Tokom pandemije mnogi trgovinski lanci su ostvarili povećan profit, a Evropljani i dalje najviše kupuju u tržnim supermarketima, piše Edah Henić za Al Jazeera Balkans.
Supermarketi širom sveta ostali su otvoreni tokom najstrožijih pandemijskih mera. Njihov rad je važan jer su i dalje glavno odredište za kupovinu namirnica u Evropi, piše Henić za Al Jazeera Balkans.
U supermarketima se proda 41 odsto svih namirnica, piše Payspace Magazine.
Slede ih hipermarketi i diskonti sa po 23 odsto učešća.
U nastavku sledi pregled najvećih trgovinskih lanaca.
1. Schwarz Grupa (Lidl i Kaufland), Nemačka
Preduzetnik Josef Schwarz se 1930. godine pridružio kompaniji Lidl & Co. Südfrüchtenhandlung kao partner, i ona je preimenovana u Lidl & Schwarz KG, te izgrađena u trgovinu prehrambenih proizvoda za regiju Heilbronn-Franken.
Godine 1977. pod vođstvom njegovog sina Dietera Schwarza, Schwarz grupa je počela da se fokusira na maloprodajne markete, supermarkete i veleprodavnice.
Dieter Schwarz nije hteo da koristi ime Scwarz-Markt (što u prevodu znači „crno tržište“), već ime očevog nekadašnjeg biznis partnera A. Lidlaa ali mu je to bilo onemogućeno zbog pravnih razloga.
Kada je otkrio novinski članak o slikaru i umirovljenom učitelju Ludwigu Lidlu, od njega je otkupio prava na ime za 1.000 nemačkih maraka.
Schwarz Grupa je danas multinacionalna grupacija u porodičnom vlasništvu koja upravlja lancem supermarketa i hipermarketa pod natpisima: Kaufland, Handelshof i Kaufmarkt, te prodavnicama diskontnog tipa pod brendom Lidl.
Schwarz Grupa izvestila je o neto povećanju prodaje od 8,6 odsto, na 113,3 milijarde eura u finansijskijoj 2019/20.
Lidl je zabeležio jedan od najvećih uspona u poslednjih nekoliko godina s rastom neto prodaje od 9,5 odsto, dok je Kaufland takođe zabeležio rast 4,5 odsto.
Lidl je prisutan u 28 evropskih zemalja, Hong Kongu i SAD-u sa više od 11.000 trgovina.
U Hrvatskoj Lidl je svojih prvih 13 trgovina otvorio 23. novembra 2006. godine. Danas u Hrvatskoj Lidl posluje u 102 prodavnice širom zemlje.
Ovaj lanac je 11. oktobra otvorio svoje prve markete u Srbiji, a u 2021. godini najavljeno je otvaranje Lidlovih marketa i u Bosni i Hercegovini.
Kaufland je trenutno prisutan u osam evropskih zemalja sa gotovo 1300 trgovina.
Grupa je takođe imala ambiciozne planove za širenje na Australiju koja je nedavno propala. Najveći evropski lanac supermarketa želi zauzeti 101 lokaciju svog konkurenta Reala.
2. Carrefour, Francuska
Carrefour je jedan od najstarijih i najuglednijih maloprodajnih brendova u Evropi.
Carrefour grupa otvorila je svoj prvi hipermarket 1963. godine, kao jedna od prvih maloprodaja u Evropi koja je uvela ovaj koncept.
Tokom godina lanac supermarketa se međunarodno širio i prisutan je u Evropi, Bliskom Istoku, Južnoj Americi, Africi i Aziji. Uspeo je ući i na najperspektivnija tržišta poput Kine, Brazila i Indije.
Ovaj se lanac takođe nametnuo kao društveno odgovorna kompanija, koncentrišući se na kvalitetu i mogućnost praćenja porekla hrane, razvoj organskih proizvoda, potporu poljoprivrednim sektorima, smanjenje otpada od hrane, ograničavanje plastične ambalaže i pridavajući pažnju dobrobiti životinja.
Finansijski rezultati iz 2019. godine pokazali su stalan uspeh u Carrefourovoj operativnoj strategiji.
Došlo je do značajnog rasta prodaje a neto prihod Grupe je porastao na 1.314 miliona eura (u odnosu na 582 miliona eura u 2018. godini).
3. Aldi, Nemačka
Globalno carstvo Aldija ostvaruje godišnji prihod veći od 80 milijardi dolara.
Ukupni prihodi Aldi Grupe u Nemačkoj iznosili su skoro 29,5 milijardi eura 2019. godine, što pokazuje stalan rast tokom poslednjih godina. Takođe je u Velikoj Britaniji u 2018. godini ostvario bruto prihod od 11,75 milijardi eura.
Aldijev ambiciozni plan je da postanu treći najveći lanac prehrambenih proizvoda do 2022. godine, iza Walmarta i Krogera.
Osnivači, braća Karl i Theo Albrecht podelili su kompaniju 1960. godine zbog spora oko toga treba li prodavati cigarete.
Karl je verovao da bi to privuklo kradljivce, dok je Theo mislio drugačije. U tom trenutku su posedovali 300 trgovina s prihodom od 90 miliona nemačkih maraka.
Godine 1962. uveli su ime Aldi, skraćeno od Albrecht-Diskont. Aldi Nord (Sever) i Aldi Sud (Jug) su finansijski i legalno odvojeni od 1966. godine
Sedište Aldi Norda je u Essenu, dok je sedište Aldi Suda u Muelheimu.
Granica između teritorija dva Aldija je u Nemačkoj poznata kao Aldi-ekvator, dok su u svetu takođe podeljeni, uglavnom po državama.
Aldi Nord upravlja trgovinama u Belgiji, Holandiji, Luksemburgu, Francuskoj, Poljskoj, Španiji, Danskoj, Portugalu, te kao ‘Trader Joe’s’ u Americi. Aldi Sud drži trgovine u Americi (pod imenom Aldi), Austriji, Sloveniji (pod imenom Hofer), Italiji, Velikoj Britaniji, Irskoj, Australiji i Švicarskoj.
4. Tesco, Velika Britanija
Tesco ima trgovine u sedam zemalja širom Azije i Evrope i lider je na tržištu prehrambenih proizvoda u svojoj zemlji.
U finansijskoj godini 2018/2019, Tescov godišnji prihod iznosio je gotovo 52 milijarde funti u Velikoj Britaniji i Republici Irskoj – rast od približno sedam milijardi funti u odnosu na prethodnu fiskalnu godinu.
Procenjuje se da će grupna prodaja za 2020. dostići 57,3 milijarde funti, a prihodi će porasti na 64,7 milijardi funti.
Osim supermarketa i prodavnica, Tesco upravlja i Tesco Bankom koja ima više od pet miliona klijenata.
5. EDEKA, Nemačka
Edeka je jedan od najvećih nemačkih supermarket-korporacija koja je u 2017. u Nemačkoj imala tržišni udeo od 20,3 odsto.
Grupa takođe poseduje diskontnu marku supermarketa Netto. Prihod Edeke kontinuirano je rastao tokom poslednje decenije, dostigavši 55,7 milijardi eura u 2019. godini.
Lanac je takođe jedan od regionalnih lidera kada je u pitanju nivo zadovoljstva kupaca. Edeka upravlja lancem od više od 13.000 supermarketa koji pružaju posao za 381.000 zaposlenih.
6. REWE Group, Nemačka
REWE Grupa je drugi po veličini lanac supermarketa u Nemačkoj iza EDEKA-e.
Takođe posluje u 10 drugih evropskih zemalja. Osnovana 1927. godine, REWE je zadruga u vlasništvu oko 3.000 svojih nezavisnih maloprodajnih članova.
Prodajna linija uključuje REWE, REWE CENTAR, REWE CITY, supermarkete Toom i BILLA, te potrošačke trgovine, „nahkauf“ lokalna tržišta, diskont PENNY, trgovine Toom DIY i B1 Discount DIY trgovine, kao i ProMarkt potrošačke elektroničke trgovine.
7. Auchan, Francuska
Francuska multinacionalna grupa vodi jedan od najvećih trgovinskih lanaca na svetu, sa prisustvom u Francuskoj, Italiji, Španiji, Portugalu, Luksemburgu, Poljskoj, Rumuniji, Mađarskoj, Kini, Tajvanu, Rusiji i Ukrajini.
Kompanija je pokrenula plan uštede troškova kroz takozvani renesansni plan oživljavanja, pomoću kojeg je povećala zaradu u 2020. godini uprkos pandemiji COVID-a 19.
Dobit kompanije (pre kamata, poreza i amortizacije – EBITBA) je u 2020. godini iznosila 1,6 milijardi eura, što je porast od 27 odsto u odnosu na prethodnu godinu.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.