Za razliku od specijalizovanih novinara inostranih medija (britanskog automobilskog časopisa Autokar, na primer), kao i menadžera svetskih auto-kompanija, koje su zainteresovane za privatizaciju Zastave, koji uglavnom realno analiziraju situaciju u kragujevačkoj fabrici, pojedini domaći „eksperti“, kao i predstavnici velikih stranih korporacija u Srbiji, daju paušalne izjave zasnovane na pogrešnim pretpostavkama.

Za razliku od specijalizovanih novinara inostranih medija (britanskog automobilskog časopisa Autokar, na primer), kao i menadžera svetskih auto-kompanija, koje su zainteresovane za privatizaciju Zastave, koji uglavnom realno analiziraju situaciju u kragujevačkoj fabrici, pojedini domaći „eksperti“, kao i predstavnici velikih stranih korporacija u Srbiji, daju paušalne izjave zasnovane na pogrešnim pretpostavkama.
Tako je, recimo, generalni zastupnik jedne od najvećih svetskih auto kompanija nedavno izjavio da će potencijalni kupac Zastave u pogonima te fabrike najverovatnije proizvoditi zastarele modele, koji na nekim tržištima još mogu da nađu kupce, a potom konstatovao da je najveći problem Zastave višak radnika.

DINKIĆ: Folksvagen i Fijat zainteresovani za Zastavu

Beograd – Ministar ekonomije i regionalnog razvoja Srbije Mlađan Dinkić izjavio je juče da su za kupovinu kragujevačke Fabrike automobila Zastava zainteresovane kompanije Folksvagen i Fijat. On je na konferenciji za novinare najavio da danas u posetu Zastavi dolaze predstavnici italijanske kompanije Fijat. I Fijat i Folksvagen spremni su da investiraju po 300 miliona evra. „U Kragujevcu ima mesta za dve fabrike automobila, a investitor koji bude spreman da gradi novu fabriku dobiće besplatno zemljište za izgradnju, a pripremljeni su i podsticaji za sve investitore koji zaposle više od 1.000 ljudi“, rekao je Dinkić.

Ta izjava zbunila je dobre poznavaoce prilika u Zastavi, kojima nije bilo jasno da li generalni zastupnik govori o Zastavi s kraja 80-tih prošloga veka, kada je u njenim fabrikama bilo zaposleno oko 55.000 radnika, ili o Zastavi danas, kada u njenoj Fabrici automobila radi oko 4.000 ljudi. Iznenađuje da generalni zastupnik jedne velike automobilske kompanije u Srbiji nije obavešeten da je iz Zastave, u minulih sedam-osam godina, otišlo oko 18.000 radnika.
Generalni direktor Grupe Zastava vozila Zoran Radojević izjavio je za Danas da u Fabrici automobila ima nešto više zaposlenih u režiji, što je problem koji se lako može rešiti, ali da prekobrojnih među proizvodnim radnicima sigurno nema, naročito ako se sa budućim strateškim partnerom realizuje planirani obim priozvodnje od najmanje 150.000 vozila godišnje. Naprotiv, očekivano povećanje proizvodnje zahtevaće, prema njegovim rečima, i prijem novih, mahom mladih radnika za poslove na montažnoj traci, karoserijskim i linijama za bojenje automobila.
Predsednik Sindikata u Fabrici automobila Zoran Mihajlović kaže da je u toj fabrici trenutno angažovano oko 4.000 zaposlenih i da je za proizvodnju oko 100.000 vozila godišnje potrebno dva puta više radnika. „Kako potencijalni strateški partneri najavljuju da će u kragujevačkoj fabrici proizvoditi do 200.000 automobila godišnje, to znači da je reč o manjku radnika. To su činjenice, sve ostalo su proizvoljne, ili tendenciozne priče“, tvrdi Mihajlović.
Treba, takođe, podsetiti da je Zastavina Fabrika automobila jedina prava auto-kompanija u jugoistočnoj Evropi, što, između ostalog, znači da pored Karoserije, Lakirnice i Montaže, ima i pogone Mehanička obrada (veličine osam fudbalskih stadiona Marakana u Beogradu) i Preseraj (slovi za nacionalni resurs), kao i Institut za automobile, čiji su stručnjaci svojevremeno obučavani u Torinu i Detroitu. Osim toga, Zastavina Fabrika automobila projektivana je, uz pomoć Fijatovih stručnjaka, za proizvodnju, a ne za sklapanje, ili montažu putničkih vozila.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari