U Nišu će danas biti održan drugi Niški investicioni forum (NIF) čiji je cilj podsticanje stranih investicija u Pirotski, Toplički i Nišavski okrug koji se ubrajaju u najsiromašnije u Srbiji. Organizatori očekuju da će ovogodišnji NIF, na kojem će gradovi kandidovati desetak velikih, a preduzeća 15-tak svojih projekata, biti uspešniji od prvog, kada su očekivanja bila neuporedivo veća od rezultata.

– Prošlogodišnji NIF uspeo je da vrati Niš i jug Srbije na investicionu mapu Evrope, tako da je sve više stranih investitora zainteresovano za ulaganja u ovaj region. Činjenica je da je Niš tada prilično nespremno ušao u organizaciju takve međunarodne konferencije. Bilo je više političkih priča nego realnih mogućnosti za ozbiljna ulaganja. Zainteresovani investitori su se suočavali sa svojinskim, katastarskim i pravno neregulisanim zemljištem i komplikovanom administracijom. Sada je sve daleko pripremljenije, tako da će potencijalne investitore sačekati veoma dobri uslovi, „pročišćena“ dokumentacija i pojednostavljena administracija – kaže Nenad Stojanović, menadžer NIF-a.

Stojanović dodaje da su teme ovogodišnjeg NIF-a saobraćaj i turizam, ali da će stranim investitorima biti ponuđeni projekti iz svih oblasti. Dolazak na NIF potvrdili su ambasadori Austrije, Španije, Slovačke, Danske, Mađarske i Bugarske, kao i dvadesetak predstavnika ekonomskih odeljenja ambasada SAD, Kine, Nemačke, Francuske i Italije. Više zemalja EU biće predstavljeno i kroz svoje privredne komore ili delegacije privrednika. Na skupu će učestvovati i Evropska banka za obnovu i razvoj, kao i više međunarodnih fondova i organizacija. Očekuje se i dolazak ministara Milutina Mrkonjića, Božidara Đelića i Mlađana Dinkića, koji su na prošlom NIF najavili da će investiranje u Niš i jugoistok Srbije biti „novi prioritet Vlade“. Najava je tada bila zajednička, optimistična i – netačna.

Ministar Dinkić je tada tvrdio da je „cilj Vlade da što pre u Niš dovede jednu, dve, tri velike evropske kompanije“, koje će biti „giganti automobilske industrije ili elektronike ili telekomunikacija ili mašinogradnje“. Kazao je da je Vlada već preporučila nemačkom Simensu i italijanskom Indesitu da investiraju u Niš, a da „upravo“ nastoji da „opredeli komponentaše koji dolaze u Srbiju zajedno sa Fijatom, a vezani su za elektroniku, da naprave fabriku u Nišu“. Investicioni razvoj Niša omogućiće da se „u koncentričnim krugovima razvije čitava jugoistočna Srbija“, zaključio je. Đelić je, pak, ocenio da će Niš „u sledeće četiri godine biti centar izgradnje infrastrukture u Srbiji“, navodeći „kapitalne radove“ na Koridoru 10, železnici, niškom aerodromu i južnom kraku gasovoda. Najavio je da će izgradnja Južnog toka „Nišu doneti status distributivnog centra gasa u Srbiji“. Niški aerodrom Konstantin Veliki postaće „regionalni“ i „bitno povećati robni i civilni saobraćaj“. Francuski Sažem će uložiti u Niš „od nekoliko desetina do nekoliko stotina miliona evra“, što će obezbediti „nekoliko stotina do nekoliko hiljada radnih mesta“.

Od svega obećanog, u Niš je došao jedino Sažem, koji se, međutim, obavezao da će u prvoj godini investirati samo milion evra, a u prvih pet godina zaposliti 250 radnika. Simens je u Nišu organizovao jedino Dan Simensa na kojem je ponudio domaćim javnim preduzećima i kompanijama svoja rešenja za unapređenje ekonomske efikasnosti. Za ozbiljne kapitalne radove na deonici Niš- Dimitrovgrad na Koridoru 10 za sada je obezbeđen samo inostrani kredit, i to za jedan deo, na relaciji Pirot-Dimitrovgrad. Svi ostali investicioni „giganti“, „koncentrični krugovi“ i „kapitalna“ infrastruktura ostali su prazna obećanja u koja će učesnici ovogodišnjeg NIF-a teško poverovati ukoliko ih ne budu pratili konkretni dogovori i garancije, ozbiljniji od ministarskih reči.

„Prioritet“

Najveće neispunjeno obećanje ministara Dinkića i Đelića sa prošlog NIF-a jeste najava da će razvoj Niša i juga Srbije biti „novi prioritet Vlade“. Skupština grada Niša nedavno je, čak, usvojila zvaničnu odluku u kojoj je konstatovala da „Vlada i dalje ima indiferentan i neadekvatan odnos“ prema Nišu i jugu Srbije i zapretila da će ukoliko se to ne promeni pozvati opštine iz ovog dela zemlje da zajednički zatraže autonomiju. Oštre reakcije niške opozicije i građana usledile su i zbog neistinite najave o Južnom toku, koji, ispostavilo se, neće imati distributivni centar u Nišu već u Zaječaru. Na ozbiljno negodovanje vlasti, opozicije i građana nailazi i krajnje proizvoljna najava o „rastu“ niškog aerodroma, koji je na ivici opstanka.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari