„Kako je moguće da se plan metroa iz 2012. i 2019. koji je radila ista kompanija Ežis rejl, toliko razlikuje“, postavio je pitanje Dragomir Lukić, saobraćajni inženjer na današnjoj konferenciji za novinare „Beogradski metro i tehničko – tehnološke razlike između idejnih rešenja metroa iz 2012. i 2019.“
On je podsetio da je idejnim rešenjem iz 2012. predviđen most preko reke Save i cena njegove izgradnje je između 20 i 23 miliona evra.
„Taj most je planiran nizvodno od Brankovog mosta. Dok idejno rešenje iz 2019. umesto mosta predviđa tunel, a svakome ko se razume je poznato da je most bezbedniji za učesnike u saobraćaju, a osim toga je i mnogo jeftinija opcija.“, rekao je ovaj inženjer.
Planom iz 2012. predviđena su dva ukrštanja metroa sa linijama BG voza , u stanicama Beograd centar i Vukov spomenik, a plan iz 2019. ne uključuje presedačke stanice. To je, prema Lukićevim rečima, nedostatak novog idejnog rešenja.
On ističe da situaciju dodatno zbunjuju izjave gradskih zvaničnika koji navode da stanica Beograd centar ispod staničnih koloseka postoji prostor za metro koloseke, a da stanica Vukov spomenik nema predviđen prostor za ukrštanje.
Lukić tvrdi da je to pogrešno i da u stanici Vukov spomenik postoji prostor za projektovano ukrštanje sa metro linijom.
Još jedna značajna razlika između ova dva plana je u tome što plan iz 2019 predviđa jednu dvokolosečnu tunelsku cev dok plan iz 2012. predviđa dve jenokolosečne cevi.
Lukić navodi da su jednocevni tuneli bezbedniji jer imaju prolaze između dve cevi tunela dok se kod dvokolosečnih tunela primenjuje princip po kome u slučaju nesreća putnici hodaju do stanica radi evakuacije.
„Da to nije dobro pokazala nam je nesreća u Bakuu još u prošlom veku u kojoj je bilo 298 žrtava kada se zapalio voz i putnici su se na putu do stanice ugušili od dima.“
Pri izgradnji dvocevnih tunela potrebno je iskopati petnaest do osamnaest procenata materijala više nego kod jednocevnih.
On navodi primer Dohe koja je za gradnju tunela angažovala evropsku kompaniju koja je za 26 meseci sa 135 radnika i 21 mašinom za kopanje iskopala 110 kilometara tunela.
„Neki političari govore da će doći dve mašine da buše dvadeset kilometara. To je skoro nemoguće, to će trajati deset godina“, zaključio je on.
Lukić je ocenio da će zbog insistiranja državnog vrha da trasa metroa prolazi obodom savskog amfiteatra način na koji će metro biti građen biti komplikovaniji i višestruko skuplji zbog podzemnih voda.
„Dovoljan primer za to je da u stambenim objektima u naselju Beograd na vodi garaže ne idu ispod nivoa minus jedan“, rekao je on zaključujući da je bolje da se ne izgradi metro po planu iz 2019. godine.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.