Informacija da je Ruska železnica zainteresovana da kupi firmu koja se bavi železničkom infrastrukturom u Srbiji odjeknula je kao „grom iz vedra neba“, ali nadležni u Beogradu kategorički demantuju da je reč o bilo kakvoj privatizaciji preduzeća „Infrastruktura Železnica Srbije“.
Interesovanje javnosti izazvala je izjava Aleksandra Mišarina, prvog potpredsednika Ruske železnice, da ta kompanija namerava da u prvoj polovini ove godine kupi udeo u preduzeću u Srbiji koja se bavi održavanjem infrastrukture.
– U Srbiji ćemo kupiti lokalno preduzeće koje se bavi održavanjem infrastrukture, s tim što ćemo deo ostaviti partnerima. Vreme zatvaranja transakcije je prva polovina godine – rekao je Mišarin na marginama Dana ruskih železnica u Savetu Federacije. On nije želeo da imenuje firmu čiji udeo planiraju da kupe Ruske železnice, a nije naveo ni iznos transakcije, već je na pitanje da li je to preduzeće skupo rekao „ne baš“. Udeo u srpskoj kompaniji kupiće ćerka kompanija Ruskih železnica, preduzeće „RŽD internešenel“.
Ova vest je odmah izazvala spekulacije da su Rusi zainteresovani da kupe „Infrastrukturu železnica Srbije“, međutim u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture za Danas negiraju takvu mogućnost i ističu da nikakva privatizacije železničke infrastrukture u našoj zemlji nije planirana. Rečeno nam je da nemaju informaciju na koju firmu Rusi misle ali da to može da bude samo neko preduzeće koje se bavi izgradnjom ili održavanjem železničke infrastrukture. Da su na prodaju demantuju za naš list i u „Infrastrukturi železnica Srbije“.
Ono što dodatno unosi zabunu u čitavu stvar je činjenica da Srbija poseduje samo jedno preduzeće za izgradnju železničke infrastrukture a reč je o ZGOP-u iz Novog Sada koje je nedavno prodato kazahstanskoj kompaniji Žol Žendauši.
Samim tim, Rusi nemaju šta da kupe u Srbiji, bar kada je reč o železničkoj infrastrukturi. Međutim, s obzirom da je izgradnja železničkih pruga i njihovo održavanje veoma unosan posao nije nemoguće da su se Ruske železnice odlučile da Kazahstancima, koji inače imaju razvijene poslove u Rusiji, ponude partnerstvo, odnosno da otkupe od njih deo preduzeća kroz dokapitalizaciju.
Takođe, moguće je da Rusi žele da uđu u isto tako unosan posao proizvodnje i remonata lokomotiva i vagona. Ako je to u pitanju, Ruskim železnicama je izbor sveden na Fabriku šinskih vozila „Goša“ iz Smederevske Palanke, koja je takođe već privatizovana i u vlasništvu je slovačke firme ŽOS Trnava, kao i na Fabriku vagona Kraljevo koja je u procesu UPPR-a i Želvoz iz Smedereva koji se nalazi u stečajnom postupku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.