Očekuju se niže cene litijuma u narednim godinama, prognoziraju analitičariFoto: Golden Dayz / Shutterstock.com

Ponuda litijuma će uveliko nadmašiti potražnju i u narednim godinama, što će značiti i niže cene, uz pokušaje proizvođača baterija da osiguraju ključnu sirovinu ulaganjima u neprofitabilne rudnike, saopštili su analitičari.

Neki proizvođači baterija kupili su rudnike litijuma, a neki u njih ulažu novac kako bi sačuvali proizvodnju, pokazuju izveštaji kompanija, prenosi Hina.

Rudnici, ipak, nastavljaju s radom kako bi zadržali tržišni udeo i dobre odnose s vladama, a tome treba dodati i moguće tehničke probleme koje sa sobom nosi privremeno zatvaranje rudnika, prema informacijama rudara, konsultanata i analitičara.

Do sada je otprilike desetak proizvođača litijuma privremeno zatvorilo gubitaške rudnike, smanjilo proizvodnju ili odložilo proširenje.

Mnogi su, međutim, i dalje otvoreni, što znači da će se prekomerno snabdevanje mineralima potrebnim za baterije za stacionarno skladištenje energije i za električna vozila verovatno protegnuti na nekoliko narednih godina i zadržati cene na niskom nivou, ukazali su poznavaoci sektora i analitičari.

Od sredine 2021. do kraja 2022. godine cena litijum hidroksida je postalam sedam puta veća i dostigla je 85 dolara po kilogramu, ali je u međuvremenu potonula za gotovo 90 odsto.

Globalna ponuda litijuma će ove godine biti uvećana za 25 odsto i za 15 odsto u 2025, procenili su u švajcarskoj banci UBS, prenosi FoNet.

Neki rudnici su u pogonu bez ikakvog rezona, ali kompanije imaju neke svoje razloge, kaže Martin Džekson iz CRU-a, koji procenjuje da otprilike desetina proizvodnih kapaciteta trenutno stvara gubitke.

Podsticaj otvaranju rudnika bio je očekivani skok prodaje električnih vozila i cena litijuma u 2021. i 2022. godini.

Troškovi vađenja litijuma u Kini spadaju među najveće u svetu, ali brojne kineske kompanije verovatno neće zatvarati rudnike ni u „svom dvorištu“, ni u Australiji, ni u Africi, jer su integrisani u lance snabdevanja, rekli su analitičari.

Oni ističu da kineski sektor električnih vozila i baterija zauzima vodeću poziciju u svetu, a Peking mu je odredio status strateški važne privredne grane i želi da mu osigura uslove za uspešno poslovanje stabilnim snabdevanjem sirovinama i niskim troškovima.

Potražnja za vozilima u međuvremenu je posustala, ponuda litijuma nadmašila je potražnju i njegove su cene pale. Kompanije, ipak, i dalje ulažu velike iznose u rudnike, pa su tako ulaganja prošle godine uvećana za 60 odsto, saopštila je Međunarodna agencija za energiju (IEA).

Australijska rudarska kompanija „Liontown Resources“ zaključila je poslovnu godinu s neto gubitkom nakon poreza od 64,9 miliona australijskih dolara, ali to nije sprečilo južnokorejskog proizvođača baterija „LG Energy Solution“ da joj u julu osigura 250 miliona američkih dolara za desetogodišnji produžetak ugovora o snabdevanju litijumom.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari