Mobilni telefon od jeseni šalje kartice u istoriju 1Foto: EPA/ MARKKU OJALA

Zamislite odlazak u kupovinu bez novčanika, bez keša i bez ijedne platne kartice. Uzimate stvar koja vam se sviđa, odlazite na kasu.

Tamo svojim mobilnim telefonom skenirate QR kod koja vam daje prodavac i jednim klikom odobravate transakciju. Istog trenutka, pare ležu na račun prodavca i kupovina je obavljena.

Ili, verovatno nije retka situacija da iz nekog razloga poslodavac isplaćuje plate petkom i to popodne. Ponekad uplata ne bude obrađena pre kraja radnog vremena banke i morate da čekate ponedeljak da transakcija bude obrađena, a vaš novac legne na račun. Umesto toga, uskoro, već od jeseni, to više neće biti moguće. Onog trenutka kada poslodavac uplati novac na račun istog trenutka on će se tamo i naći, bez obzira da li je vikend, državni praznik, pola noći.

Ova, za naše prilike, prilično revolucionarna rešenja već od oktobra bi trebalo da budu na raspolaganju građanima, a i preduzećima, s obzirom da je Narodna banka Srbije već donela propise, a i izdala uputstva bankama kako da budu spremne za instant plaćanje.

Kako objašnjavaju u srpskoj centralnoj banci, instant plaćanje predstavlja trenutno najsavremeniju vrstu plaćanja u svetu kojom će korisnici platnih usluga moći 24 sata svakog dana u godini da izvršavaju platne transakcije, pri čemu su novčana sredstva odobrena na računu primaoca plaćanja u svega nekoliko sekundi od momenta kada je platilac izdao nalog za plaćanje. Recimo, prilikom plaćanja karticom novac na račun primaoca stiže tek nakon nekoliko dana.

Iako instant plaćanje može da se obavlja bilo kojim konvencionalnim metodom plaćanja, sama njegova priroda čini korišćenje digitalnih tehnologija, odnosno aplikacije na mobilnim telefonima i računarima najjednostavnijim i najbržim.

„U praksi to znači da će građani biti u prilici da korišćenjem, na primer, svog mobilnog telefona, u bilo koje doba dana, sa bilo kog mesta izvrše prenos novčanih sredstava na račun primaoca. To može biti prenos sredstava između dve osobe, kupovina na internet prodavnici ili u običnoj radnji, plaćanje računa za komunalije ili isplata plata zaposlenima.

Ovaj sistem je koristan i za prodavce, pre svega jer će im pare leći na račun u roku od nekoliko sekundi pa će lakše moći da planiraju i sopstvena plaćanja prema dobavljačima. Biće u prilici da ubrzaju sam čin plaćanja što bi trebalo da znači manje redove na kasama, a i eliminisanje gotovine znači i manje troškove manipulacije novcem.

Sistem instant plaćanja ne zavisi od kartičnih sistema. To znači da prodavci ne moraju da imaju POS terminal u radnji da bi mogli da prime instant uplatu. Dovoljno je da imaju pametni mobilni telefon ili tablet sa aplikacijom banke. Oni koji već imaju POS terminale moći će preko njih da obavljaju ove transakcije.

Narodna banka radi na standardizaciji rešenja, tako neće biti važno u kojoj banci kupac ima račun ili čiju aplikaciju prodavac ima na telefonu.

Zajedno sa instant plaćanje NBS radi i na uvođenju QR koda (mada neke banke su već uvele to u svojim aplikacijama) čijim očitavanjem bi se mogli plaćati računi. Recimo, na računu za struju bude odštampan QR kod (dvodimenzionalni kod za razliku jednodimenzionalnog bar koda) koji skenirate kamerom mobilnog telefona. Na ovaj način automatski se popunjava nalog za plaćanje u mobilnoj aplikaciji banke i vaše je samo da pogledate da li je sve u redu i pritisnete „OK“. I ovo je moguće uraditi i vikendom ili uveče od kuće, a novac će odmah leći na račun elektrodistribucije. Čekanje u redovima na šalteru i popunjavanje uplatnica slobodno može u istoriju.

Ovo bi mogao biti udarac i za kartičarsku industriju, jer bi troškovi ovih transakcija trebalo da budu daleko manji od obrade transakcija karticama. Inače u Kini je plaćanje mobilnim telefonom dominantan način plaćanja, daleko ispred keša i kartica. Toliko daleko su otišli da postoje kafeterije koje ni nemaju kasu već samo QR skener, a telefonom se čak i časte ulični svirači.

Kako u praksi izgleda plaćanje preko QR koda

U praksi bi transakcija koju inicira kupac izgledala tako što bi prodavac na kasi u prodavnici očitao sve proizvode koje kupac želi da kupi, a zatim bi se na na primer POS terminalu generisao poseban QR kod. Kupac bi potom prineo svoj mobilni uređaj POS terminalu i skenirao taj QR kod, na osnovu čega bi se u njegovoj m-banking aplikaciji generisao nalog za plaćanje. Kupac bi dao saglasnost, a u sledećem koraku prodavac bi prihvatio plaćanje. Po izvršenoj transakciji i potvrdi prodavcu da su novčana sredstva preneta na njegov račun, POS terminal izbacuje slip fiskalnog računa. Umesto POS terminala kod se može skenirati na mobilnom telefonu ili računaru.

U slučaju kada plaćanje inicira trgovac on bi pomoću skenera koji je integrisan sa kasom ili sa POS terminalom skenirao QR kod koji je ovoga puta generisan u mobilnoj aplikaciji korisnika. Trgovac skenira ovaj kod sa telefona kupca, generiše se popunjen platni nalog i šalje se kupcu koji ga odobrava. Ovde nije potrebna potvrda prodavca pa je ovo još brži način plaćanja, a i skeneri trgovaca su jače mašine od kamere mobilnog telefona.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari