Ne postoje javno dostupni podaci o tome koliko je nacionalni avio prevoznik Er Srbija inkasirala budžetskog novca za 12 linija od javnog interesa sa niškog aerodroma „Konstantin Veliki“ od sredine 2019, kada su te linije ustanovljene, niti je naš list te podatke ove nedelje uspeo da dobije od nadležnih.
Stručnjaci ocenjuju da bi aktuelna odluka Er Srbije da leti na samo dve od 12 linija mogla biti opravdana zbog pandemije korona virusa, ali da bi građani trebalo da znaju koliko je njihovog novca ta kompanija potrošila, na koji način i sa kojim rezultatom.
Nacionalna koalicija za decentralizaciju upozorila je da Er Srbija, umesto na predviđenih 12 linija od javnog interesa, koje se subvencionišu iz budžeta, sa niškog aerodroma leti samo do Tivta i Hana. NKD je upitala Vladu i tu avio kompaniju zašto nema svih subvencionisanih letova Er Srbije iz Niša, koliko građane košta neletenje Er Srbije i da li je ovo priznanje da je koncept subvencija bio loš i nepotreban. Ona je podsetila da su lou-kosteri koji lete sa niškog aerodroma već normalizovali avio-saobraćaj koji je prekinut pandemijom.
Er Srbija je u aprilu 2019. godine pobedila na međunarodnom tenderu za izbor avio-prevoznika za tih 12 linija iz Niša. Tada je saopšteno da će one biti subvencionisane u periodu od 1. jula 2019. do 30. juna 2023. godine, a za tu namenu iz republičkog budžeta planirano je 1,8 milijardi dinara za tri godine, odnosno 600 miliona godišnje. Ugovor o subvencionisanju Er Srbije na ovim linijama nije objavljen.
Bojan Avramović, bivši direktor Regionalne razvojne agencije „Jug“, koja je kroz studije i elaborate uređivala poslovanje „Konstantina Velikog“ u redovnom saobraćaju, kaže za naš list da u „svim ugovorima postoji klauzula o višoj sili“, a pandemija to jeste, tako da „postoji više nego opravdan i razuman razlog za smanjivanje broja subvencionisanih linija Er Srbije“. Tek kada se situacija „unormali“, može da se traži ispunjenje svih obaveza iz ugovora, uveren je on.
– Na tenderu na kojem je pobedila Er Srbija primenjena je evropska regulativa u pogledu plaćanja. Pet miliona evra godišnje je okvirni iznos i ne uplaćuje se Er Srbiji, letela – ne letela, već joj se pokrivaju troškovi i razumna zarada, i to po odbitku iznosa koji je prihodovala od karata, koji je iz meseca u mesec različit – kaže Avramović.
On ocenjuje da su, ipak, najveći problem „nestručno izabrane“ linije od javnog interesa. Ima bar deset drugih linija od javnog interesa na kojima Er Srbija može više da prihoduje, kaže.
– Već je prošlo dovoljno vremena da se vidi koje su linije dobro izabrane, a koje su promašaj. Predlažem da Vlada, Grad Niš i Er Srbija što skorije razmotre druge linije i da promene bar sedam ili osam postojećih. Ako ne ide Budimpešta – a ne ide, sigurno će ići Ajndhoven ili Pariz – kaže Avramović.
I Petar Vojinović, urednik vazduhoplovnog portala Srbije Tango siks, ocenjuje za naš list da bi jedino pandemija kovida 19 mogla biti razlog zašto Er Srbija ne leti na svim linijama od javnog interesa iz Niša, podsećajući da i druge kompanije vraćaju letove sukcesivno.
– Ne verujem da postoji drugi razlog zbog kojeg ona ne leti na ovom linijama, pošto joj se pokrivaju troškovi, a ako ima popunjen avion ima i profit. Da li (ne)letenjem na svih 12 destinacija krši ugovor, ne znamo, jer ne znamo šta u njemu piše – kaže Vojinović.
On precizira da Er Srbija ne dobija unapred novac iz budžeta za svih 12 linija iz Niša, već joj se on uplaćuje na mesečnom nivou i „postpejd“, u zavisnosti od toga koliko je bilo letova i koliki su joj troškovi.
Svi nadležni ćute
Ni Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, a ni Er Srbija nisu odgovorili na pitanja Danasa koliko je novca ovaj prevoznik do sada dobio iz republičkog budžeta po osnovu ovih linija, koliko dugo i na kojim linijama od javnog interesa nije leteo, te zašto nije obnovio letove zaustavljene pandemijom i kada će to učiniti.
Iz Aerodroma Srbije, kojima pripada „Konstantin Veliki“, kazali su da je za ovakva pitanja nadležna Er Srbija, pošto se ona „odnose na njene planove i poslovanje“.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.