva je i Grupacija Fijat-Krajsler automobili, za ostvarenje osnovnih prava iz radnog odnosa.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.