Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija dostavilo je Sektoru tržišne inspekcije, a „radi preduzimanja daljih mera“, dopis niškog Udruženog pokreta slobodnih stanara (UPSS) u kojem se upozorava da EPS Distribucija na teritoriji Niša i okoline „zloupotrebljava“ navodnu krađu struje, koja se u zakonu definiše kao „neovlašćena potrošnja“, za sticanje milionske protivpravne koristi, kršeći pri tom zakonska prava nekoliko hiljada građana koji su, po tom osnovu, bez struje već godinama.
UPSS je ovakav dopis uputio na dvadesetak domaćih i međunarodnih adresa – među kojima su i predsednik Srbije, Delegacija EU u Beogradu i evropska Energetska zajednica, nakon tekstova u Danasu, na koje se u dopisu poziva kao na izvor takvih tvrdnji.
U odgovoru Ministarstva trgovine dostavljenom ovih dana UPSS-u potvrđuju se navodi ovog udruženja da Zakon o zaštiti potrošača „zabranjuje“ trgovcima koji pružaju usluge od opšteg ekonomskog interesa, u koje spada i EPS Distribucija, da ponovno uključenje struje potrošačima koji su po bilo kom osnovu isključeni „uslovljava plaćanjem zastarelih dugovanja“. Ministarstvo potvrđuje i navode UPSS-a da ovaj zakon zabranjuje da EPS Distribucija obustavi uslugu snabdevanja električnom energijom „ako u domaćinstvu živi ugroženi potrošač zbog uzrasta, posebnih potreba ili bolesti“. Ono dodaje da je tim zakonom predviđena i obaveza EPS Distribucije da osnuje savetodavno telo u kojem će se nalaziti predstavnici udruženja za zaštitu potrošača, a koje će pre donošenja svih odluka davati svoje mišljenje, što do sada, inače, nije urađeno.
Naš list je nedavno pisao da je u Nišu i nekoliko okolnih opština od kraja 2015. godine do danas najmanje 2.500 porodica ostalo bez struje zbog navodne neovlašćene potrošnje, a da je neke od njih nemaju po tri i više godina. EPS Distribucija je ostavila bez struje po ovom osnovu i domaćinstva sa bebama, starima i bolesnima, koje Zakon o zaštiti potrošača ubraja u „ugrožene potrošače“, te stoga zabranjuje isključenje.
Prema oceni Centra za zaštitu potrošača Forum, sa sedištem u Nišu, najveća zloupotreba EPS Distribucije je, ipak, „ucenjivanje“ potrošača koji su isključeni po osnovu navodne neovlašćene potrošnje, a koji su pri tom pristali da izmire celokupan iznos „neovlašćene potrošnje“ koju im je obračunala EPS Distribucija, da će im struja biti uključena tek kada budu izmirili zastarela dugovanja za struju, koja su stara i po desetak godina i dostigla su milionske iznose. Do 60 odsto tih zastarelih dugovanja čini kamata obračunata po komfornoj metodi koju je Ustavni sud Srbije 2012. godine proglasio protivustavnom. Zakon o obligacionim odnosima, inače, propisuje da svaki komunalni dug zastareva nakon godinu dana, što praktično znači da ga EPS Distribucija ne može naplatiti u sudskom postupku.
Podjednako teška zloupotreba je, ocenjuju u Forumu, i što se uključenje struje potrošačima uslovljava kupovinom novog brojila i plaćanjem njegovog smeštanja na novo merno mesto, što košta do 150.000 dinara, i obaveza je EPS-a a ne potrošača.
– U Srbiji postoji 3,8 miliona brojila, od kojih je čak od 80 do 90 odsto metrološki neispravno, tako da se očitavanje, obračun i naplata struje zapravo obavlja na neispravnim brojilima, što Zakon o energetici ne dozvoljava. Po zakonu, metrološki je neispravno svako brojilo koje EPS nije baždario najmanje jednom u 12 godina, i ono bi moralo da bude zamenjeno, a to je obaveza ovog javnog preduzeća. Umesto toga, ono „izmišlja“ navodnu neovlašćenu potrošnju od strane građana, i teret zamene nezakonito prebacuje na njih – rekao je nedavno za naš list Profir Živković, pravni savetnik u Centru za zaštitu potrošača Forum.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.