Nećemo dozvoliti prodaju ili pretapanje Zastavine proizvodne opreme, pa makar to ugrozilo i realizaciju ugovora sa Fijatom, jer ne možemo da prihvatimo činjenicu da naša proizvodna oprema odgovara potrebama slovenačkih i drugih inostranih kompanija, a ne može da bude instalirana u nekom od Zastavinih pogona u Kniću, Batočini, Toponici, ili u Kragujevcu, utoliko pre što radnici u tim pogonima već odavno nemaju dovoljno posla.

Moguće je i da se u Šumadiji napravi nova hala u koju bi se dislocirala oprema i zaposlile stotine radnika. I najzad, Zastava je u obavezi da u narednih sedam godina proizvodi rezervne delove za svoje modele automobila („koral“, „skala“ i „florida“), čija će proizvodnja uskoro biti ugašena. Na čemu će se proizvoditi i rezervni delovi ako sada rasprodamo mašine i ostalu opremu“, pita se u izjavi za Danas predsednik Sindikata Fabrike automobila Zoran Mihajlović.

Prema njegovoj, ali i proceni stručnjaka u Zastavi, najveći deo opreme iz pogona Mehanička obrada i Preseraj može da se koristi. Naš sagovornik podseća da su na mašinama (strugovi, glodalice, brusilice…) u Mehaničkoj obradi, izrađivani delovi ne samo za Zastavu nego i za rusku automobilsku industriju, pri čemu su poslovi sa ruskim partnerom vredeli više miliona evra. „Na proizvodnoj opremi Mehaničke obrade mogu i dalje da se proizvode izuzetno kvalitetni sklopovi (menjači i vešanja, kao i pozicje za ugradnju u njih), koji bi mogli da zadovolje i standarde Fijata. Zašto bismo, onda, takve mašine prodavali u bescenje, ili pretapali u smederevskoj železari. Za staro gvožđe nisu ni montažne trake za završno sklapanje automobila u Montaži, kao ni veliki broj malih i srednjih presa u pogonu Preseraj“, tvrdi Mihajlović.

I nekadašnji dekan kragujevačkog Mašinskog fakulteta prof. dr Branko Ivković, koji je svojevremeno bio jedan od rukovodilaca u Zastavinoj Fabrici automobila, takođe smatra da je ideja o prodaji ili pretapanju Zastavine opreme, nepromišljen potez.

– Reč je o opremi velike vrednosti koja i dalje može da bude u funkciji, i koju u staro gvodžđe ne bi bacili ni u mnogo razvijenijim zemljama nego što je Srbija. Mehanička obrada ne sme da ode na doboš, jer na tim mašinama i toj opremi može da se organizuje proizvodnja čitavog niza proizvoda u oblasti metalske privrede. Na brzinu ne bi smele da se rasprodaju ni prese iz Preseraja, jer i ta preserska oprema može ovde i dalje da bude u funkciji. Zbog svega toga, grad Kragujevac, kao jedan od potpisnika ugovora sa Fijatom, mora da formira stručni tim, koji će proceniti upotrebnu vrednost opreme koja će uskoro biti dislocirana iz Zastave – smatra Ivković i naglašava da niko ozbiljan ne bi smeo ni da pomisli, a kamoli da tvrdi da su alatne mašine u Mehaničkoj opreme i prese u Preseraju bezvredna oprema.

Oprema Fabrike automobila nabavljana je, uglavnom, u inostranstvu i na toj opremi proizvedeno je oko 4,2 miliona automobila, od čega je više od 700. 000 vozila izvezeno.

Raščišćavanje fabrike od 1. novembra

Generalni direktor Grupe Zastava vozila Zoran Radojević izjavio je juče da očekuje da će raščišćavanje pogona Fabrike automobila za instaliranje Fijatove proizvodne opreme početi 1. novembra. Grupa Fijatovih stručnjaka u saradnji sa ljudima iz Zastave već radi na pripremi raščišćavanja pogona Fabrike automobila. U Zastavu danas dolazi i generalni menadžer nove Fijatove kompanije u Kragujevcu Đovani de Fiulipis.

Upotrebljivo oko 70 odsto opreme

U poslovodstvu Zastave niko nije želeo da komentariše najave o navodnoj (ras)prodaji proizvodne opreme Fabrike automobila. Nezvanično, međutim, saznajemo da oko 70 odsto opreme, pre svega one iz Mehaničke obrade i Preseraja, ali i Montaže, može i dalje da se koristi, dok bi linije za proizvodnju delova u pogonu Karoserija, kao i oprema za bojenje automobila u pogonu i Lakirnica, mogle da odu u staro gvožđe. Na montažnim trakama za završno sklapanje automobila, koje će posle dolaska Fijata, biti dislocirane iz Fabrike automobila, mogao bi da se montira Opelov model „astra klasik“, ukoliko, dogovor o saradnji sa Dženeral motorsom i Opelom bude postignut. Procenjuje se, takođe, da tržišna vrednost upotrebljive Zastavine opreme iznosi nekoliko desetina miliona evra.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari