Koridor 10 kasni, upitna i 2018. 1Foto: Fonet/ Ljiljana Stojanović

Obraćajući se nedavno prisutnima na otvaranju deonice autoputa od Pirota do Dimitrovgrada, Aleksandar Vučić, predsednik Srbije, najavio je da će tokom sledeće godine biti završeni svi kapitalni saobraćajni projekti, uključujući tu i Koridor 10 i veći deo Koridora 11, međutim u javnosti postoji dosta skepse da će se to zaista i ostvariti.

Iako predsednik Vučić veoma često kritikuje svoje saradnike a tvrdi da mu ni samokritika nije strana, tokom svečanosti održane u subotu nijednom rečju se nije osvrnuo na kašnjenja u izgradnji na Koridoru 10 i 11. Treba reći da nije reč o malim kašnjenjima, naprotiv u pitanju su godine, te shodno tome postoji realna sumnja javnosti u najnovija Vučićeva obećanja. Otkako je njegova Srpska napredna stranka na vlasti u Srbiji prvi najavljeni rok u kome je trebalo da Koridor 10 bude završen je bila 2014. godina. Obećanje koje je dao predstavnik koalicionog partnera, socijalista Milutin Mrkonjić, tadašnji ministar infrastrukture, nije ispunjeno. Rok je prolongiran.

Ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović je odredila za Koridor 10 – kraj 2017. godine. Međutim, sredinom ove godine, Mihajlovićeva je morala da promeni stav i ponovo pomeri rok, sada na kraj 2018. sledeće godine.

Neispunjena obećanja kada je reč o izgradnji Koridora 10 nisu tipična samo za naprednjačku vlast. Podsećanja radi, 2008. godine Mlađan Dinkić, tadašnji ministar finansija, izjavio je da je završetak autoputa na Koridoru 10 do 2011. godine prioritet Vlade Srbije. U maju 2009. godine tadašnji predsednik Srbije Boris Tadić naglasio je da će „ova vlada ispuniti obećanje i završiti izgradnju autoputa“, ali do 2012. godine kada je pao sa vlasti, Tadić nije uspeo u tome. Milutin Mrkonjić je 2009. godine obećao da će „autoput na pravcu Koridor 10 od Leskovca do granice sa Makedonijom i od Niša do granice sa Bugarskom biti završen za dve i po godine“. Onda je nakon godinu dana uverio javnost da se ne kasni sa izgradnjom autoputa i da će biti završen do maja 2012. godine.

Goran Rodić, potpredsednik Građevinske komore Srbije kaže za Danas da su brojni neispunjeni rokovi za završetak izgradnje Koridora 10 plod paušalnih obećanja političara neutemeljenih u stvarnosti.

– Razlog je taj što su političari davali izborna obećanja koja su bila nerealna, a da se pri tome nisu konsultovali sa strukom. Pričali su ono što im je odgovaralo, a ne u skladu sa onim kako se odvija situacija na terenu. Izgradnja može da se odvija nesmetano ako su urađeni projekti i ako je izvršena eksproprijacija. Postoje i objektivne okolnosti koje mogu da uspore radove kao što je recimo pojava klizišta. Ako gledamo iz tehničkog ugla kada je reč o Koridoru 10 i 11 postoje realne šanse da se posao završi u toku sledeće godine. Ne bih mogao da preciziram o kom mesecu je reč, ali bi oba koridora mogla da budu završena do kraja 2018. godine. E sad, kako će sve izgledati u praksi videćemo jer su neke deonice poput Grdeličke klisure prilično zahtevne za izvođenje – navodi naš sagovornik.

Arhitekta Mahmud Bušatlija kaže za Danas da je veoma nezahvalno, s obzirom na objektivnu situaciju, tvrditi da će Koridor 10 i 11 biti završeni u toku iduće godine.

– Ono što je indikativno je da nerealne prognoze o završetku kapitalnih radova uvek daju političari, a ne profesionalci. Dosad je bilo više kašnjenja kada je reč o izgradnji Koridora 10. Čak i kad bude izgrađen on neće imati onaj značaj koji je planiran jer su se u okruženju izgradile alternativne saobraćajnice. Tako da će obim saobraćaja na Koridoru 10 kada bude završen biti tek malo veći nego što je sada slučaj. S obzirom na dosadašnju praksu teško je poverovati da će velike kapitalne saobraćajnice biti izgrađene u roku koji su odredile aktuelne vlasti – ističe Bušatlija. On dodaje da je osnovni razlog za veliko kašnjenje u poslednjih 17 godina, činjenica da su poslove obavljale firme koje nisu bile ni stručne ni sposobne da odgovore zadatku.

– Problem je i taj što su nadležni omogućili da na tim projektima rade strane firme koje su uzimale novac, a nisu radile kvalitetno umesto da se posao odobri našim firmama koje su zbog toga gubile reference i propadale čime je faktički eliminisana srpska građevinska operativa – zaključuje Bušatlija.

Šta je ostalo da se uradi

Na trasi Koridora 10 kroz Srbiju, preostalo je da se urade još dve deonice. Prva je deonica autoputa kod Grdeličke klisure. Ta trasa na južnom kraju Koridora 10 dugačka je 26 kilometara i podeljena na šest deonica. Takođe, potrebno je završiti i obilaznicu oko Niša. Rok za završetak obe preostale deonice je kraj 2018. godine.

Na Koridoru 11 preostali radovi će trajati znatno duže. Izgradnja deonice autoputa na Koridoru 11 Ljig – Preljina kasni pa će umesto krajem avgusta, kako je bilo najavljeno, celokupan posao biti završen krajem ovog meseca. Kada to bude okončano preostaće da se urade još dve faze čime bi Koridor 11 bio u potpunosti okončan. Treba uraditi deonicu Surčin – Obrenovac, odnosno most preko Save. Isto tako, ostalo je i da se uradi deo autoputa od Čačka preko Užica i Zlatibora do granice sa Crnom Gorom. Planirani rok za izgradnju ove dve deonice je tri godine, što znači da bi trebalo da budu završene do 2020. godine.

Bez kašnjenja radova

Beograd – Ministarka infrastrukture Srbije Zorana Mihajlović obišla je juče radove na izgradnji novog auto-puta E-763, od Surčina do Obrenovca na Koridoru 11, a direktor tog projekta Žao Čengli ju je, u ime kompanije CCCC, obavestio da radovi na ovoj deonici idu po utvrđenoj dinamici i da nema kašnjenja.

U saopštenju se navodi da tu deonicu radi kineska kompanija CCCC, koja gradi novi most preko Kolubare i Save, koji će povezati Surčin i Obrenovac.

„Svakog dana na ovom gradilištu angažovano je više od 200 radnika, sve mašine su u pogonu. Ako ovako nastave, a nema razloga da tako ne bude, do kraja 2019. imaćemo i novi most dug 1.500 metara i novi auto-put dug 17,5 kilometara koji će povezati naše najznačajnije saobraćajnice Koridor 10 i Koridor 11“, rekla je Mihajlovićeva. Fonet

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari