Hrvatski tajkun Ivica Todorić, vlasnik Agrokora, na putu je da konačno postane novi vlasnik slovenačkog Merkatora. Ako mu to ovog puta pođe za rukom, posledice će se osetiti i u Srbiji, u kojoj Todorić, između ostalog, drži i trgovinski lanac Idea. Spajanjem sa Merkatorom u Srbiji bi se dobio gigant veličine Deleza, što bi naše tržište namirnica faktički pretvorilo u duopol ova dva inostrana lanca. Država je, međutim, nemoćna da bilo šta uradi kako bi sprečila ovakvu koncentraciju trgovačke moći, uprkos tome što bi se smanjenjem konkurencije širom otvorila vrata još višim cenama robe na rafovima širom Srbije.


Dragovan Milićević, državni sekretar u Ministarstvu spoljne i unutrašnje trgovine, kaže za Danas da zbog toga što objedinjena kompanija ne bi imala punih 40 odsto tržišnog udela, ona po aktuelnom zakonu ne bi bila monopolista, što znači da Komisija za zaštitu konkurencije ne može da spreči spajanje Idee i Merkatora. Prema podacima o tržišnom učešću maloprodajnih lanaca iz 2010. godine, koje je za potrebe Antimonopolske komisije uradio Institut ekonomskih nauka, Merkator ima skoro 16 odsto udela, Idea 13,6, a Familija market, koju je slovenački gigant preuzeo 2011, ima još 0,6 odsto. Zajedno ovi lanci drže 30,13 odsto srpskog tržišta prodaje hrane i druge maloprodajne robe, što znači da bi Todorić kao njihov vlasnik stao tik uz rame Delezu, koji preko Maksija, C marketa i Pekabete drži 35,37 odsto našeg tržišta.

– Ova dva igrača bi tako zajedno imala oko 67 odsto učešća ili dve trećine srpskog tržišta, a prema deplasiranom zakonu o monopolima ne bi predstavljali monopoliste – kaže Milićević.

Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta potrošača Beograda, kaže da je opasnost šira od pitanja samog spajanja Merkatora i Idee i da potiče od „pogrešne državne strategije koja ne čini dovoljno da poveže male trgovce koji bi trebalo da budu prava konkurencija velikim lancima“.

– Prateći cene u velikim trgovinama tokom prošle godine, mi smo ustanovili da oni i te kako razmenjuju podatke međusobno. Prosek cena u svima njima je ujednačen i zato je pogrešna strategija koja predviđa povećanje konkurentnosti dovođenjem novih velikih lanaca. Kada takvi lanci dođu, oni u početku zaista imaju nešto niže cene, ali ih onda dižu dok ne postignu ovaj prosek o kojem sam govorio – kaže Bogosavljević.

Prema njegovim rečima, u vezi spajanja Merkatora i Idee, suština treba da bude u tome da se onemogući zloupotreba monopolskog položaja i „kafansko dogovaranje cena“.

– Komisija za zaštitu konkurencije će u svakom slučaju reagovati ako bude bilo osnova za to. Ali zakon njima dozvoljava intervenciju tek ako koncentracija pređe 40 odsto tržišnog udela, a onda se postavlja pitanje da li je naša zakonska regulativa treba da bude takva – zaključuje Bogosavljević.

Posle kupovine ide na berzu

Prema pisanju hrvatskih i slovenačkih medija, Ivica Todorić je najozbiljniji kandidat za preuzimanje Merkatora. Njegov plan je po tim navodima da prvo otkupi 53 odsto slovenačkog konkurenta, a zatim i preostali udeo. Agrokor i Merkator bi bili objedinjeni u kompaniji Adria ritejl, koju bi Todorić posle nekoliko godina rada uključio na berzu i prodao deo akcija, zadržavajući većinsko vlasništvo.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari