Nabavke bez tendera, cene bez kontrole 1Ilustracija Foto: JP Putevi Srbije

Preduzeće Putevi Srbije u poslednjem tromesečju ove godine planiralo je da otvori javne nabavke ukupno vredne više od tri milijarde dinara ili 26,5 miliona evra.

Najveće stavke odnose se na izradu nekoliko manjih saobraćajnih projekata, zatim različite segmente informacionih sistema, tehničke i IT opreme, svetlosne signalizacije i poslove nadzora.

Međutim, osim već nameravane pa povučene usluge redizajna logoa, koja bi prema planu bila plaćena više nego sto puta iznad tržišne cene, na spisku su i drugi poslovi od kojih bi za neke trebalo pitati da li su primereni i u daleko boljim vremenima a za druge – šta to toliko košta? A reč je samo o poslednjem kvartalu ove godine.

Da Putevi Srbije ne raspolažu baš najbolje novcem koji velikim delom pristiže i iz republičkog budžeta, potvrdio je i izveštaj državnog revizora koji je prošlog meseca objavljen na sajtu DRI a odnosi se na kontrolu javnih nabavki i zapošljavanja tokom 2018. i 2019. godine.

U izveštaju revizor navodi da je to preduzeće bez sprovedenog postupka javnih nabavki ugovorilo dobra, usluge i radove u vrednosti od 51,38 milijardi dinara ili 435 miliona evra. Naglašava se da nije bilo osnova za izuzeće zakona u tim slučajevima.

Takođe nije dokumentovalo na koji način je procenilo vrednost u slučaju 51 nabavke čija je ukupna vrednost 7,8 milijardi dinara ili 60,8 miliona evra, dok je 30 postupaka javnih nabavki, vrednih šest milijardi (50,1 milion evra) pokrenuto a da nisu bili ispunjeni uslovi za to.

Revizor navodi i da su kod 22 nabavke vredne 4,63 milijarde (39,2 miliona evra) ugovori nezakonito dodeljeni, u osam slučajeva vrednih ukupno 3,42 milijarde ili 29 miliona evra nezakonita je bila konkursna dokumenatcija koju je pripremla služba Puteva dok u šest predmeta (3,97 milijarde dinara ili 33,6 miliona evra) nisu date tehničke specifikacije nabavke.

Izveštaj je konstatovao i ono na šta mediji već nekoliko godina ukazuju – da je direktor preduzeća Zoran Drobnjak već šest godina u statusu vršioca dužnosti iako „period obavljanja funkcije vršioca dužnosti direktora ne može biti duži od jedne godine“.

Državni revizor je nakon takvog nalaza preporučio preduzeću da se nadalje drži Zakona o javnim nabavkama.

Novi ministar Tomislav Momirović generalno je poručio firmama iz svog resora da više neće moći da se radi kao ranije.

Međutim, na pitanje Danasa da li će u ovom slučaju, kao i povodom izveštaja DRI nešto preduzeti i ko je tačno povukao sa spiska javnih nabavki uslugu redizajna logoa preduzeća, nije odgovorio.

On nas je uputio na pres službu, ali ni od nje nismo dobili odgovor da li su to Putevi Srbije učinili samostalno ili po nalogu ministarstva, a pitali smo i da li ministarstvo daje saglasnost za nabavke javnim preduzećima iz svog resora.

Inače, Putevi Srbije ove godine su po treći put laureati Nacionalne nagrade za poslovnu izvrsnost, odnosno priznanje Oskar kvaliteta dodelila im je Fondacija za kulturu kvaliteta i izvrsnost pod pokroviteljstvom Privredne komore Srbije i Ministarstva privrede.

Preduzeće je u prošloj godini iz budžeta dobilo 20 milijardi dinara od čega je polovina zavedena kao poslovni prihod a drugom su plaćeni inostrani krediti uzetih za izgradnju puteva. Ukupni prihodi iznosili su 33,5 milijardi a rashodi 48,7 milijardi pa je gubitak uprkos državnoj dotaciji iznosio 15,2 milijarde dinara.

Direktor Puteva Zoran Drobnjak, nakon što je u avgustu izjavio da ni na jednoj deonici ove godine neće biti skuplja putarina, početkom novembra je rekao da će Vladi predložiti podizanje cena za pet do šest odsto.

Milioni bez aviona

Na spisku od 187 planiranih nabavki za četvrti kvartal, koji je usvojen sa mesec dana zakašnjenja, 30. oktobra ove godine, u Putevima Srbije su sistematski pregledi zaposlenih za koje bi se izdvojilo 35 miliona dinara, za konsultantske finansijske usluge 3,5 miliona, za otvaranje i vođenje deviznog računa kod poslovne banke tri miliona, za razne vrste medijskih kampanja i dokumentarnih filmova o toku gradnje – 7,8 miliona.

Pranje voznog parka trebalo bi da košta 6,9 miliona, održavanje fotokopir aparata 2,2 miliona, za dezinsekciju i deratizaciju pet miliona, oko 50 miliona za održavanje sanitarnih uređaja na E putevima a za novogodišnje paketiće deci zaposlenih oko sedam miliona.

Tome treba dodati i planiranu nabavku vozila preko operativnog lizinga vrednu 140 miliona dinara (1,2 miliona evra) ali se iz plana ne vidi o koliko je vozila reč i posle kog perioda bi bili vraćeni autokući od koje su nabavljeni.

Mihajlović: Odgovornost za nabavke je na preduzeću

Potpredsednica Vlade i ministarka građevinarstva u prethodnom sazivu a sada u resoru energetike, objašnjava za Danas da program poslovanja u Putevima Srbije najpre usvaja Nadzorni odbor preduzeća, potom ga šalje Ministarstvu privrede, koje je nadležno za javna preduzeća i ukoliko je saglasno, šalje drugim ministarstvima na mišljenja, pre svega Ministarstvu finansija, a onda i ostalim ministarstvima, uključujući i Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Potom se plan šalje nadležnom odboru Vlade, i tek tada, ako je i odbor saglasan, ide na sednicu gde ga cela Vlada usvaja. To je bio slučaj i sa programom poslovanja JP „Putevi Srbije“ u 2020. godini.

– Odgovornost za pojedinačne nabavke je pre svega na samom javnom preduzeću, odnosno poslovodstvu i nadzornom odboru, a ne na ministrima. Imajući u vidu velika ulaganja koje su „Putevi Srbije“ ostvarili održavajući hiljade kilometara puteva širom Srbije, kao i posledice korona virusa po privredu, za vreme našeg mandata ovo preduzeće dobilo je i nalog Vlade da urade rebalans, odnosno da izmene svoj program poslovanja – rekla je Mihajlović odgovarajući na pitanje Danasa da li je imala uvid u plan nabavki Puteva Srbije i da li je mogla da utiče da on bude racionalniji, imajući u vidu primedbe revizora.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari