U narednih tri do pet godina tržište bankarskih usluga biće drastično izmenjeno, u čemu će tehnologija igrati veliku ulogu. Konvergencija banaka, telekoma i maloprodajnih lanaca je trend koji će obeležiti naredni period.
Najizrazitiji primer je Telenor koji je preuzeo licencu KBC banke a Srbija je izabrana kao pilot projekat za uvođenje finansijskih usluga u ponudu tog telekomunikacionog operatera. Sigurno je da ćemo videti ulazak i drugih igrača na to tržište, poput maloprodajnih lanaca – rekao je Miodrag Mirčetić, član Upravnog odbora kompanije Aseko SEE, na konferenciji o novoj viziji bankarstva koja se održava u Rovinju u Hrvatskoj.
On je ocenio i da će se ići ne samo na osnivanje banaka, nego i na simbiozu između operatera i banaka i kao primer toga naveo novu uslugu mobilnog plaćanja koju su u Hrvatskoj zajedno uveli Zagrebačka banka i trgovinski lanac Konzum.
– U Hrvatskoj je zakonodavstvo naprednije nego u Srbiji, gde postoje određene prepreke za razvoj elektronskih finansijskih usluga. Videli ste koliko je intenzivna borba vođena da bi u Srbiju došao Pejpal, a i sada na srpskom tržištu posluje u ograničenom obimu. U Srbiji čak ni firma ne može da se osnuje ako nema fizičko sedište, a zabranjeno je i otvaranje štednog računa onlajn, već se i dalje zahteva da klijent dođe u banku i potpiše obimnu dokumentaciju – rekao je Mirčetić.
Prema njegovim rečima, problem je u tome što različiti zakoni u Srbiji nisu međusobno usklađeni, pa tako recimo Zakon o trgovini ne poznaje instituciju elektronskog potpisa, iako Zakon o elektronskom potpisu postoji.
Glavni fokus ovogodišnje konferencije, koja je okupila oko 300 bankara i IT stručnjaka iz 15-ak zemalja Evrope, predstavlja izazov koji pred tradicionalne banke stavlja namera telekomunikacionih operatera da im preuzmu deo poslovanja, nudeći bankarske usluge putem mobilnih telefona.
Kako je istakao generalni direktor mobilnog operatera Oranž za Poljsku Maček Vitucki, glavna ciljna grupa za novu vrstu finansijskih usluga su mladi, koji se „ne odvajaju od svojih mobilnih telefona“.
– Ako ne upropaste stvar, mobilne kompanije imaju sve mogućnosti da preuzmu poslovanje sa stanovništvom od banaka. Za razliku od banaka koje mogu da ponude besplatne transakcije klijentima, mi možemo da tome dodamo i besplatne minute razgovora ili prenos podataka. Kartica ne može da razgovara sa vama, a mobilni telefon može da vam prosledi poruku, pa pošto u svakom trenutku znamo gde su naši korisnici, kakve su im navike, možemo i da im uvek ponudimo lično prilagođenu uslugu – objasnio je Vitucki.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.