Beogradu svakako treba novi most, ali rešenje da rušite Stari savski most, koji je statički i konstruktivno dobar, naopaka je i nebulozna ideja i teško je naći sa inženjerskog stanovišta izgovor ili obrazloženje za takav postupak.
Ali, Savski most definitivno treba obnoviti, presvući mu podlogu, odraditi redovno održavanje. Sa te strane, bilo kakva ozbiljna popravka ovog mosta bila bi u rangu možda 500.000 do 600.000 evra maksimalno. Mislim da je cela priča u tome da mora da postoje neke brojke i puno miliona, jer ovu našu vlast karakteriše da oni ne umeju da grade ali umeju da se „ugrađuju“. A u popravci starog mosta nema mogućnosti za tu ugradnju – kaže za Danas građevinski inženjer Danijel Dašić.
Prema poslednjoj odluci gradske i republičke vlasti, za uklanjanje Starog savskog mosta i gradnju novog država će izdvoji 94 miliona evra.
Zapravo, 80 miliona evra biće obezbeđeno iz kredita koji treba po hitnom postupku da odobri Skupština Srbije.
Kreditor je kineska korporacija a izvođač radova, naravno, kineska kompanija „Pauer Čajna“. Iz kredita se, kako je predviđeno, finansira maksimalno 85 odsto od ukupne vrednosti posla.
Zasad nije precizirano koliko će koštati uklanjanje, a koliko podizanje nove veze preko Save u „Beogradu na vodi“.
Iako je bila organizovana i anketa među građanima, u čiju verodostojnost je javnost sumnjala, sudbina starog mosta još nije odlučena.
On će biti, prema poslednjim rečima gradonačelnika Beograda, smešten „na suvo“ na opštini Palilula, dok se ne odluči šta će biti sa njim.
Ipak, naš sagovornik tvrdi da stari most ima „odlične nosače“, i da bi nadogradnja nosećih stubova mogla da reši problem rekonstrukcije.
– Trebalo bi uraditi i statičku analizu, koja ne bi trebalo da bude veliki problem, da se most ojača i da se ostavi sredina za pešake i bicikliste, a da se sa svake strane napravi, recimo po jedna traka za automobile. Postoji mnogo načina, ali jedan jedini koji nije dobar je izgleda izabrala ova vlast. Čak mislim i da je ideja koju su određene grupe građana predlagale, da se most prevede u pešačko-biciklistički, možda i najbolja, s obzirom da je navodni problem to što se most, zbog buke, ne sviđa stanarima Beograda na vodi, ako je to tačno. Time bismo dobili uklanjanje tramvajskog saobraćaja, a otvaranje za pešake i bicikliste je dobar primer kako organizovati saobraćaj koji bi bio više „zelen“ – smatra Dašić.
Konsultant za strana ulaganja Mahmud Bušatlija pak tvrdi da je Starom savskom mostu „odzvonilo“ i da je vreme da se on zameni novim.
– Ne vidim razlog da spašavamo most, koji može biti samo uspomena na građevinarstvo okupacionih snaga. Ali nema nikakvih osnova da taj most stoji tu, njemu je rok davno prošao. To se uočavalo i u Jugoslaviji, 70-ih godina se razmišljalo ispravnije, kada je projektovan metro, tu je trebalo da bude most gde u jednom nivou prolazi metro, a u drugom ostatak saobraćaja. Međutim, već 80-ih funkcioneri gradske skupštine isforsirali su odluku da mi uđemo u 21. vek tramvajem. I to je nažalost onemogućilo da se taj most skloni na vreme, objašnjava Bušatlija.
Međutim, napominje da je, s obzirom da će taj projekat plaćati svi građani Srbije i da se novac uzima iz inostranstva, morao da bude ispoštovan Zakon o javnim nabavkama.
– Ako možemo za 90 miliona da premostimo reku, onda možemo da žrtvujemo jedan most za koji mislim da je svoj vek završio. On je 1942. napravljen kao vojni, koji je Nemcima omogućavao da prelaze iz Hrvatske koja je bila sa druge strane, u Srbiju. Od tada se ništa nije radilo na njemu. Nemam ja ništa protiv da se uradi taj most, ali bi trebalo neko da vodi računa kako se dolazi do te cene, da li makar postoji ikakav dokument koji stoji iza te sume. Ne mislim na odluke parlamenta, već na projekat, mora se znati šta hoćete da uradite i koliko će to tačno da košta. Ja to nisam video, niti da postoji neka procedura. Pre svega, to je objekat koji je od interesa, ne samo za građane Beograda nego i za sve građane zemlje, jer će oni vraćati te kredite. Prema tome, morao je postojati konkurs, mi smo u Jugoslaviji za mnogo manje stvari imali međunarodne konkurse, pa da se pronađe najadekvatnije rešenje – jasan je Bušatlija.
On zaključuje da je najbolje novi most praviti na istoj lokaciji, s obzirom da postoje pristupne saobraćajnice sa obe strane.
– Na toj lokaciji postoje prilazni putevi i tu je najjednostavnije napraviti novi most, pogotovu ako će i dalje tramvaj prelaziti preko njega. Ima infrastrukturu sa obe strane, daleko bolje rešenje nego da tražite drugu lokaciju, ne vidim razlog za to – kaže Bušatlija.
Bezobrazno skup projekat
– Ovaj most je toliko jednostavan tehnički gledano, a po ceni koja se planira, bezobrazno je skup. Pametne države u građevinske konstrukcije ugrađuju kvalitetne materijale, a kod nas se ugrađuju kvalitetni političari. Čisto me je strah bilo kakve građevinske intervencije, jer nisam uspeo da nađem primer projekta koji je ova vlast završila na vreme, ostala u prvom okvirnom finansijskom domenu i koji posle toga nisu morali da popravljaju – kaže Danijel Dašić.
NDB: Projekat neće rešiti saobraćanje gužve
„Pokret Ne davimo Beograd smatra da najavljeno uzimanje kredita za uklanjanje Starog savskog mosta predstavlja uništavanje simbola Beograda radi pogodovanja interesima investitora koji su bliski vlasti. Projekat uklanjanja postojećeg funkcionalnog i kulturno-istorijski značajnog mosta radi gradnje novog, neće rešiti saobraćanje gužve u Beogradu, štaviše, uklanjanjem mosta bez obezbeđivanja alternative će se dodatno opteretiti saobraćaj na ostalim mostovima“, saopštio je između ostalog pokret Ne davimo Beograd.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.