Hoće li Lasta ostati bez prigradskih linija? 1Foto: Shutterstock/Alex Linch

Saobraćajno preduzeće Lasta već godinama je u „ponoru“, a to je, čini se, ovih dana eskaliralo u sveopšte međusobne optužbe unutar preduzeća, dok Grad Beograd želi da im oduzme prigradske linije i samim tim veliki deo prihoda.

U Skupštini grada Beograda sutra je trebalo na dnevnom redu, između ostalog, da bude i glasanje o jednostranom raskidu ugovora sa privatnim prevoznicima „Strelom“, „Lastrom“ i „Lastom“ za prigradski prevoz.

Međutim, prema nezvaničnim saznanjima Danasa, ovo je skinuto sa dnevnog reda i glasanja o raskidu ugovora za sada neće biti.

Podsetimo, taj ugovor odnosi se na prigradske linije u Mladenovcu, Sopotu, Obrenovcu, Grockoj, Barajevu i Lazarevcu, pisao je ranije portal Biznis.rs.

Na tim prigradskih linijama trenutno radi Konzorcijumom koji čine „Strela – Obrenovac“, „Strela – Ub“, „Lastra Lazarevac“ i „Lasta Beograd“.

Posao je vredan 69,1 milijardu dinara, odnosno 589 miliona evra, i zaključen je na deset godina. Međutim, iz Grada Beograda smatraju da je konzorcijum prevoznika prekršio ugovor i to na način da je bila ugrožena bezbednost putnika.

Oni tvrde da realizacija Ugovora nije opravdala potrebe javnog interesa, što se odražava na kvalitet i efikasnost obavljanja komunalne delatnosti javnog prigradskog i lokalnog prevoza putnika na teritoriji grada Beograda, otkrio je Biznis.rs.

Saobraćajno preduzeće (SP) Lasta angažuje vozila koja nemaju saglasnost za rad po javnom ugovoru, navodi se u dokumentu pod nazivom „Upozorenje pred jednostrani raskid ugovora“.

„Uočeno je da je, od 23 vozila kojima je SP Lasta bez saglasnosti Sekretarijata realizovala prevoz putnika na linijama po ugovoru za ITS2 u oktobru 2024. godine, sedam vozila starije od 10 godina. Neka od navedenih vozila su starija i nego što je to propisano Odlukom o javnom linijskom prevozu putnika (vozila do 15 godina starosti)“, piše u tom dokumentu.

Sekretarijat za javni prevoz u toj dokumentaciji navodi i da je na osnovu Izveštaja o vanrednom pregledu vozila od 28. novembra utvrđeno da je van saobraćaja i nefunkcionalno u trenutku vanrednog pregleda bilo 26 vozila.

Ipak, dan pred glasanje odbornika, u Lasti je krenulo „komešanje“.

Naime, prvo je objavljeno da su radnici odbili da voze autobuse jer nisu ispravni i zato što nemaju zimske gume. Nakon toga, pojavila se vest i o štrajku zaposlenih ovog saobraćajnog preduzeća, pa nedugo zatim i pismo podrške rukovodstva Laste predsedniku i premijeru Srbije.

Štrajkači izneli zahteve

Jedan od učesnika štrajka Igor Marković rekao je za N1 da će, ako ugovor sa gradskom upravom bude raskinut, to preduzeće ostati bez osnovnog izvora prihoda.

„Ukoliko ugovor sa gradom Beogradom bude raskinut, mi ćemo ostati bez osnovnog izvora prihoda, najvećeg izvora prihoda, od kojeg obezbeđujemo normalno funkcionisanje i najverovatnije nam preti stečaj, a 2.000 ljudi koji su zaposleni u Lasti ostaće bez posla. Nije to samo 2.000 ljudi, to je 2.000 ljudi i sve njihove porodice“, upozorio je on.

Radnici u štrajku su uputili i pet zahteva, od kojih je prvi da se glasanje o raskidu ugovora sa Lastom skine sa dnevnog reda sednice Skupštine grada Beograda.

Pored toga, oni traže i smenu Nadzornog odbora SP „Lasta“ i imenovanje novog, kao i imenovanje generalnog direktora preduzeća Lasta AD Beograd.

Dalje, oni traže obezbeđivanje odgovarajućih sredstava kreditom od Banke Poštanske štedionice ili lizing kuća za nabavku 60 autobusa, shodno potrebama „Laste“ najkasnije do polovine januara sledeće godine.

Kao četvrti zahtev oni traže da se hitno reši problematika vezana za neuplaćene poreze i doprinose za zarade zaposlenih kroz konverziju navedenih potraživanja Poreske uprave u kapital preduzeća „Lasta“ AD Beograd.

Kao peti zahtev zatraženo je hitno zakazivanje i održavanje sastanka sa predstavnicima lokalnih samouprava u kojima preduzeće „Lasta“ obavlja prevoz.

Međutim, jedan od vozača „Laste“, koji je želeo da ostane anoniman, za Danas negira da oni nisu želeli da voze.

„To su organizovali direktori da spasu svoje pozicije. Oni su napravili štrajk i nisu dali naloge vozačima da voze“, tvrdi on.

Oni traže da im se poboljšaju uslovi.

„Tražimo da se skloni to rukovodstvo i tehnika koju imamo. Ćelave gume i loše kočnice su jako opasne i utiču na bezbednost i nas vozača i svih putnika“, upozorava naš sagovornik.

On dodaje i da zahtevi koji su izenseni nisu radnički.

„Mi želimo da sklonimo kompletno rukovodstvo Laste jer su oni doveli preduzeće u ovu poziciju. Mi nemamo nijednu gumu u magacinu, nijedan akumulator… to je problem. Borimo se za to da vozimo građane ispravnim autobusima“, naglašava.

Lasta već dugo u „propadanju“

Iako, za sada nije poznato da li će glasanje o raskidu ugovora sa Lastom ostati deo dnevnog reda na današnjoj sednici, činjenica je da situacija u Lasti već dugo nije sjajna.

Kako je Forbes Srbija saznao, tokom poslednjih sedam godina oko 700 sadašnjih i bivših zaposlenih tužilo je „Lastu“. Radnici protiv poslodavca vode oko 1.000 postupaka.

Stotine radnika Laste, bivših i sadašnjih, nekoliko godina unazad podnose tužbe protiv poslodavca pre svega zbog utvrđenih zarada manjih od minimalca, neplaćanja troškova prevoza, pa i mobinga i otkaza, pisao je nedavno Forbs Srbija.

Prema njihovom pisanju, poslednjih nekoliko meseci još jedan, nemali, krug zaposlenih pravdu traži pred sudom. Razlozi su isti, ali ne i okolnosti. Ovog puta su u strahu da je firma na samoj ivici ponora.

Samo u novembru pokrenuto je 18 sporova protiv poslodavca, dok ih je u oktobru bilo više od 40, a u septembru gotovo 30. Iznosi koji se potražuju su različiti, od malih pa do onih od 200.000, 300.000, 450.000 pa i do 600.000 dinara.

Pored toga, deo akcija Laste je prodat u nekoliko navrata prošle godine, a iz vlasništva su mahom izlazile državne institucije.

Naime, tada su krenule spekulacije da Strela želi da izbaci Lastu iz posla, a zaposleni Laste su tvrdili da u tome imaju i pomoć države, ali i rukovodstva same Laste.

Te spekulacije pojačalo je to što je kredit za koji je Lasta aplicirala kod Banke Poštanske štedionice bio blokiran, a mnogi su prst tada upirali u Ministarstvo finansija.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari