Ako se po jutru dan poznaje, onda bi se moglo reći da su očekivanja u vezi sa izvozom Fijatovih automobila realna. U prilog tome govori i podatak da je u kompaniji Fijat automobili Srbija (FAS), od početka jula 2012, kad je startovala serijska proizvodnja putničkog vozila „fijat 500L“, do kraja decembra, sa proizvodnih linija sišlo, i inostranim kupcima isporučeno, oko 30.000 automobila.

 Ako se zna da se „fijat 500L“, u zavisnosti od opremljenosti vozila, u Italiji i drugim evropskim zemljama prodaje po ceni od 15.000 do 19.000 evra, onda nije teško proceniti da je vrednost prošlogodišnjeg izvoza FAS-a „težak“ nekoliko stotina miliona evra. Generalni direktor FAS-a Antonio Čezare Ferara izjavio je u razgovoru sa novinarima, da su u 2012. glavna izvozna tržišta kragujevačke fabrike bila Italija, Nemačka, Španija i Francuska. U Italiji je prodato oko 10.000 automobila, a ostalih 20.000 isporučeno je kupcima u Nemačkoj, Francuskoj i Španiji. Da razloga za optimizam i te kako ima, ukazuju najave menadžmenta FAS-a da će kragujevačka fabrika automobila početi da radi punim kapacitetom već u prvoj polovini januara. Iz pogona FAS-a, u 2013. godini, trebalo bi da izađe između 110.000 i 180.000 automobila svih verzija modela „fijat 500L“. U FAS-u kažu da su svesno napravili tako „rastegljiv“ plan proizvodnje, s obzirom na to da je zbog krize, koja potresa većinu zemalja evrozone, teško napraviti preciznu projekciju plasmana automobila na tržištima EU. Uprkos tome, u Vladi Srbije očekuju da će kragujevačka fabrika ove godine uspeti da ostvari izvozni rezultat vredan, najmanje 1,5 milijardi evra. Taj optimizam zasnivaju na saznanjima da je „fijat 500L“, bez obzira na krizu, uspeo da pronađe put do evropskih kupaca. Na to ukazuju izvozni rezultati zabeleženi u poslednjem prošlogodišnjem kvartalu.

Nadu da će očekivani devizni priliv biti ostvaren dodatno uliva činjenica da će „fijat 500L“, osim evropskog, biti ponuđen i ostalim svetskim tržištima, pri čemu se akcenat stavlja na Sjedinjene Američke Države, koje se, zajedno sa tamošnjom automobilskom industrijom, polako oporavlja (Dženeral motors je ponovo vodeći svetski proizvođač automobila).

U FAS-u će se proizvoditi četiri verzije modela „fijat 500L“. Reč je najpre o automobilu sa pet sedišta, čija je serijska proizvodnja počela sredinom prošle godine, a namenjen je svim tržištima. Druga verzija „fijata 500L“ takođe ima pet sedišta, ali će, s obzirom na to da će se prodavati na tržištu SAD, biti prilagođena američkim standardima, kao i zahtevima tamošnjih kupaca. Treća varijanta „fijata 500L“ zapravo je produžena verzija tog modela, odnosno ima sedam sedišta, i namenjena je svim kupcima. I najzad, četvrta verzija, koja takođe ima sedam sedišta, ali je namenjena američkim kupcima. Krajem decembra i početkom januara u kragujevačkoj fabrici automobila pripremane su proizvodne linije i montažne trake za start industrijske proizvodnje svih verzija modela „fijat 500L“. Fijatovi automobili proizvedeni u Kragujevcu, prema ranijim najavama izvršnog direktora Fijata Serđa Markionea, prodavaće se na više od 100 svetskih tržišta, počev od Evrope, preko Amerike, do Pacifika i dalje.

U Srbiji je prošle godine prodato oko 150 „fijata 500L“. U kompaniji Fijat automobili Srbija kažu da nisu ni očekivali da će na domaćem tržištu, s obzirom na cenu tog modela, koja se, u zavisnosti od verzije, motora i opreme, kreće od 13.490 do 18.690 evra, biti prodato više automobila. Taj model je, tvrde u FAS-u, ipak ekskluzivno namenjen inostranim tržištima.

Trećina proizvodnje za američko tržište

Fijat, koji je, inače, većinski vlasnik Krajslera, trećeg po veličini američkog proizvođača automobila, planira da na tržištu SAD proda trećinu automobila proizvedenih u Kragujevcu. U kragujevačkoj fabrici su pripreme za nastup na američkom tržištu počele krajem prošle godine, kada je, prema rečima generalnog direktora FAS-a Antonija Čezara Ferare, proizvedeno 37 automobila „fijat 500L“, namenjenih američkim kupcima i 120 produženih vozila tog modela sa sedam sedišta, koji će imati dve verzije – evropsku i američku.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari