Neovlašćeni serviseri ugrožavaju zdravlje i bezbednost pacijenata 1Foto: FoNet/ Fond B92

Kako bi se zaštitilo zdravlje pacijenata, bezbednost zdravstvenih radnika i sprečila šteta na medicinskoj opremi, javne nabavke za njeno servisiranje bi trebalo organizovati na takav način da se onemogući učestvovanje na tenderima nelojalnoj konkurenciji odnosno onim serviserima…

… koji nisu obučeni niti poseduju autorizaciju proizvođača da bi mogli da se bave tim poslom, kaže u razgovoru za Danas Milica Brkić Pejnović, predsednica Grupacije uvoznika i distributera medicinske opreme pri Privrednoj komori Srbije.

Ona ističe da se pojedine firme, koje se kriju iza Zakona o javnim nabavkama i transparentnosti koju on treba da omogući i promoviše, koriste raznim sredstvima kako bi došle do poslova koje obavljaju na neadekvatan način štetan po opremu kao i zdravlje i bezbednost pacijenata i medicinskog osoblja.

– Takvih slučajeva ima zaista mnogo. Reč je o tome da medicinsku opremu po bolnicama u Srbiji popravljaju firme koje niti imaju sertifikat da su njihovi majstori obučeni kod proizvođača da mogu da se bave tim poslom niti poseduju autorizaciju proizvođača kojom on garantuje da je servis kontrolisan sa njegove strane i da pri tome garantuje ispravnost opreme. Dešava se da takvi serviseri nemaju originalne rezervne delove već ih skidaju da druge opreme koju popravljaju i na taj način štete medicinskim aparatima koji se ili kvare ili postaju potpuno neupotrebljivi za rad. Nažalost takvi nesavesni serviseri koriste činjenicu da se proces izbora servisera medicinske opreme sprovodi isključivo na tenderu i neke bolnice rukovodeći se isključivo ponuđenom cenom usluge odlučuju na angažovanje neovlašćenih servisera, što je loše kako za opremu sa jedne tako i za pacijente i medicinsko osoblje sa druge strane – objašnjava Milica Brkić Pejnović.

Kako bi se u budućnosti izbegla takva negativna praksa Grupacija uvoznika i distributera medicinske opreme u dogovoru sa Komorom lekarskih ustanova Srbije pripremila je prezentaciju koja za cilj ima slanje instrukcija za pripremu servisnih tendera u zdravstvenim ustanovama.

– Konkursna dokumentacija bi izgledala tako da, kada je reč o sredstvima koja su još uvek podržana od strane proizvođača, odnosno postoji proizvodnja rezervnih delova, trebalo da sadrži ugovor sa proizvođačem, odnosno autorizaciju čime potencijalni ponuđač dokazuje da može da naruči originalne delove i potrošni materijal kao i sertifikat za bar jednog servisera. Kada je reč o medicinskim sredstvima za koja proizvođač više ne postoji ili ne postoji kontinuirana proizvodnja rezervnih delova obavezni delovi konkursne dokumentacije bi trebalo da budu izjava o radnoj angažovanosti sertifikovanog servisera i referentna lista sa potvrdama zdravstvenih ustanova u kojima je uspešno i kvalitetno održavao opremu – navodi Milica Brkić Pejnović. Kao primer dobre prakse ona navodi Hrvatsku, gde dugi niz godina ne postoji problem u servisiranju medicinske opreme.

– Više od 50 odsto javnih nabavki za usluge servisiranja se završavaju kao pregovarački postupci sa sertifikovanom od proizvođača podržanom firmom. Ako se pak raspisuje otvoreni poziv za javne nabavke a ne pregovarački postupak, traži se autorizacija firme za servisiranje od strane proizvođača – ističe Milica Brkić Pejnović i dodaje da u Grupaciji uvoznika i distributera medicinske opreme smatraju da bi taj tip rešenja mogao da se primenjuje i u Srbiji.

Podsećanja radi, u domaćim medijima se pre dve godine moglo pročitati da je nemačka firma Dreger, koji je inače proizvođač 90 odsto monitora, aparata za anesteziju i respiratora koji se koriste u našim bolnicama, Osnovnom javnom tužilaštvu u Beogradu podnela krivične prijave protiv dve domaće firme (povezane porodičnim vlasništvom) Mediteran plus i Profesional medik „zbog uočenih lažnih sertifikata“. Iz Dregera su tada tvrdili da su „Mediteran plus i Profesional medik doveli u zabludu naručioce posla tako što su u zajedničkoj ponudi podneli lažnu ispravu to jest sertifikat koji je, navodno, izdat Milutinu Dragoviću, radniku Mediteran plusa. Sertifikat je naime potvrda da je Dragović obučen za servisiranje Dregerovih aparata međutim ta firma je negirala da je on obučavan za servisiranje aparata tipa OXYLOG 1000 i Fabius Trio tako da nije ni mogao da dobije sertifikat za obavljanje takvog posla.

S druge strane, direktor Mediteran plusa Jovan Roganović kategorički demantuje takve navode i optužbe da je njegova firma nelojalna konkurencija na tržištu.

– Milutin Dragović je dugi niz godina radio u Dregeru i ne samo da je obučen za popravku medicinske opreme nego je i jedan od najboljih stručnjaka u toj oblasti. Nemački proizvođač kao i Grupacije uvoznika i distributera medicinske opreme vode organizovanu kampanju protiv preduzeća kome sam na čelu kako bi sebi obezbedili monopolski položaj na tržištu. Žele da se oslobode bilo kakve konkurencije i to je razlog širenja lažnih vesti o preduzeću kojim rukovodim. Cilj im je da nas istisnu iz svih poslova. Nije dokazano da smo mi na bilo koji način kršili bilo kakve propisane norme i kategorično demantujem optužbe iz Dregera. Za sve što kažem imam dokumentaciju pa tako i za to da je Dragović serviser sa sertifikatom Dregera – navodi naš sagovornik.

On dodaje da Grupacije uvoznika i distributera medicinske opreme traži uvođenje autorizacije za dobijanje jednog dela poslova održavanja medicinske opreme u Srbiji iako tako nešto ne postoji primera radi u Nemačkoj a Dreger svoje usluge našim bolnicama naplaćuje četiri puta skuplje nego što to radi firma kojoj je na čelu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari