Iako je na Štadlerovim brzim vozovima na relaciji Beograd – Novi Sad ucrtan znak za bicikl, odnosno da putnik to prevozno sredstvo može da unese sa sobom u kompoziciju, to automatski ne znači da će u toj svojoj nameri zaista i uspeti.
Preduzeće Srbija voz dozvoljava opciju da biciklisti sa svojim dvotočkašima putuju od Beograda do Novog Sada, kako regio tako i Soko kompozicijama, međutim, veoma lako može da se desi da putnik ne samo ne ostvari tu mogućnost već da mu propadne i karta koju je kupio.
Naime, iako je predviđeno da u regio voz mogu da se smeste dva bicikla a u Soko voz njih osam, uz doplatu karte u iznosu od 100 dinara, upućeni tvrde da često dolazi do situacija da putnik ne može da unese bicikl u voz iako je kupio kartu. Naime, kondukter je taj koji ima diskreciono pravo da proceni da li je u vozu popunjen kapacitet za smeštaj prtljaga te da bicikl zbog toga ne može da se ukrca na voz i preveze zajedno sa putnikom.
– Problem je u tome što se na takav način putnik faktički izbacuje iz voza iako je kupio kartu. Primera radi, neko ko je odlučio da se vozom preveze od Beograda do Novog Sada da bi se biciklom provozao tim gradom, kupi voznu kartu i prilikom ukrcavanja u voz sazna od konduktera da zbog toga što je prostor za prtljag popunjen ne može da unese svoje vozilo. S obzirom da je razlog putovanja vožnja biciklom kroz Novi Sad, to automatski znači da putnik od tog vida prevoza do svog odredišta mora da odustane i da mu propada kupljena karta. To definitivno nije ni korektno ni pravedno prema biciklistima – kaže za Danas Bojan Komazec, čitalac koji se javio našoj redakciji inače i rekreativni vozač bicikla.
Naš sagovornik dodaje da je upoznat sa više slučajeva da su zbog popunjenog bagaža biciklisti morali da odustaju od vožnje regio kompozicijama na relaciji od Beograda do Novog Sada.
– Nisam čuo da se tako nešto desilo u Soko vozu u kome je predviđeno više mesta za bicikle, ali hipotetički i tu može da se pojavi slučaj iz regio vozova kada su biciklisti planirali svoja putovanja, uredno platili kartu za to, ali zbog toga što nije bilo mesta u delu predviđenom za prtljag karta im je propala a oni praktično bili izbačeni iz voza – navodi naš sagovornik.
Prema njegovim rečima, problem se pojavljuje zbog toga što ne postoji opcija rezervacije za prevoz bicikla prilikom kupovine karata za vožnju železnicom.
– Država daje milione evra za vozove na kojima stoji znak za bicikle, a pritom ukrcaj zavisi od volje konduktera i nejasne procedure. Da ne govorim od tome da je po Ustavu zabranjena diskriminacija putnika. Zašto sistem Srbija voza nema opciju za rezervaciju mesta za osobe sa invaliditetom i bicikliste? Neka to bude tih 8 mesta. I onda da se unapred kupi karta i rezervacija za bicikl. Ako već postoji jasno naznačeno mesto za bicikl ili lice sa invaliditetom, onda sistem mora da obezbedi broj dostupnih mesta pri rezervaciji. Na taj način bi putnik bez obzira da li kupuje kartu na šalteru ili onlajn imao preciznu informaciju da li u vozu i dalje ima mesta za prevoz njegovog bicikla ili ne. Opcija za rezervaciju mesta za bicikl treba da postoji i u Soko i regio vozovima. Aplikacija koju trenutno ima Srbija voz nema tu opciju, ali se nadam da će u narednoj varijanti mogućnost rezervisanja prevoza bicikla uz kupovinu karte biti omogućena – ističe Komazec.
Sa njegovim mišljenjem se slaže i predsednik udruženja “Ulice za bicikliste” Zoran Bukvić, koji za Danas kaže da je u razvijenim evropskim zemljama praksa da postoji mogućnost rezervacije prevoza bicikala vozom.
– Sam sam imao priliku da se uverim u to kada sam bio u inostranstvu. Imate mogućnost da proverite da li možete da rezervišete mesto u vozu za vaš bicikl i ako se pokaže da je to nemoguće jer su kapaciteti popunjeni da nađete drugi način za transport do vašeg odredišta. Smatram da bi takav sistem trebalo da postoji i u Srbiji. To bi bilo korisno i za nadležne u Srbija vozu jer bi kroz sistem rezervacija mogli da prate koliko je interesovanje onih koji žele da u železničkim kompozicijama prevoze svoje bicikle. Na taj način bi mogli i da planiraju koliko železničkih kola adaptiranih za prevoz bicikala da uključe u kompoziciju. Tako bi se veoma precizno znalo i koliko je ljudi zainteresovano za takav vid turizma u našoj zemlji – objašnjava Bukvić.
Kontaktirali smo i nadležne u Srbija vozu sa pitanjem da li bi se opcija rezervacije prevoza bicikala mogla primenjivati u domaćem železničkom saobraćaju međutim još uvek nismo dobili odgovore na postavljena pitanja.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.