Lasta, preduzeće koje se bavi prevozom putnika u drumskom saobraćaju, u drugoj polovini juna ostalo je bez direktora, a kada će dobiti novog biće poznato možda već danas nakon što bude održana sednica Nadzornog odbora te firme.
Podsećanja radi, Lasta je bez prvog čoveka preduzeća od 19. juna kada je tadašnji direktor Vladan Sekulić podneo ostavku, kako se nezvanično moglo čuti, iz “moralnih razloga”.
Saobraćajno preduzeće “Lasta”, inače u većinskom vlasništvu države Srbije, suočava se već duže vreme sa problemima u svom poslovanju što je veoma neobično s obzirom da obavlja delatnost koja je izuzetno profitabilna, autobuski prevoz putnika.
Naime, prema podacima za prvu polovinu 2023. godine neto gubitak “Laste” iznosi 194 miliona dinara dok je u 2022. godini bio 935 miliona dinara.
Sa pravom se treba zapitati zbog čega Lasta, preduzeće koje ima iskusne vozače, mrežu autobuskih stanica, profitabilne linije na domaćim kao i međunarodnim linijama, zagarantovan prihod od 270 miliona dinara , po osnovu ugovora sa Gradom Beogradom za obavljanje usluga prevoza na prigradskim i lokalnim linijama, ugovore sa velikim preduzećima o prevozu njihovih zaposlenih, posluje sa gubitkom.
Zaposleni strahuju da je razlog želja nadležnih da se to preduzeće privatizuje i na taj način prepusti konkurenciji. Spekulacije da se ide u tom pravcu podgrejala je činjenica da je krajem februara Grad Beograd prodao na berzi svoj kapital u“Lasti.
Novi vlasnik 11,47 odsto akcija tog beogradskog saobračajnog preduzeća postao je nepoznati kupac koji je sakriven iza takozvanog kastodi računa.
Potpredsednik Nezavisnog sindikata radnika “Laste” Dragan Filipović kaže za Danas da će se nešto više o sudbini preduzeća znati nakon što bude održana sednica Nadzornog odbora.
– Iznenađen sam da se to telo sastaje tako brzo nakon ostavke diirektora Sekulića, Naime, u dugom periodu predstavnici Nadzornog odbora niti su se oglašavali niti su posećivali preduzeće i kontaktirali sa nama sindikalcima. Ne znamo da li će se razmatrati izbor novog direktora niti o ćemu će se uopšte razgovarati na toj sednici. Kao što sam već rekao, Nadzorni odbor nema komunikaciju sa nama, a mi nemamo predstavnika u tom telu. Jedino što se može je to da se sačeka završetak sednice pa da onda vidimo šta su joj bile teme – navodi naš sagovornik.
On dodaje da su kasnile plate za zaposlene u delovima Laste koji su van Beograda i stručnim službama preduzeća, ali su je svi oni dobili juče čime je taj problem rešen.
Ono što ostaje kao problem, navodi Filipović , je činjenica da je stopiran kredit koje je preduzeće tražilo kako bi izašlo iz krize u kojoj se nalazi.
Zaposleni u Lasti smatraju da taj kredit spasava preduzeće od propasti i čuva od zatvaranja 2.000 radnih mesta.
Iako je mesečna rata kredita predviđena na 30 miliona dinara ta suma ne bi predstavljala problem s obzirom na to da preduzeće ima zagarantovan prihod od 270 miliona dinara , po osnovu ugovora sa Gradom Beogradom za obavljanje usluga prevoza na prigradskim i lokalnim linijama kao i ugovore sa velikim preduzećima o prevozu njihovih zaposlenih.
Sa druge strane, bio bi odobren grejs period od godinu dana, što bi omogućilo da Lasta nabavi nova vozila i izmirenje dugova prema dobavljačima kao i svih drugih.
– Kako su radnici svojevremeno mogli čuti od bivšeg direktora Sekulića zahtev za kredit koji bi odobrila Banka Poštanska štedionica blokiran je na insistiranje ministra finansija Siniše Malog. Zbog čega je ministar zauzeo takav stav ne bih znao da kažem niti nam je to obrazloženo. Ono što je nesporno je to da bi u modelu u kome sada radi, preduzeće moglo da posluje profitabilno ako bismo taj kredit dobili – naglašava Filipović.
Prema njegovim rečima sindikalci se ne protive svakoj privatizaciji Laste međutim, dodaje, ako prodaja preduzeća podrazumeva prestanak njegovog rada kako bi profitirala konkurencija, a na površini koje pripadaju preduzeću bili izgrađeni stambeno-poslovni kompleksi, tako nešto nije prihvatljivo.
– Zaposleni u Mladenovcu već su zahtevali proteste zbog situacije u preduzeću, ali mi smo uspeli da ih odgovorimo od toga. Međutim, ako se i dalje bude išlo u pravcu koji je kontra interesima Laste neće nam preostati ništa drugo nego da dignemo svoj glas i da dovezemo autobuse u centar grada kako bi smo javnost upoznali sa problemima koji ugrožavaju našu egzistenciju – zaključuje naš sagovrnik.
Inače, Danas je u više navrata pisao o aktuelnoj situaciji u Saobraćajnom preduzeću “Lasta” i o tome da se u javnosti spekuliše da je anonimni kupac akcija koje su pripadale Gradu Beogradu autobuski prevoznik Strela.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.