Podatak da je Naftna industrija Srbije na svojim pumpama snizila cene goriva za 2,5 dinara po litru izazvao je nezadovoljstvo privatnih prometnika koji takav čin smatraju nelojalnom konkurencijom. Prema rečima predsednika Upravnog odbora kompanije Nafta a.d. Nebojše Atanackovića NIS je iskoristio svoj monopolski položaj spustivši cene naftnih derivata i time načinio štetu privatnim prometnicima.


– Naftna industrija Srbije je postupila nekorektno. Prekršen je član 16. stav 1. Zakona o zaštiti konkurencije koji propisuje da se ne sme ugrožavati konkurencija monopolskim položajem. Privatni prometnici nisu u mogućnosti da urade tako nešto. Kada bi NIS smanjio cene goriva koje nabavljamo iz njegovih rafinerija bilo bi logično očekivati da i privatnici snize maloprodajne cene naftnih derivata. Međutim, s obzirom da to nije slučaj, ostali prometnici zbog troškova poslovanja nisu u mogućnosti da to urade – objašnjava Atanacković za Danas.

On dodaje da su privatni prometnici naftnim derivatima održali sastanak na kome su raspravljali šta da preduzmu povodom novonastale situacije. Sasvim je izvesno, kaže naš sagovornik, da će zatražiti od države da ih zaštiti od monopolskog poteza NIS-a.

Bivši savetnik za energetiku u Vladi Srbije Zorana Mihajlović – Milanović naglašava da NIS zloupotrebljava monopolski položaj.

– Sigurno je da su troškovi privatnika veći od NIS-ovih i da oni ne mogu da slede potez te kompanije i snize cene goriva. Očito je da država štiti NIS i čini mi se da cenovnom politikom vezanom za rafinerijsku preradu naftnih derivata i tolerisanjem ovakvog ponašanja NIS-a želi da potpuno eliminiše privatni sektor. U Srbiji ne postoji sistemska politika formiranja cene energenata i NIS to obilato koristi. Država bi morala da sprečava pojavu nelojalne konkurencije, ali to na žalost u našoj zemlji nije slučaj – ističe Zorana Mihajlović – Milanović.

Ekonomista Danijel Cvetićanin pak smatra da ne postoji nijedan razlog da privatni prometnici takođe ne smanje cene naftnih derivata na svojim pumpama.

– Ne vidim da neko sprečava privatne prometnike da snize cenu benzina. Kada bi ih država u tome sprečavala onda bi se moglo govoriti o gušenju konkurencije, međutim, u konkretnoj situaciji to nije slučaj. Ako je za NIS rentabilno da smanji cenu benzina onda je po logici to isto tako rentabilno i privatnicima. Tehnologija na benzinskim pumpama je ista i kod jednih i kod drugih i ne znam zašto bi onda privatnici imali veće troškove od NIS-a. Privatni prometnici su u jednoj stvari sasvim u pravu. Tačna je njihova konstatacija da je NIS monopolista. I kada već slede tog monopolistu u dizanju cena onda isto tako treba da ga slede i kada cene snižava – naglašava Cvetićanin.

Bez nadmetanja

Naftna industrija Srbije u ponedeljak je saopštila da je snizila cene naftnih derivata na svojim pumpama. Naime, Uredba o formiranju cena naftnih derivata u Srbiji propisuje koliko iznosi najveća moguća cena naftnih derivata do koje prometnici mogu da idu, ali ih istovremeno ne sprečava da formiraju i nižu maloprodajnu cenu goriva ako smatraju da se to uklapa u njihove poslovne interese. Međutim, zbog zarade i troškova prerade nafte, u prethodnom periodu retko koji privatni prometnik je pokušavao da se nižom cenom bori s konkurencijom pa su zato cene na pumpama širom Srbije po pravilu bile izjednačene i najviše koje je propisivala država.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari