Menadžerka Infrastrukture železnice: Vesić je telefonskom porukom pozvao Jelenu Tanasković na otvaranje stanice 1Foto: Danas/Uglješa Bokić

„Goran Vesić je kao tadašnji ministar za građevinarstvo poslao poruku putem telefona Jeleni Tanasković i njenoj saradnici Vedrani Ilić i to poziv da prisustvuju svečanom otvaranju Železničke stanice Novi Sad“. Ovo je na saslušanju u Beogradu izjavila Slobodanka K. menadžerka za razvoj i investicije u preduzeću Infrastruktura železnica Srbije, piše Forbes Srbija.

Ona se našla na optužnici beogradskog Višeg javnog tužilaštva zajedno sa još dva člana Komisije za tehnički pregled, a na teret joj se stavljaju krivična dela zloupotrebe službenog položaja i teško delo protiv opšte sigurnosti. Tužilaštvo smatra da su njihovi propusti doprineli i da su u uzročno-posledičnoj vezi sa tragedijom koja se dogodila 1. novembra.

Za razliku od njenog svedočenja iz decembra u svojstvu svedoka pred višim javnim tužiocem u Novom Sadu, Slobodanka K. sada je eksplicitno pomenula bivšeg ministra, pokazuje iskaz u koji je Forbes Srbija imao uvid.

Ovaj iskaz može da bude važan u daljem toku postupka, odnosno utvrđivanju ko je dao nalog da se krilo B stanice otvori za putnike, budući da upućuje na dodatnu komunikaciju koja je potekla iz Ministarstva građevinarstva tim povodom.

Pozivanje na otvaranje

U objavljenoj dokumentaciji na sajtu VJT Novi Sad može se videti mejl u kojem se navodi sledeće: „U ime ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, gospodina Gorana Vesića, pozivamo Vas da dođete na puštanje u komercijalnu funkciju dela stanične zgrade Novi Sad“. Ipak, u mejlu se kao datum navodi 5. jun, a ne 5. jul kada je događaj održan što može da bude greška.

Iskaz Slobodanke K. baca i drugačije svetlo na iskaz tadašnje v.d. direktorke IŽS Jelene Tanasković koja je pred tužiocem u Novom Sadu rekla da je imala protokolarnu komunikaciju sa Vesićem na povremenim sastancima, ali da nikada nisu razgovarali o sprovođenju projekata. Kao i da je Vesić nije pozivao na sastanke u vezi s ovim projektom. Da li je i telefonska poruka bila protokolarna komunikacija zasad ostaje nepoznato.

Ipak, svedočila je da je 4. jula elektronskim putem iz kabineta ministra pozvana na otvaranje. „Taj dopis nije bio akt ministarstva nego kucani tekst u mejlu u kojem je stajalo da mene ministar Vesić poziva da prisustvujem otvaranju vestibila B u Železničkoj stanici u Novom Sadu. Inače, ovaj poziv nije poslat meni direktno, na moje ime i prezime, nego je mejl primljen u mom kabinetu. Povodom ovog poziva ja nisam kontaktirala uopšte sa ministrom“, rekla je 22. novembra Tanasković.

Slobodanka K. pred beogradskim tužiocem eksplicitno je istakla da ne zna ko je dao nalog za otvaranje stanice 5. jula. Ipak, pored pominjanja Vesićevog poziva, na još nekoliko mesta pominje njegovo ministarstvo, posebno kod zahteva da se završi interni prijem koji je prethodio otvaranju.

Krivična prijava Vesićevog advokata

Kako se može videti iz dokumentacije u koju smo imali uvid, Više javno tužilaštvo u Beogradu postupalo je na osnovu krivične prijave koju je podneo advokat Petar Matković 31. januara 2025.

Matković je, kako se može videti iz dokumentacije, jedan od branilaca Gorana Vesića i njegove pomoćnice Anite Dimoski.

Kako je naveo u prijavi protiv Slobodanke K. i četiri člana Komisije za tehnički pregled (protiv dvoje je u međuvremenu obustavljen postupak), viši tužilac u Novom Sadu nije prepoznao „materijalno-pravne i procesne uslove da se istraga proširi i na ova lica“. Prijavu je podneo beogradskom tužilaštvu.

Iznoseći dokaze protiv prijavljenih lica, advokat se pozivao na iskaze date pred tužilaštvom u Novom Sadu, kao i dokumente, a posebno je interesantan pretposlednji pasus prijave. Sugeriše da su uhapšeni u Beogradu ključne osobe koje su dovele do puštanja u rad stanice dok su uloge okrivljenih u Novom Sadu manje značajne.

„Jasno proizilazi uloga prijavljene Slobodanke K. kao odgovornog lica za sprovođenje celokupnog projekta i kao ključne osobe koja je svojim radnjama dovela do puštanja u rad vestibila B, s jedne strane, kao i Milutina S. i ostalih članova komisije s druge strane, dok su naredbom o sprovođenju istrage VJT Novi Sad obuhvaćena lica koja u značajno manjoj meri i na drugačiji, manje bitan ili čak samo formalni način bili uključeni u navedeni projekat, te da neki od njih za pad nadstrešnice i time nastupele tragične posledice ne snose bilo kakvu subjektivnu odgovornost odnosno krivicu“, stoji u krivičnoj prijavi.

Šta je rekla menadžerka

Na početku svog iskaza ona je, po svemu sudeći odgovarajući na navode krivične prijave, najpre istakla da nije imala ovlašćenja za „donošenje bilo kakve odluke“, a kasnije je u dodatnom ispitivanju dodala i da nije imala svojstvo odgovornog lica u preduzeću.

Odluke u IŽS donosi isključivo odbor direktora, naglasila je i dodala da nije imala nijedno rešenje ili ovlašćenje direktora da je zadužena za praćenje, realizaciju i rekonstrukciju pruge od Novog Sada do Subotice i da je za te potrebe preduzeće formiralo komisiju od 12 članova.

Kako je rekla, bitno joj je da naglasi da u svom poslu nije samostalna već „naloge za rad dobijam od generalnog direktora Nebojše Šurlana i izvršnog direktora za razvoj i investicije Milana Novovića. Oni su kao i ja upoznati sa svim što se dešavalo na pruzi“. Dodala je i da je izveštaje izvođača radova i stručnog nadzora dobijala i pomoćnica ministra Anita Dimoski (na optužnici novosadskog tužilaštva). „To ovlašćenje je imala od tada ministra Gorana Vesića“, dodala je Slobodanka K.

Nadstrešnica

Slobodanka K. rekla je da nijedan izveštaj stručnog nadzora nisu dobili za nadstrešnicu „da nešto nije u redu ili da se zahteva ili da je neophodno dodatno projektovanje ili dodatno finansiranje“. Pozvala se i na konstataciju projektanta da je „nadstrešnica konstruktivno stabilna i to nakon vizuelne provere“. „Obaveza projektanta je bila da ispita stabilnost objekta ili izvođača u toku izvođenja radova. Stručni nadzor je imao apsolutno pravo da predloži izmenu projekta što podrazumeva i konstruktivno ispitivanje nadstrešnice i da za tu istu izmenu zahteva saglasnost projektanta“, rekla je Slobodanka K. opisujući odgovornosti na projektu.

„Stručni nadzor je bio dužan da dostavlja i izveštaje koji se tiču izvedenih radova na samoj nadstrešnici kao i za sve druge delove objekta, ali takav izveštaj stručnog nadzora na radovima na nadstrešnici ja nisam imala prilike da vidim. Kada govorimo o izmenama, nikakve izmene projekta nisu tražene za nadstrešnicu, što se podrazumeva da je ista izgrađena u skladu sa projektom za građevinsku dozvolu i u skladu sa izvođenjem“, rekla je menadžerka IŽS.

Odgovarajući na pitanje tužioca dodala je da su radovi na nadstrešnici izvođeni do septembra 2024. odnosno i posle svečanog otvaranja stanice.

„Putnici nisu morali da budu usmeravani na glavni ulaz u vestibil B ukoliko je izvođač smatrao da je njihovo kretanje nebezbedno što mu je i bila obaveza u skladu sa zapisnikom o internom prijemu“, dodala je Slobodanka K.

Puštanje putnika u stanicu

Slobodanka K. donela je rešenje o formiranju komisije za interni pregled i prijem glavnog hola stanice i sačini izveštaj o nedostacima i definišu rokovi za otklanjanje.

Vestibil podrazumeva prostor unutar železničke stanice, ne i nadstrešnicu, rekla je i navela da komisija nije imala zadatak da proverava nadstrešnicu.

Ona je podsetila da je komisija konstatovala da nedostaje potvrda stručnog nadzora da su svi radovi na krilu B završeni.

Kao i u Novom Sadu, pozvala se na činjenicu da je u vreme interne primopredaje bila na godišnjem odmoru. Rekla je da je direktorka sektora za investicije Ljiljana Mihajlović, „na zahtev Ministarstva građevinarstva“, poslala komisiju na ponovni pregled vestibila B i to se dogodilo 4. jula. Slobodanka K. rekla je da je u zapisniku konstatovano da zbog nedostatka potvrde stručnog nadzora o završetku radova, za bezbednost putnika i radnika odgovara izvođač do konačne primopredaje.

„Primopredaja objekta nije izvršena zato što nisu završeni radovi, jer su radovi bili u toku i stanica je bila gradilište i upravo zato je komisija za interni prijem na zapisniku konstatovala da je bezbednost putnika isključiva odgovornost izvođača radova što je značilo da je izvođač bio u obavezi da organizuje bezbedno korišćenje krila B od strane putnika“, rekla je menadžerka IŽS.

Ceo tekst pročitajte na portalu Forbes Srbija.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari