Tržište piva u Srbiji je u blagom porastu, iako je u prethodnom periodu stagniralo. Iz toga možemo da zaključimo da je kupovna moć stanovništva porasla.
„Mejnstrim“ segment, kojem pripada naš Zaječarac, uvek će biti dominantan, ali je neophodno učiniti premium brendove dostupnijim, kaže za Danas Viktor Gilhofer, generalni direktor Hajneken Srbija.
* Kompanija HEINEKEN Srbija je u februaru započela kampanju u kojoj se od svake prodate limenke Zaječarskog piva donira jedan dinar za obnovu Narodnog muzeja. Koliko ste novca do sada prikupili?
– Ponosni smo što će Zaječarsko pivo, zajedno sa svojim potrošačima, dati važan doprinos obnovi Narodnog muzeja u Beogradu. Kontinuirano pratimo prodaju i zadovoljni smo odzivom potrošača u okviru kampanje „Otvorimo zajedno Narodni muzej“. Tačnu sumu prikupljenu od prodaje specijalno dizajniranih limenki Zaječarskog piva znaćemo na kraju kampanje, posle 15. juna.
* Koji je vaš cilj do juna kad se kampanja završava?
– Nasleđe i tradicija predstavljaju ključne vrednosti našeg brenda Zaječarsko, a kvalitet i ukus su karakteristike koje ga izdvajaju. Te iste vrednosti delimo sa Narodnim muzejom i ovom kampanjom želimo da pomognemo i podržimo rekonstrukciju i razvoj muzeja koji je bio predugo zatvoren. Do juna želimo da otvorimo vrata ove institucije i čini me ponosnim to što je HEINEKEN Srbija, zajedno sa svojim potrošačima, doprineo rekonstrukciji ovako značajne kulturne znamenitosti. Posle više od jedne decenije građani Srbije i svi ostali moći će da vide i uživaju u remek-delima Nadežde Petrović, Paje Jovanovića, Dimitrija Avramovića, Save Šumanovića i drugih domaćih i međunarodnih umetnika, kao što su Van Gog, Mondrian, Renoar i mnogi drugi.
* Koliko novca je potrebno za obnavljanje Narodnog muzeja?
– Ovo je više pitanje za predstavnike Narodnog muzeja. Kao društveno odgovorna kompanija, HEINEKEN Srbija je ponosna na činjenicu da zajedno sa građanima Srbije doprinosi i uzvraća zajednici u kojoj posluje.
* Da li ćete predstaviti nove brendove srpskom tržištu?
– Mi u HEINEKEN-u posvećeni smo uvođenju novih i inovativnih proizvoda kako bismo zadovoljili potrebe potrošača. Težeći da poboljšamo užitak ljubitelja piva, koji su treću godinu zaredom izabrali Zaječarsko kao najbolji pivski brend u zemlji, pre mesec dana obogatili smo domaće tržište novim brendom u svom portfoliju – Zaječarsko Pšenično. Prethodno je Zaječarsko Crno pokrilo kategoriju tamnih piva i učinilo korak u pravom smeru, dokazujući da brend Zaječarsko može da upotpuni sve ukuse kupaca. Početkom godine lansiran je Heineken(r) 0.0, naše bezalkoholno pivo i najveća inovacija. Naši kupci su u mogućnosti da uživaju u odličnom Heineken(r)0.0 ukusu na poslu ili sportskim događajima. U budućnosti ćemo nastaviti da istražujemo tržište „osluškujući“ ukuse naših potrošača.
* Kakvo je srpsko tržište? Da li tražimo cenu ili kvalitet?
– Kada je reč o srpskom tržištu situacija je veoma zanimljiva. Poznato je da su srpski potrošači osetljivi na cenu, ali su još više osetljivi na kvalitet i ukus. Da bi se izgradila lojalnost između proizvoda i potrošača, kvalitet proizvoda mora u potpunosti da opravda svoju novčanu vrednost. Kompanija HEINEKEN Srbija trudi se da plasira proizvode koji pokrivaju sve segmente potrošača tako što nudi vrhunske proizvode po najboljoj ceni. Odličan primer za to je Zaječarsko koje zauzima lidersku poziciju – zahvaljujući tradiciji, dobrom odnosu cene i vrhunskog kvaliteta i ukusa. To je brend koji je osvojio srca mnogih kupaca u kratkom periodu.
* Šta je najvažniji kanal distribucije za vas u Srbiji: on premises ili off premises?
– Pivska industrija je svakako u boljem položaju od drugih FMCG kompanija koje svoje proizvode mogu da plasiraju samo u off trade kanalima – prodavnicama, supermarketima, itd. Za kompaniju HEINEKEN Srbija oba kanala su podjednako važna što nam omogućava da dođemo do naših potrošača na različite načine, kao što su kreativne i zanimljive promocije, poklon paketi, uzbudljive aktivacije i slično. Na primer, kao sponzor UEFA lige, sa brendom Amstel, koji proizvodimo u našoj pivari u Novom Sadu skoro deceniju, imali smo posebne promocije, poklone i aktivnosti za naše potrošače u svim prodajnim kanalima.
* Kako vidite razvoj srpskog tržišta piva u narednih nekoliko godina?
– Tržište piva u Srbiji je u blagom porastu, iako je u prethodnom periodu stagniralo. Iz toga možemo da zaključimo da je kupovna moć stanovništva porasla. „Mejnstrim“ segment, kojem pripada naš Zaječarac, uvek će biti dominantan, ali je neophodno učiniti premium brendove dostupnijim. Potrošači prepoznaju našu posvećenost u pružanju vrhunskog kvaliteta po atraktivnoj ceni. Mi smo ambiciozni i želimo da istražimo sve realne mogućnosti. Pred nama je mnogo opcija, ali ipak idemo korak po korak, usredsređeni na uspostavljanje održivog biznisa kako bismo osigurali pozitivan i uzajamno povoljan odnos sa našim kupcima i lokalnim zajednicama u kojima poslujemo.
* Da li ima potencijala da se upotrebljava više domaćih sirovina u proizvodnji piva?
– Održivost je od suštinskog značaja za HEINEKEN. Pre svega, korišćenje domaćih sirovina u proizvodnji piva je ulaganje u zajednicu. Ona podstiče lokalnu ekonomiju i pozitivno utiče na privredu Srbije. Naš Zaječarac sadrži 99 odsto lokalnih sirovina, a u 2017. povećali smo upotrebu domaćih sirovina za 150 odsto u odnosu na 2010. godinu.
Kao deo proizvodnog sektora, pivari su imali najveći udeo u kreiranju rasta BDP-a sa 15,6 odsto u 2016. godini. Pored toga, proizvodni sektor ima realni rast bruto dodate vrednosti (BDV) od 2,2 odsto. U tom kontekstu država poštuje kompanije i stoga bi trebalo da stimuliše njihov rast, a time i rast kategorije piva kroz predvidivo poslovno okruženje.
* Koja je razlika između austrijskih i srpskih ljubitelja piva?
– Jedina razlika koju sam primetio je da u Austriji kažemo „prost“, a u Srbiji „živeli“. Mislim da ne postoje velike razlike među ljubiteljima piva bilo gde u svetu, a iskreno, ne bi ni trebalo da postoje. HEINEKEN povezuje ljude, jer verujemo da su najlepši trenuci u životu iskustva koja delimo sa drugima. Pokušavamo da inspirišemo te trenutke i da budemo gost na svakom događaju, ali i da se uvek podsećamo na važnost odgovorne konzumacije i posledica vožnje pod uticajem alkohola. Svetski prvak Formule 1, čuveni Sir Jackie Stjuart u našoj kampanji „When you drive, never drink“ odbija hladan Heineken jer nema opravdanja za vožnju pod uticajem alkohola kako na stazama tako i u životu. Uvek poručujemo našim potrošačima da uživaju, ali odgovorno!
* Da li kraft pivare smatrate konkurencijom na ovom tržištu?
– Kraft piva doprinose raznolikosti ponude na tržištu, oni su segment koji je namenjen određenoj grupi potrošača. U našem fokusu poslovanja je razumevanje potrošača i pronalaženje odgovora na njihove različite potrebe i ukuse. Pokušavamo da zadovoljimo sve potrebe ljubitelja piva na srpskom tržištu i shodno tome smo izgradili širok portfolio visokokvalitetnih brendova.
* Šta je po Vašem mišljenju najvažniji element za pivski brend kada je u pitanju osvajanje značajnog udela tržišta ili liderske pozicije?
Vrhunski kvalitet, izuzetan ukus, tradicija i nasleđa čine jak karakter brenda, a potrošači upravo to cene. Verujem da je to razlog zašto kupci u Srbiji već treću godinu zaredom biraju Zaječarsko za najbolji domaći pivski brend. Osim toga, praćenje trendova i konstantne inovacije dodatno su doprinele uspehu ovog brenda – Zaječarsko Crno i Zaječarsko Pšenično dopunile su bogati portfolio kompanije HEINEKEN Srbija i doneli dobre rezultate. Zaječarsko predstavlja odličan primer uspešne komunikacije brenda sa ljubiteljima piva.
* Potrošnja piva u Srbiji (i globalno) opada nekoliko godina i konačno prošle godine se stabilizovala. Koji su uzroci takvog pada?
– U periodu kada je pivska industrija generalno doživljavala pad, HEINEKEN Srbija je ostvarila rast tržišnog udela. Verujem da je smanjena kupovna moć uticala i na kupovinu proizvoda. Međutim, prioritet kompanije HEINEKEN jeste da izgradimo što snažniju vezu sa potrošačima u Srbiji, uzimajući u obzir sve socijalno-ekonomske specifičnosti.
* U isto vreme vlada je podigla značajne akcize na pivo. Kako je to uticalo na industriju i naročito na vašu kompaniju?
– U stvari, akciza se, po zakonu, usklađuje sa stopom inflacije i zbog toga dolazi do promena u njenoj ceni. Svakako, poslednjih godina nije došlo do značajnog povećanja akcize. Ipak, ukoliko bi se dogodile drastične promene u ceni kod metoda obračuna akcize, to bi uticalo na cenu krajnjeg proizvoda za potrošača, što ne bi odgovaralo ni kompaniji HEINEKEN Srbija, ni celom pivskom tržištu u Srbiji, a ni potrošačima.
Promovišemo umereno i odgovorno uživanje
* Koje društveno odgovorne aktivnosti sprovodi kompanija HEINEKEN Srbija?
– Kao jedan od vodećih proizvođača piva, kompanija HEINEKEN Srbija konstantno sprovodi aktivnosti kojima promoviše umereno i odgovorno uživanje u pivu, podižući svest javnosti o posledicama neadekvatne konzumacije. Tokom 2017. godine, odvojili smo 12 odsto medijskog budžeta za kampanje koje promovišu značaj odgovorne konzumacije.
Pored tradicionalne akcije „Društvo, ko vozi kući?“, koju HEINEKEN Srbija sprovodi u saradnji sa Agencijom za bezbednost saobraćaja već šestu godinu na letnjim festivalima u Srbiji, kompanija je prošle godine u okviru globalne kampanje „When you drive, never drink“ promovisala značaj odgovorne konzumacije i odgovornog ponašanja u saobraćaju kroz edukativne radionice na fakultetima Univerziteta u Beogradu, u saradnji sa Komitetom za bezbednost saobraćaja. Takođe, na „Gitarijadi“ u Zaječaru pokrenuta je kampanja „Ošišaj se, budi rOker“, kako bi se podigla svest javnosti o karcinomu dojke.
U 2018. godini proširićemo obim aktivnosti kampanja koje promovišu odgovornu konzumaciju i odgovorno ponašanje.
Osim toga, ulažemo velike napore da smanjimo potrošnju vode u našim pivarama i sada za proizvodnju jednog litra piva koristimo 60 odsto manje vode nego pre osam godina. U skladu sa HEINEKEN globalnim ambicijama o održivosti, u Srbiji smo najavili program „Drop the C“ čiji je cilj da smanji nivo stvaranja CO2 u proizvodnji koristeći obnovljivu energiju.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.