Jedan od urgentnih problema sa kojima se preduzeće Železnice Srbije suočavalo u prethodnom periodu jeste plasman odobrenih kredita. Sankcije za takvo nedomaćinsko ponašanje jeste plaćanje kaznenih penala kreditorima. Koliko je situacija alarmantna, govori podatak da je iskorišćeno samo 17 odsto sredstava iz međunarodnih izvora, a da je na ime penala isplaćeno 3,5 miliona evra.

– Nema vremena za čekanje, neophodna je modernizacija pruga i vozova i zato smo se angažovali da iskoristimo kreditna sredstva koja su već bila odobrena prethodnom rukovodstvu firme. Činjenica je da je od ukupno 375 miliona evra kreditnih sredstava Evropske banke za obnovu i razvoj i Evropske investicione banke iskorišćeno samo 66 miliona evra, dok je novo poslovodstvo u prethodnih šest meseci povuklo čak 21 milion. Posledice neodgovornog ponašanja prethodnog rukovodstva prema kreditima su očigledne. Nemamo remontovane pruge niti nove vozove na njima – objašnjava generalni direktor Železnica Srbije Dragoljub Simonović.

On je podsetio da je osim Sporazuma o državnom izvoznom kreditu, sa Vladom Ruske Federacije u maju potpisan Ugovor o izgradnji železničke infrastrukture i isporuci dizel-motornih vozova, dok je u junu potpisan Aneks ovog ugovora koji se odnosi na modernizaciju pruge u delu Pančevački most – Pančevo glavna stanica. Početak radova na modernizaciji pančevačke pruge najavljen je za oktobar ove godine.

– Sa ruskim proizvođačem Metrovagonmaš dogovoreno je da se 100 miliona dolara ruskog kredita iskoristi za nabavku 27 garnitura, umesto 19 dizel-motornih vozova, kako je, inače, dogovorilo prethodno rukovodstvo. Po tom osnovu ostvarena je ušteda u državnom budžetu od tri miliona evra – ističe Simonović.

Sem ovoga posla, u martu je potpisan ugovor sa švajcarskim Štadlerom o kupovini 22 elektromotorna voza, za šta će biti upotrebljena kreditna sredstva Evropske banke za obnovu i razvoj u iznosu od 100 miliona evra. Prvi elektromotorni voz trebalo bi da stigne u Srbiju narednog septembra, a ostalo u naredne dve godine. Kada je reč o kreditu Evropske banke za obnovu i razvoj od 95 miliona evra za modernizaciju deonice Beograd – Rakovica – Resnik i remontu 131 kilometra niške pruge na međunarodnom Koridoru 10, gde treba raditi deonice Jajinci – Mala Krsna, Lapovo – Bagrdan i Paraćin – Ćićevac, završava se projektna dokumentacija i radovi bi uskoro trebalo da počnu.

– Za ove poslove nije bila pripremljena projektna dokumentacija, zbog čega ćemo morati da platimo penale od 300.000 evra. I to nije sve. Železnice Srbije su zbog raznih malverzacija oštećene za više miliona evra i na poslu izgradnje novog železničkog mosta preko Velike Morave, na pruzi Gilje – Ćuprija, koji se finansira iz kredita Evropske investicione banke. Materijal ćemo proslediti nadležnim službama. Prema našim podacima, prethodno rukovodstvo isplatilo je austrijsko-slovenačkom konzorcijumu Alpine-Meteorit ugovoreni iznos od 8,9 miliona evra, a potom i još 1,4 miliona evra za dodatne radove. Do sada je od isporučenih čeličnih elemenata formirano samo 67 metara mosta koji će biti dug 322 metra. Prema podacima stručnih službi, prethodno rukovodstvo nije ispostavilo nijedan odštetni zahtev izvođačima radova, iako je rok za završetak radova istekao 3. avgusta 2012. godine – objašnjava Simonović.

Stanje železničke mreže u Srbiji generalni direktor železnice poredi sa stanjem privrede u Srbiji, a izlaz vidi u obnovi pruge, pre svega na frekventnim deonicama, dok će se regionalni pravci reparirati materijalom sa boljih deonica. Na mnogim regionalnim železničkim pravcima u zemlji problem je slaba nosivost elemenata, a popravkom pruga i nabavkom novih vozova u ovoj firmi očekuju da će se povećati broj putnika. Planirano je i uspostavljanje bolje saradnje sa privredom kad je reč o transportu robe. Ohrabruje činjenica da će od 1. januara 2014. godine Železnice Srbije morati da primenjuju novu organizaciju poslovanja, usklađenu sa Zakonom o železnici, koji je stupio na snagu 30. maja ove godine. To konkretno znači da će preduzeće od naredne godine funkcionisati kao Grupa društava, koja će biti povezana ugovorima o kontroli i upravljanju. Preciznije rečeno, četiri firme biće vezane za Kontrolno društvo, dok će dve naći u Društvu za prevoz robe i putnika. Predviđeno je i osnivanje zajedničkog preduzeća Srbije, Hrvatske i Slovenije – Kargo 10, što bi trebalo da podigne transport železničkim Koridorom 10 na viši nivo.

Novo ruho pruga na Koridoru 10

– Planom rekonstrukcije železničke mreže predviđeno je da se prvo obave radovi na potezu Beograd – Pančevo, ali će u ovoj godini početi i rekonstrukcija pruge Ruma – Golubinci, Mala Krsna – Velika Plana i deo pruge uz Koridor 10, kod Mladenovca, dok će 2014. na red doći i pruga Beograd – Bar. Pregovaramo sa Česima o kreditu koji će biti iskorišćen za remont deonice na pruzi Dimitrovgrad – Niš. To praktično znači da će za nekoliko godina biti sasvim promenjena slika pruga na Koridoru 10, što će se pozitivno odraziti i na regionalne železničke pravce, jer ćemo materijal prebacivati na te deonice i time omogućiti njihovu revitalizaciju i to bez dodatnih kredita – objašnjava generalni direktor Železnica Srbije Dragoljub Simonović.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari