Izjava potpredsednice Vlade i ministarke građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorane Mihajlović da „ovom trenutku ne mogu da precizno kažem kada će tačno biti kompletno završen Koridor 10 jer ima izvesnih problema u izgradnji, kao i na Koridoru 11, ali mislim da Koridor 10 neće biti gotov ove godine“, nije posebno iznenadila javnost.
Teško je izbrojati sva obećanja o završetku Koridora 10 u poslednjih 10 godina od doslovno svih političara koji su imali bilo kakve veze sa gradnjom puteva u Srbiji. Istovremeno nijedan nije propustio da na početku i tokom svog mandata ne istakne Koridor 10 kao prioritet vlade, strateški cilj i najveću razvojnu šansu države.
Još 2008. godine Mlađan Dinkić, tadašnji ministar finansija, izjavio je da je završetak auto-puta na Koridoru 10 do 2011. godine prioritet Vlade Srbije. „Ni ja ni G17 plus nećemo izaći na sledeće izbore ukoliko ne bude završen Koridor 10 u ovom mandatu“, zapretio je Dinkić, koji se ipak našao u Vladi Ivice Dačića 2012. godine iako auto-put naravno nije završen.
U maju 2009. godine tadašnji predsednik Srbije Boris Tadić izjavio je da će „ova vlada ispuniti obećanje i završiti izgradnju auto-puta“. „Ova vlada“ na čelu sa Mirkom Cvetkovićem trajala je do 2012. godine i očigledno nije uspela da ispuni predsednikovo obećanje.
To je možda i delom posledica toga što je u toj vladi, a i u narednoj do rekonstrukcije 2013. godine, ministar za infrastrukturu bio Milutin Mrkonjić, koji je osim po „lakost“ majici postao poznat i po potpuno neutemeljenim, ali zato čestim obećanjima kako će završiti jedini auto-put u Srbiji. Recimo u februaru 2009. godine je obećao da će „auto-put na pravcu Koridor 10 od Leskovca do granice sa Makedonijom i od Niša do granice sa Bugarskom biti završen za dve i po godine“. Onda je nakon godinu dana uverio javnost da se ne kasni sa izgradnjom auto-puta i da će biti završen do maja 2012. godine. Sledeće godine je pomerio rok završetka za jul 2013. godine, da bi početkom 2013. čvrsto obećao da će ceo Koridor 10 biti završen 2014. godine i još zapretio da će raskidati ugovore sa izvođačima radova ukoliko se ne budu poštovali rokovi izgradnje.
Poslednje obećanje dala je ministarka Mihajlović u martu ove godine da će kompletan auto-put biti gotov do kraja 2017. uz ogradu da taj rok eventualno može da se produži za obilaznicu oko Dimitrovgrada i na jednom delu Grdeličke klisure.
U međuvremenu Evropskoj komisiji je dosadilo da sluša obećanja i da vidi koja Vlada će konačno spojiti Solun sa Centralnom Evropom pa je 2014. godine u Jedinstvenoj transevropskoj saobraćajnoj mreži (TEN-T) Koridor 10 jednostavno izbrisan.
Stručnjaci ističu da iako se menjaju stranke na vlasti, uticaj politike na izgradnju auto-puta se ne smanjuje, kao ni malverzacije, nestručnost i netransparentnost.
Goran Rodić, potpredsednik Građevinske komore Srbije, ističe da još nije svuda završena eksproprijacija i da ljudima nije isplaćena zemlja, da ima problema sa plaćanjem podizvođača i da umesto kabinetskih razgovora treba biti na terenu 24 sata.
„Na Koridoru 10 ima ‘milion’ izvođača i prepušteni su sami sebi. Ministarstvo mora hitno da angažuje nadzor koji će biti na terenu svaki dan i otklanjati probleme koji naiđu, umesto što će jednom nedeljno držati kolegijume u kancelarijama i što će jednom mesečno ići u turističke obilaske radova“, kaže Rodić upozoravajući da je pitanje da li će auto-put biti predat u upotrebu i sledeće godine.
On upozorava i na opasnost da se na nekim deonicama pokaže da su radovi loše obavljeni pa da uskoro bude potrebna rekonstrukcija.
„Već sada treba utvrditi koje su to deonice, ko ih je izvodio i osigurati da se u tom slučaju naplate garancije“, napominje Rodić.
Kao jedan od velikih problema zašto se auto-put gradi već 25 godina on vidi upliv politike pa se onda „pojavljuju kao podizvođači neke firme za koje niko ne zna kako su dobili posao“.
Ekonomista Milan Kovačević u prvi plan stavlja neorganizovanost, pa se tako ne zna ko je zadužen, odnosno ko je odgovoran za Koridor 10, ministarstvo ili javno preduzeće Koridori Srbije.
„Ko je potpisivao te ugovore i ko će snositi posledice za loše ugovaranje poslova. Na fakultetima postoji i obrazovanje za upravljanje projektima, a kod nas se ne zna ko ustvari upravlja projektima. Nekako je utisak da je važnije slikati se dok se preseca vrpca nego da se posao uradi kako treba“, kaže Kovačević.
Za nedelju dana planovi o završetku Koridora
Koridor 10 je već 25 godina u dokumentima Vlada kao strateški značajan projekat, a pre 20 godina je počela izgradnja nekih deonica kao što su Feketić – Horgoš i Pečenjevce – Grabovica.
Danas je za završetak Koridora ostalo da se završi deo od Grdelice do Vladičinog Hana ukupne dužine 26,3 kilometara kao i deonica Srpska kuća – Levosoje dužine osam kilometara.
Ukupna dužina deonica na istočnom kraku koje su preostale da se završe je 37,3 kilometra.
„Preostalo je da se završe tri deonice na kojima je izvođač grčki Aktor, koji već duže vreme radi sa nedovoljnim brojem radnika, tehničkog osoblja i mehanizacije“, navodi se u odgovoru Ministarstva saobraćaja, građevine i infrastrukture koje je inače prema rečima ministarke podnelo tužilaštvu svoj izveštaj kojim se analizira rad ove firme na ovoj deonici auto-puta.
Ministarstvo je ocenilo plan Aktora o obavljanju radova nerealnim i da ne obezbeđuje poštovanje ugovorenih obaveza.
„V. d. direktora Koridora Srbije Zoran Babić na jučerašnjem sastanku u Vladi Srbije najavio je da će za sedam do 10 dana dostaviti kompletan izveštaj o radovima na svim deonicama, uključujući i dinamičke planove i tek na osnovu tih odgovora moći će da se kaže preciznije kada se može očekivati završetak svih radova na Koridoru 10“, kažu u Ministarstvu uz napomenu da razloge kašnjenja treba tražiti od Koridora Srbije, koji nisu poslali odgovore na pitanja do zatvaranja broja.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.