Za predstavnike privrede Kosova put ka ukidanju taksi koje je Kosovo uvelo na uvoz proizvoda iz Srbije mora biti zasnovan na pravilima Svetske trgovinske organizacije i sporazuma CEFTA.
Prvi korak na tom putu, kako je u intervjuu za portal FrontOnline rekao predsednik Privredne komore Kosova Berat Rukići, treba da bude usvajanje deklaracije koja bi bila upućena zemljama velike petorke, EU i članicama CEFTA, a u njoj bi bile predstavljene i „sve barijere kojima Srbija onemogućava slobodu kretanja roba i usluga, uključujući i tranzit energije, koje su identifikovane od strane biznisa i Vlade Kosova“.
Rukići je rekao i da bi nakon toga trebalo da usledi usvajanje dokumenta o principima trgovinske politike i bilateralnih trgovinskih odnosa koji po njegovim rečima, u preambuli treba da se poziva na liberalni trgovinski režim, zasnovan na pravilima STO, sporazumu o carini i trgovini GATT i obavezama koje proizilaze iz SSP i CEFTA, a da je treći korak ukidanje takse od 100 odsto.
Za ministra trgovine u Vladi Srbije Rasima LJajića treći korak je prvi, odnosno ono što bi trebalo najpre uraditi jeste ukinuti takse, odnosno vratiti sve onako kako je bilo pre 21. novembra 2018. kada je Kosovo uvelo takse na proizvode iz Srbije. Gotovo godinu i po dana Srbija skoro ništa ne prodaje Kosovu jer je krajem 2018. Kosovo uvelo takse od 100 odsto na svu robu koja dolazi sa srpske teritorije. Šteta za našu privredu od tada do danas, odnosno do 17. februara, kako za Danas kaže ministar LJajić je 1,15 miliona evra na dnevnom nivou ili 461,7 miliona evra ukupno.
„Apsolutno smo spremni da pričamo o svim barijerama koje postoje. Sa BiH smo rešili u bilateralnim pregovorima devet od 13 prepreka, sa Makedonijom smo rešili sve barijere koje su postojale, setite se priče sa brašnom. I to smo rešili razgovorom. Ako postoji dobra volja onda treba ukinuti taksu i onda sesti i o svemu razgovarati“, ističe LJajić.
Interes je, kako kaže, da nema nikakvih problema i da se jačanjem obe ekonomije može napraviti i bolja klima za političke pregovore.
„Ovo jeste politička priča ali problem je ekonomski i nikome nije u interesu. Ako pogledate Kosovo, oni su 65 odsto sirovina uvozili iz Srbije i to nisu uspeli da nadomeste nakon uvođenja taksi. Imaju deficit u spoljnotrgovinskoj razmeni, a za 5,3 odsto poskupela im je roba“, napominje LJajić.
Uvođenjem taksi Kosovo je, kako kaže za Danas ekonomista Dejan Jovović, prekršilo i sporazum CEFTA i pravila STO, ali i Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju.
„Problem je što CEFTA nema mehanizam kojim bi kaznila one koji krše pravila, jer da bi Kosovo bilo kažnjeno ono samo mora da se složi sa tim da krši propise Sporazuma, što ne može da se zamisli“, ističe Jovović. On kaže da je sporazum CEFTA pun manjkavosti i da treba da se unapredi što je bilo u planu i da sada u ovoj situaciji Srbija gotovo ništa ne može da uradi.
„Ono što može Srbija jeste da ide na međunarodnu arbitražu, što nije dobro jer na arbitražu idu nezavisne države, tako da bi time Srbija priznala Kosovo. Zato to nije opcija. Ni kontramere nisu dobro rešenje jer Srbija malo uvozi sa Kosova“, napominje Jovović.
Jedino što može je da čeka ukidanje taksi, naglašava Jovović i da se tek nakon toga razgovora o problemima. „Međutim, pesimističan sam kada se radi o tim razgovorima, nisam siguran kako bi to moglo da prođe“, ističe on. Pozivanje na STO i njihova pravila, napominje Jovović, nije moguće jer ni Srbija ni Kosovo nisu članice ove organizacije.
Ambasador SAD: Ukidanje taksi bez uslovljavanja
Prema pisanju Kohe ambasador SAD u Prištini Filip Kosnet rekao je kako Kosovo bez ikakvih uslovljavanja treba da ukine takse Srbiji. „Mislim da bi naredni korak u ovom procesu trebalo da bude sledeće – Kosovo odmah ukida takse, bez ikakvih preduslova i uvereni smo da će, ako se to dogodi, vlada u Beogradu preduzeti i pozitivne korake za nastavak dijaloga“, rekao Kosnet.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.