U cilju suzbijanja sive ekonomije i nelegalnog prometa goriva, država je pre dve godine uvela program markiranja naftnih derivata. Prema podacima tržišne inspekcije, u okviru ovog programa, samo tokom prošle godine inspektori su obavili oko 1.650 kontrola i uzeli blizu 7.000 uzoraka goriva, što je mnogo više nego ikada ranije.
p { text-indent: 2.5cm; margin-bottom: 0.21cm; direction: ltr; color: rgb(0, 0, 0); line-height: 150%; }p.western { font-family: „YHelvetica“; font-size: 12pt; }p.cjk { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 12pt; }p.ctl { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 10pt; }
Da je time uveden red na tržištu, potvrđuju rezultati koji kažu da samo 0,6 odsto od svih uzoraka nije imalo zadovoljavajuću koncentraciju markera. To pokazuje da je siva ekonomija svedena na manje od jedan odsto prometa, što je povećalo prihode državnog budžeta i obezbedilo da se na pumpama u Srbiji prodaje gorivo koje dolazi isključivo legalnim putem.
Program markiranja zasniva se na tome da se u sve gorivo koje dolazi legalnim kanalima, dodaje specijalna supstanca zvana marker, a u gorivu se otkriva uređajima napravljenim specijalno za tu namenu. Sve gorivo se obeležava odmah nakon uvoza ili proizvodnje, tako da kada stigne na pumpe ono je već markirano. Ako se pri kontroli utvrdi da gorivo nema propisani nivo markera, to je znak da ono nije nabavljeno na legalan način ili da je u njega nešto naknadno dodato. Takvo gorivo se povlači sa tržišta, a odgovornima slede oštre kazne.
Krajem prošle godine počeo je i monitoring kvaliteta, čiji je cilj da gorivo ima sastav i osobine koje propisuju standardi. Kontrole u oba ova programa sprovode tržišni inspektori koji u proseku, svake sedmice provere 32 benzinske stanice i uzmu oko 150 uzoraka goriva. Iza celog ovog sistema kontrole stoje, pre svega, tržišna inspekcija, ali i savremena oprema i veliki broj ljudi koji pružaju tehničku podršku. Naime, i markiranje i monitoring kvaliteta zahtevaju savremenu opremu i materijale, kao i učešće stručnih lica, što obezbeđuje konzorcijum koji je pobedio na tenderu pre dve i po godine, a čine ga kompanije Autentiks, Nanoinspekt i SGS.
Prema propisima, naftne kompanije su dužne da snose troškove markiranja i kontrole kvaliteta, koji po litru goriva iznose 28 para za markiranje, i nepunih devet para za monitoring kvaliteta. To je mala cena za sigurnost u kvalitet i legalnost goriva koju svi vlasnici vozila dobijaju zahvaljujući ovim programima.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.