Do pre nekoliko godina veliki broj građana Srbije nije ni znao da ima potrošačka prava, a kamoli kome da se obrati ukoliko imaju problema sa, recimo, trgovcem koji neće da im zameni tek kupljeni, a pokvareni proizvod.

 Slika je sada drugačija, postoji veliki broj organizacija koje se bave zaštitom potrošača, a država je naročito od usvajanja Zakona o zaštiti potrošača 2011. konačno obratila više pažnje na ovaj problem. Uprkos boljitku, problema još ima, a najveći se tiču slabosti nadzornih institucija i otežane primene zakonskih odredbi.

– Postoji raskorak između normative i svakodnevnog života, odnosno prakse. Zakoni štite potrošače, ali se oni, s druge strane, ne primenjuju dovoljno – kaže za Danas ministar unutrašnje i spoljne trgovine i telekomunikacija Rasim Ljajić. On napominje da je trenutno u toku izmena zakona kako bi se „učinio što lakšim za implementaciju“.

– Ono što smo uradili dosad jeste formiranje Nacionalnog saveta za zaštitu potrošača i to je prvi put da tako nešto postoji pri Ministarstvu. Prvi put se radi i na nacionalnoj strategiji za zaštitu potrošača i očekujem da će ona biti usvojena na Vladi do kraja meseca – napominje Ljajić. On kaže da je sada neophodno raditi na jačanju kapaciteta organizacija koje se bave zaštitom potrošača.

Da tu pomalo škripi, potvrđuju i u Nacionalnoj asocijaciji potrošača Srbije. Mladen Alfirović iz ove organizacije kaže da treba raditi na jačanju organizacija koje štite potrošače, ali i na jačanju kapaciteta institucija koje se bave nadzorom, poput tržišne inspekcije.

– Neki pozitivni koraci su načinjeni. Usvojen je Zakon, osnovan Nacionalni savet za zaštitu potrošača, osnaženi su kapaciteti regionalnih centara. Naravno, neophodno je dalje raditi na zaštiti ove oblasti kako bi se uskladili sa standardima EU – napominje Alfirović. On kaže da je NOPS iskoristio svoju poziciju i pravo koje im je dato da reaguju na neke primere povrede prava potrošača.

– Brzo će biti rešeni prvi postupci kolektivne tužbe protiv onih koji su povredili prava potrošača. Jedna od njih je tužba protiv Nacionalne asocijacije turističkih agencija, a druga protiv novosadskog javnog preduzeća Informatika – naglašava Alfirović. NOPS ima u planu da uskoro podnese tužbu i protiv jednog mobilnog operatora, zbog tipskih ugovora koji su išli na štetu potrošača.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari