Loša sistematizacija dodatno usporava saobraćaj 1Foto: FoNet/ Darko Cvetanović

Od 2.810 zaposlenih koji su uz otpremnine napustili Železnice Srbije, po zahtevu međunarodnih finansijskih organizacija, najveći broj njih je iz izvršnih službi nadležnih za odvijanje saobraćaja.

Do kraja ove godine planirano je da još otprilike toliko radnika na isti način i iz istih razloga napusti Železnice Srbije od kojih će, tvrde sindikalci, skoro 80 odsto biti iz izvršnih službi što će dodatno smanjiti kvalitet i usporiti železničkog saobraćaja.

Prema podacima koje je Danas dobio u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije do kraja 2016. godine 3.146 zaposlenih je napustilo železnička preduzeća, od tog broja uz otpremnine je otišlo 2,810 zaposlenih a preostalih 336 je otišlo u redovnu penziju. U Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture ističu da je od 2.810 zaposlenih koji su uz otpremnine napustili železničke kompanije njih 2.524 dobrovoljno javilo. Od ukupnog broja zaposlenih koji su napustili železnička preduzeća uz isplatu otpremnina u 2016. godini, 805 zaposlenih je obavljalo administrativne poslove, a 2.005 zaposlenih je obavljalo poslove koji su vezani za funkcionisanje saobraćaja.

Gledano po kompanijama iz Infrastrukture železnice Srbije iz administracije je otišlo u prevremenu penziju uz otpremnine 411 zaposlenih a iz izvršnih službi 1.166 radnika. Iz preduzeća Srbija Kargo je iz administracije otišlo 199 zaposlenih a iz izvršnih službi 489 radnika. Kada je reč o preduzeću Srbija Voz 112 je otišlo iz administracije a 273 iz izvršnih službi. Železnica Srbije je pak napustilo 83 zaposlenih u administraciji i 77 iz izvršnih službi.

Dragan Ranđelović, predsednik Sindikata železničara Srbije kaže za Danas da odlazak uz otpremnine predstavlja problem koji se odražava na kvalitet saobraćajnih usluga koje pruža železnica. – Naš kategoričan stav, koji smo ponovili više puta je da ne postoje viškovi kada je reč o službama nadležnim za funkcionisanje saobraćaja. Prema tome, insistiranje na odlasku uz otpremnine je prema našem mišljenju pogrešno. Kada je pak reč o zaposlenima u administraciji u nekim njenim delovima zaista postoje viškovi, ali se sa druge strane neki suočavaju i sa akutnim nedostatkom kadrova. Faktički to znači da ni u administraciji generalno gledano ne postoje viškovi jer bi se preraspodelom zaposlenih popunio manjak u onim delovima gde postoji i eliminisao višak i onima gde ga ima – objašnjava Ranđelović. Prema njegovim rečima sistematizacija radnih mesta koja je rađena je potpuno pogrešna i neprecizna. – Ta analiza je rađena kao da je reč o nekoj tehnološki naprednoj železničkoj kompaniji kakve postoje u Evropskoj uniji. Međutim, ona se nikako ne može šematski preneti na srpske železnice koje u tehnološkom smislu znatno zaostaju. Drugim rečima, moraju se uvažiti specifičnosti Železnice Srbije. Smanjenje broja zaposlenih u izvršnim službama dovodi samo do toga da se usporava i onako spor saobraćaj – navodi Ranđelović. On dodaje da zbog te sporosti neki građani izbegavaju da putuju železnicom a ako saobraćaj bude dodatno usporen to se negativno može odraziti i na one putnike koji su joj ostali „verni. – Nova sistematizacija je potpuno nelogična i stvara uslove za dodatno usporavanje rada. Promera radi, sistematizacija je propisala da tamo gde treba da rade dvojica otpravnika vozova radi samo jedan. Isto tako nelogično je da jedan šef koordinira rad više železničkih stanica. Pa da ima „super moći“ on nije u stanju da ih sve obiđe i iskontroliše da li se sve odvija na propisan način. Ako do kraja godine zaista ode 80 odsto zaposlenih u izvršnim službama železnički saobraćaj u Srbiji neće uspeti da se izbori sa najvećom boljkom a to je sporost – poručuje Ranđelović. On dodaje da ipak treba naglasiti i to da je manji broj radnika primljen u izvršne službe u toku ove godine ali da je ta cifra suviše mala u odnosu na broj zaposlenih koji odlazi uz otpremnine.

Saša Stanojević, predsednik Sindikata „Sloga“ Železnice Srbije, kaže za Danas da je osnovni problem što sa srpskih železnica odlaze ljudi direktno uključeni u funkcionisanje saobraćaja što može dovesti i do ugrožavanja njegovog bezbednog odvijanja. – Mi smo kao sindikat u više navrata upozoravali na to, pisali pismo nadležnima ali nikakvog efekta nije bilo. Isto tako smo ukazali da sa železnica odlaze uglavnom ljudi iz izvršnih službi što se na kraju i pokazalo da je tačno. U izvršnim službama ne postoje viškovi zaposlenih i prevremenog odlaska u penziju tu ne bi smelo da bude. Viškove treba tražiti u administraciji gde su se ljudi zapošljavali po partijskoj liniji a nikako među mašinovođama, otpravnicima vozova, kontrolorima ispravnosti kola i drugima od kojih zavisi nesmetano funkcionisanje železničkog saobraćaja – zaključuje naš sagovornik.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari