Radna grupa Nacionalnog konventa o Evropskoj uniji za Poglavlje 5 – javne nabavke uputila je danas inicijativu za odlaganje početka primene Zakona o javnim nabavkama do 1. januara 2021, odnosno najranije 1. septembra 2020, saopštila je Transparentnost Srbije.
Ta Radna grupa smatra da je neophodno da se odloži početak primene Zakona, kako bi se to vreme iskoristilo za izgradnju, testiranje funkcionalnosti i puštanje u rad novog Portala javnih nabavki, donošenje niza podzakonskih akata i za temeljnu pripremu i obuku ponudjača i naručioca, ali i nadležnih institucija.
„Odlaganje je neophodno da se temeljno pripremila primena Zakona koji donosi niz novina, pravila i tehnika. Te izmene su predviđene zbog potpunog usaglašavanja sa relevantnim direktivama Evropske unije“, navedeno je u saopštenju Radne grupe Nacionalnog konventa o Evropskoj uniji za Poglavlje 5 – javne nabavke.
Kako je istaknuto, Zakon o javnim nabavkama donosi suštinske novine, u vezi sa čijom primenom ne postoje prethodna uporedna iskustva iskustva ni kod jednog od ključnih aktera – ponuđača, naručilaca i nadležnih institucija.
Primena Zakona o javnim nabavkama trebalo bi da počne 1. jula 2020, a najbitnija novina je uspostavljanje potpuno novog Portala javnih nabavki, na kojem će se zasnivati gotovo celokupan sistem javnih nabavki, od podnošenja i otvaranja ponuda, pa sve do zahteva za zaštitu prava i osporavanja radnji i odluka naručioca, odnosno preko kojeg će se sprovoditi postupci javnih nabavki i postupci zaštite prava, a koji će koristiti svi naručioci, svi ponuđači i zainteresovana lica, nadležni organi i institucije.
Potrebno je doneti i niz podzakonskih akata iz nadležnosti Vlade, ministarstava, Uprave Кancelarije za javne nabavke, kojim će se urediti veliki broj pitanja neophodnih za primenu zakona poput sadržine konkursne dokumentacije, standardnih obrazaca za oglase o javnim nabavkama, opšteg rečnika nabavki, standardnih obrazaca izjave o ispunjenosti kriterijuma za izbor privrednih subjekata, načina otvaranja ponuda, sadržine zapisnika o otvaranju ponuda, načina sprovodjenja monitoringa, postupaka i uslova za sticanje sertifikata službenika za javne nabavke, spiska naručilaca na republičkom nivou, sprovodjenja javnih nabavki u oblasti odbrane i bezbednosti, organizacije i načina obavljanja centralizovanih javnih nabavki.
Nužna je i temeljna priprema i obuka ponudjača, naručioca i nadležnih institucija za sprovodjenje novog Zakona i podzakonskih akata, što je posebno važno za uspešnost primene, kada se uzmu u obzir stepen i značaj promena i novina koje se uvode.
U dopisu poslatom nadležnima je navedeno da je sprovođenje tih pripremnih radnji, na svim nivoima, bitno omela okolnost koja se nije mogla predvideti u vreme donošenja novog zakona, a to je pandemija korona virusa i vanredno stanje koje je proglašeno radi njenog suzbijanja.
To se, dodaje se, negativno odrazilo na mogućnost državnih organa da izvrše pripremne radnje za početak primene novog zakona, kao i na sve naručioce i veliku većinu ponuđača.
Od brojnih podzakonskih akata, do sada je donet jedino Pravilnik o sadržini registra ponudjača i dokumentaciji koja se podnosi uz prijavu za registraciju ponuđača.
Zbog toga u Radnoj grupi Nacionalnog konventa o Evropskoj uniji za Poglavlje 5 smatraju da „nema dovoljno vremena da se ovaj posao kvalitetno obavi do 1. jula“.
„Verujemo da će državni organi koji su za to nadležni uložiti maksimalni napor da preostale podzakonske akte donesu pre 1. jula 2020. Međutim, poremećaj uzrokovan pandemijom će se nesumnjivo štetno odraziti na mogućnost da sadržaj tih podzakonskih akata bude adekvatno raspravljen sa onima koji bi trebalo da primenjuju njegove odredbe, kao i na zainteresovanim privrednim subjektima, njihovim udruženjima i udruženjima građana“, navedeno je u saopštenju.
Ukazano je da bi organizovanje takve rasprave bilo u skladu sa propisima Srbije, a naročito sa odredbama Zakona o državnoj upravi i Zakona o planskom sistemu, kao i sa relevantnim strateškim dokumentima u oblasti javnosti rada uprave, borbi protiv korupcije i reformi u oblasti javnih finansija.
Daleko veći problem, kako se dodaje, predstavlja to što su naručioci i ponudjači trenutno apsolutno nepripremljeni za sprovodjenje novog zakona, da nisu imali mogućnost da prodju odgovarajuće obuke, predavanja, stručne skupove, da nisu imali uvid niti su mogli da testiraju funkcionalnosti budućeg Portala za javne nabavke.
„Nije realno očekivati da bi taj nedostatak mogao da se prevazidje u dovoljnoj meri do početka primene novog zakona. Pored nedostatka vremena, ali i kapaciteta državnih organa da organizuju takve obuke, činilac koji dodatno ometa ostvarivanje preduslova za početak primene Zakona jeste činjenica da je epidemija i dalje u toku, da postoje restrikivne mere za javna okupljanja, bez obzira na ukidanje vanrednog stanja, kao i drugi rizici koji smanjuju mogućnost efikasnog organizovanja potrebnih obuka“, navodi se u inicijativi upućenoj nadležnima.
Inicijativa je upućena Upravi za javne nabavke, Ministarstvu finansija, Vladi Srbije i Skupštini Srbije.
Pored članica Radne grupe Nacionalnog konventa o Evropskoj uniji za Poglavlje 5, inicijativu su podržale i druge organizacje civilnog društva, kao i profesionalci u oblasti javnih nabavki.
Nevladine organizacije okupljene u okviru radne grupe Nacionalnog konventa za poglavlje 5 – javne nabavke su: Beogradski centar za bezbednosnu politiku, Beogradski centar za ljudska prava, Bečejsko udruženje mladih, Biro za društvena istraživanja, Centar za razvoj demokratskog društva „Europolis“, Društvo protiv korupcije, Кoalicija za nadzor javnih finansija, Moj tender d.o.o, Protekta, Radna grupa NКEU za Poglavlja 17 i 29, Savez računovodja i revizora Srbije, Slovo d.o.o, Sretenje, Transparentnost Srbija, Toplički centar za demokratiju i ljudska prava i Udruženje profesionalaca u javnim nabavkama RS.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.