Vršilac dužnosti direktora Puteva Srbije Zoran Drobnjak najavio je juče da će predložiti povećanje putarine za pet do šest odsto, ali je dodao i da konačnu odluku o tome donosi Vlada Srbije.
Drobnjak je objasnio i da to ne bi bila visoka cena, ali da bi Putevi Srbije imali na raspolaganju više novca za održavanje i obnovu putne mreže, a mogli bi više da pomognu i u održavanju saobraćajnica koje su u nadležnosti lokalnih samouprava.
Pre samo tri meseca Drobnjak se takođe žalio da je zbog pandemije smanjena naplata putarine ali je obećao i da one zbog toga neće poskupeti ni na jednoj deonici.
Podsetio je i da je gotovo potpuno izostala naplata za putnička vozila u tranzitu, jer je većina zemalja zatvorila granice, ali da je pojačan intenzitet domaćeg saobraćaja, pošto naši građani odlaze na odmor u Srbiji.
On je procenio i da je samo do kraja avgusta, gubitak na procenjenoj naplati dostigao 40 miliona evra.
Međutim, oprezniji kad je reč o mogućem poskupljenju je novi ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović.
– Predlog Puteva Srbije ćemo svakako pažljivo da razmotrimo. Svesni smo smanjenja prihoda od putarina u toku ove godine, ali građane Srbije u ovom trenutku ne možemo da opterećujemo novim nametima. Smatramo da pre svega moramo da radimo na podizanju unutrašnje efikasnosti u javnim preduzećima – rekao je Momirović za Danas.
Podsetimo, putarina je poslednji put, posle višegodišnjih brojnih najava iz Puteva Srbije, poskupela prošle godine, ali je u januaru ove, na relacijama ka jugu Srbije – pojeftinila.
Naime, tada je otvoreno osam novih naplatnih stanica, na istočnom i južnom kraku Koridora 10, takozvanih „bočnih stanica“ kojima je uspostavljen zatvoreni sistem naplate putarine na relaciji Beograd-Preševo-Dimitrovgrad, pri čemu su samo promenjene referentne tačke, dok je cena po kilometru ostala ista.
Ipak, i sa sadašnjim cenama, putarine u Srbiji spadaju među najskuplje u regionu, jer više para od vozača naplaćuje samo Hrvatska, koja čak podiže i cene u sezoni.
Svaka najava novog poskupljenja izaziva negodovanje ne samo građana i privrede, već i stručnjaka koji upozoravaju da bi to moglo da izazove smanjeni promet vozila u tranzitu, iz kojeg se crpu i druge vrste prihoda osim naplaćene putarine.
Naime, u Mađarskoj, Rumuniji i Bugarskoj, koje su alternativni pravac na liniji zapad i sever Evrope – Turska i Mala Azija, za korišćenje puteva naplaćuju se vinjete.
Tako za deset dana vožnje kroz Mađarsku treba izdvojiti deset evra, za sedam dana putevima Rumunije svega tri evra, niže od naših su i cene u BiH, Severnoj Makedoniji, ali i Mađarskoj, dok su u Hrvatskoj, koja ima sličan sistem kao Srbija, sa naplatnim rampama, dosta skuplje.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.