Poslednjih desetak dana u Šapcu su boravile respektabilne delegacije kineskih investitora kao i kanadske korporacije sa ambasadorom ove zemlje Filipom Piningtonom koje su u fokusu razgovora imale auto-put Ruma – Šabac.
Ovaj put imao bi veliki značaj za čitavu regiju, omogućio razvoj brojnih delatnosti, a najvažnije od svega privukao veliki broj stranih investitora.
Međutim, upada u oči da republička vlast ovom projektu ne daje potreban značaj. Skoro je deset godina od kako je urađena studija o izgradnji auto-puta Ruma – Šabac, kao dela davno promovisanog pravca Novi Sad – Ruma – Šabac – Zvornik, a najnoviji podaci govore da ovim pravcem dnevno prođe oko 15.000 vozila. Ministarstvo saobraćaja ipak je nedavno potvrdilo da je ovaj pravac i dalje među prioritetima, pogotovo što je na trasi projektovane veze Novog Sada sa Mačvom, Podrinjem i Republikom srpskom.
Po nekim standardima isplativost auto-puta jeste već kada da ga koristi 10.000 vozila. Prethodna republička vlast imala je u vidu ovaj pravac, govorilo se o tzv. motorveju, putu sa po dve trake. Bilo je govora da se put gradi od sredstava prodajom Telekoma, a tek u proleće, prilikom predizborne kampanje, ministarka Mihajlović nagovestila je da bi projekat mogao da počne na jesen.
Međutim, za sve ovo vreme nije bilo zvaničnih razgovora predstavnika republičkih vlasti sa lokalnom u Šapcu. Poređenja radi, ministarka Mihajlović nije boravila u Šapcu ni prilikom dolaska tadašnjeg predstavnika Evropske unije Vensana Dežera povodom izgradnje postrojenja za preradu otpadnih voda, iako je tada bila zadužena za ekologiju. Ali, zato je boravila u Šapcu u svojstvu predstavnika svoje stranke i primala građane.
S druge strane, ako je ekonomija prioritet ove vlade nezamislivo je ignorisanje značajnih investicija u Šapcu. Kineska delegacija pokazala je veliko interesovanje za izgradnju auto-puta, i voljni su da to što pre otpočne nakon posete kineskog predsednika i sklopljenih međudržavnih sporazuma.
Kanadska korporacija „EMTA Infrastructure“ boravila je je pre četiri meseca u Šapcu, i predočila mogućnost da se ovaj put gradi kao koncesija. To bi bila novina za sadašnje velike infrastrukturne radove, jer se uglavnom izvode na osnovu kredita, koje u krajnjem slučaju plaća država. Takođe, iz prakse se zna da kineski kreditori pre svega upošljavaju svoje firme, a domaća preduzeća se angažuju kao podizvođači. Auto-put Ruma – Šabac koštao bi oko stotinu miliona evra, a samo most na Savi koštao bi oko 30 miliona evra.
S obzirom da se grade drugi autoputevi i na redu je povezivanje sa Albanijom, Crnom Gorom, Bugarskom, ovaj put omogućio bi bolje veze sa Republikom Srpskom odnosno BiH, gde je takođe veoma značajna robna razmena i izvoz.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.