Kragujevac "bogatiji" za više od 1.300 novih radnika bez posla 1Foto: Fonet/Aleksandar Levajković

Prema nezvaničnim podacima, iz FCA Srbije definitivno odlazi između 700 i 750 zaposlenih, a iz kooperantskih firmi oko 600 radnika.

Mada se menadžment kompanije Fijat Krajsler automobili Srbija ni juče, petog dana po okončanju izjašnjavanja o ponuđenom socijalnom programu, nije oglasio zvaničnom informacijom o tome koliko je „automobildžija“ prihvatilo da, uz nadoknade od 4.800 do 12.000 evra, dobrovoljno ode iz fabrike, sada je već poznato da će krajem meseca, čim „legnu“ otpremnine, Kragujevac postati „bogatiji“ za više od 1.300 nezaposlenih radnika.

Prema još uvek nezvaničnim, ali ne i nepouzdanim podacima, iz FCA Srbije je definitivno odlazi između 700 i 750 zaposlenih, a iz kooperantskih firmi (Manjeti mareli, DŽonson kontrol, Sidžit i PMC) tek nešto manje, odnosno oko 600 radnika. Čelnici sindikata u FCA Srbija tvrde da sa „gorkim ukusom saopštavaju kako je socijalni program u kompaniji završen“, i priznaju da je tokom izjašnjavanja u fabrici automobila, ali i u kooperantskim preduzećima, bilo svakojakih pritisaka na radnike, o čemu je naš list uveliko pisao, i čime se, neretko, odstupalo od proklamovanog principa dobrovoljnosti i pristupalo (in)direktnom pravljenju spiskova tehnološkog viška.

Sindikalci, međutim, ništa ne kažu šta su preduzeli kako ovih dana ne bi imali „gorak ukus u ustima“, odnosno da li su barem pokušali da spreče faktičko otpuštanje više od 1.300 kragujevačkih radnika, kao i pritiske kojima su mnogi od njih tokom dvonedeljnog izjašnjavanja o socijalnom programu bili izloženi. Umesto konkretnih akcija, sindikat FCA Srbija bio je opredeljen za pregovore sa menadžmentom kompanije i sa Vučićem, i time, automatski prihvatio da iz fabrike, uz otpremnine koje su, bez obzira što deluju stimulativno, mnogo više jednokratna novčana pomoć, nego finansijska podrška do nalaženja novog posla. Tim pre što u Kragujevcu i širem okruženju nema najave slobodnih radnih mesta, pa će pojavljivanje novih 1.300 radnika na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje, biti socijalni šok ne samo za prekobrojne i njihove porodice, nego i za Kragujevac i njegovu gradsku kasu.

Sindikalci se nadaju da će početkom naredne sedmice ponovo da se sretnu sa mandatarom Vučićem, kako bi od njega čuli informaciju o novom modelu, o čemu je, pretpostavljaju, nedavno u Torinu razgovarao sa Alfredom Altavilom, kao i da izdejstvuju realizaciju obećanja o skorašnjem lociranju jedne inostrane kompanije za proizvodnju auto – komponenti u centru Šumadije, u kojem bi posao dobilo između 1.000 i 1.500 radnika, otprilike onoliko koliko ih je ostalo bez posla u Fijatovoj i kooperantskim fabrikama.

Novi model na dugom štapu

Za sada je jasno da od novog modela u Kragujevcu nema ništa, barem ne u dogledno vreme, jer da ima, ne bi bilo otpuštanja radnika. S druge strane, Vučić je sindikalcima FCA Srbija nedavno rekao da je više inostranih kompanija zainteresovano da u Srbiji proizvodi auto-delove, i da bi jedna od njih mogla da bude locirana u Kragujevcu. Oni su rekli da bi „voleli da bude nemačka“ (kompanija)… Vučić, na to, saznaje se, nije rekao ništa. Možda će naredne sedmice, a možda i neće. Da situacija u Kragujevcu zaista nije ozbiljna, bilo bi smešno.

 

 

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari