Za rast investicija i opšti ekonomski razvoj u regionu izgradnja kvalitetne infrastrukture je od ključnog značaja – zaključak je jučerašnjih panela na Samitu 100 poslovnih lidera iz zemalja bivše SFRJ, prevashodno iz Srbije, Hrvatske i Slovenije, koji se danas završava u Aranđelovcu.


Prema rečima Miodraga Kostića, vlasnika MK komerca, za razvoj privrede neophodna je „što efikasnija i što jeftinija“ infrastruktura. On je izneo i ideju da određeni infrastrukturni kapaciteti, poput železnice, mogu da ostanu u državnom vlasništvu, ali da bi trebalo dozvoliti da njima upravljaju privatne firme, kao što je slučaj u Japanu. Zalažući se za ideju da je privatni menadžer bolji upravnik od države, Kostićje napomenuo da uz manja ulaganja pruga Beograd – Bar većsada može da godišnje preveze sedam miliona tona robe, ali da se sa realizovanih milion tona, trenutno koristi samo manji deo njenih kapaciteta.

On je kao negativan primer naveo propali projekat kojim je trebalo da budu osnovane dve kompanije, jedna nadležna za deo pruge kroz Srbiju do granice sa Crnom Gorom i druga pod čijom bi upravom bio deo pruge od granice sa Srbijom do Bara. U čitav projekat bi se uključila i Luka Bar čime bi se stvorio „održivi“ transportni sistem. Međutim, projekat je propao, zbog, kako je naveo Kostić„nedovoljne političke inicijative“ za njegovu realizaciju.

– Siguran sam da bi Evropska investiciona banka taj projekat rado finansirala – dodao je Kostić.

Govoreći o tome kako birokratski problemi u međudržavnoj trgovini utiču na poslovanje kompanija iz regiona, Damir Kuštrak, potpredsednik hrvatskog Agrokora, naveo je primer kompanije koja transportuje meso iz jedne države u drugu.

– Meso može da bude potpuno sveže kada stigne na granicu, ali ako njegov pregled na carini traje četiri dana, jasno je da to onda više nikako ne može da bude sveže meso – naglasio je Kuštrak, zatraživši smanjivanje birokratije, koja dovodi do ovakvih situacija. Istu misao izneo je i Andreas Beikos, predstavnik Evropske investicione banke, koji je takođe pozvao na „ukidanje preterane birokratije“ i dodao da EIB finansira veliki broj infrastrukturnih projekata u Srbiji, uključujući i Koridor 10 i obilaznicu oko Beograda.

Vojin Lazarević, vlasnik Rudnapa, trgovca električnom energijom, ocenio je da je potrebno jačanje transportnih kapaciteta za struju kako bi u celom regionu moglo da se obezbedi redovno snabdevanje električnom energijom. On je takođe dodao da je Italija velika prilika za ovdašnje kompanije, s obzirom da se radi o jako velikom uvozniku čiste energije.

Direktorka kablovskog operatora SBB, Dragica PilipovićČefi, istakla je da u ovom regionu mora da se nastavi deregulacija i da struja mora da se plaća prema tržišnim cenama, dok države moraju da pronađu način da pomogne socijalno ugroženim grupama. Ona je dodala da sada stanovništvo u Srbiji uopšte ne štedi struju i da im država ne pomaže da je štede.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari