Kupovinu električnih automobila i ekoloških vozila stimulišu skoro sve države u regionu, olakšice su različite, novčane su do 10.000 evra, u Albaniji ne postoje, ali je uvoz oslobođen carine i dela poreza, saopštila je danas Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova.
U Sloveniji će i ove godine biti, kako je navedeno, nastavljena praksa državnih dotacija za kupovinu električnih automobila, a različiti su uslovi za pravna i fizička lica.
Pravna lica će moći da ostvare subvenciju samo za nova, a fizička i za polovna električna vozila.
Vrednost vozila koja pravna lica mogu da kupe uz subvenciju mogu da koštaju najviše 65.000 evra. Kod fizičkih lica visina subvencije (maksimalna će biti 6.500 evra) zavisi od vrednosti vozila. Najavljuju se, po prvi put i subvencije za električne bicikle, ali i uvođenje poreza za vlasnike električnih vozila od 1. juna ove godine.
Hrvatska je državne podsticaje za kupovinu ekoloških vozila uvela 2014. godine, ali je prošle 2023. ta subvencija izostala, uz obrazloženje nadležnog „Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost“ da se izrađuju novi pravilnici.
Sada mediji, ali i Auto moto savez Hrvatske, nezvanično tvrde da se očekuje da taj fond raspiše javni poziv za dobijanje subvencija, čiji će iznos, kako se navodi na sajtutog fonda, biti maksimalno do 40 odsto vrednosti vozila, u zavisnosti od vrste.
U 2022. visina podsticaja u Hrvatskoj bila je oko 10.000 evra za električna i 5.000 evra za plag-in hibride (tada je vrednost iskazivana u kunama, a u međuvremenu je uveden evro).
U Hrvatskoj mnoge javne službe same finansiraju kupovinu isključivo električnih vozila pa tako Hrvatska pošta ima oko 470 električnih vozila i sama razvija svoju mrežu punionica.
Procenjeno je da je samo na razlici u ceni „goriva“ Pošta Hrvatske prošle godine uštedela oko 240.000 evra.
U Crnoj Gori se, pored stimulisanja kupovine eko vozila za fizička i pravna lica, (5.000 evra za električna, a 2.500 evra za hibridna) od skoro stimuliše i nabavka ekoloških vozila za javni sektor i to sa 7.500 evra za električna i 4.000 evra za hibridna vozila.
Javni poziv je raspisan 8. decembra 2023. i još je u toku.
U Bosni i Hercegovini je u prošloj godini za kupovinu ekoloških vozila odobreno 1.000.000 konvertibilnih maraka (KM) od čega 500.000 za pravna i 500.000 za fizička lica. Za električna vozila iznos subvencija je bio 10.000 KM, za plug-in hibride 7.000 i za hibride 5.000 KM. I u ovoj godini se očekuje nastavak ove prakse.
U Severnoj Makedoniji su 2017. godine počeli sa odobravanjem subvencija, one su narednih godina dostigle i 5.000 evra za električna vozila, ali prošle godine sredstava u budžetu nije bilo. Da li će ih ove godine biti ostaje da se vidi, a prema dostupnim informacijama iz makedonskih medija, koji se pozivaju na „dobro obaveštene izvore“ biće subvencija i za električna i hibridna vozila, ali i za vaučere za ugradnju TNG ili metanskih uređaja.
Albanija do sada nije imala direktne subvencije za nabavku eko vozila, ali je uvoz električnih vozila oslobođen carine, poreza na dodatu vrednost (PDV) od 17 odsto, ne plaća se putarina, uz još neke olakšice za porez, besplatno parkiranje i slično.
Ta država, koja se nada većim prihodima od turizma, stimuliše postavljanje električnih punjača u gradovima i duž glavnih saobraćajnica i elektrifikaciju javnog prevoza.
Zanimljivo je da će Velika Britanija Albaniji dati 15 električnih vozila i 22 minibusa, vrednih 1,5 milion funti u znak zahvalnosti što je Vlada Albanije pristala da preuzme 200 zatvorenika albanske nacionalnosti koji kaznu služe u britanskim zatvorima.
U Srbiji je za ovu godinu za subvencije izdvojeno 170 miliona dinara i zavisno od vozila iznose od 250 evra u dinarskoj protivrednosti za kupovinu električnog motocikla do 5.000 evra za vozila čija je najveća dozvoljena masa do 3,5 tona. Pravo na subvenciju mogu da ostvare fizička lica, preduzetnici i pravna lica.
Podnošenje zahteva krenulo je od 12. februara, a trajaće do 31. oktobra.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.