Proizvodni radnici u kompaniji Fijat Krajsler automobili Srbija nastavljaju danas, petnaesti dan zaredom, totalnu obustavu rada.
Oni zahtevaju povećanje bruto zarada sa 38.000 na 50.000 dinara, isplatu dogovorenih bonusa za efikasnost i nadoknada za prevoz u nestandardno radno vreme, te novu organizaciju proizvodnje kako bi se izbegla učestala praksa da jedan radnik, zbog dužeg odsustva kolege, pored svojih, istovremeno završava i tuđe proizvodne operacije.
Štrajk u kragujevačkoj fabrici nastavlja se zato što, uprkos informacijama iz Vlade da postoje stalni kontakti sa štrajkačima, već nekoliko dana nema nikakvih razgovora između predstavnika pobunjenih radnika sa nadležnim ministrima i menadžmentom Fijata. Ministarstvo privrede je, doduše, u petak ponudilo Štrajkačkom odboru da potpiše protokol koji bi “omogućio otpočinjanje pregovora sa menadžmentom Fijata”. U Štrajkačkom odboru su, međutim, istog dana ocenili da im se tim protokolom ne nudi ništa konkretno, odnosno da se od tog odbora traži da donese odluku o prekidu štrajka, bez ikakvih garancija da će pregovori sa Fijatom zaista da počnu, te da će bilo koji od zahteva štrajkača da bude ispunjen.
Štrajkački odbor je, verujući premijerki Ani Brnabić i ministru privrede Goranu Kneževiću, prošlog četvrtka već bio doneo odluku o privremenom prekidu štrajka (na rok od 24 sata), kako bi bi se obezbedilo da pregovori sa Fijatom počnu sutradan. Uslov je, međutim, bio da Vlada štrajkačima garantuje da, ukoliko budu nezadovoljni ishodom tih pregovora, obustavu rada mogu da nastave danas, a ne krajem ove nedelje. Vlada, kao što je opštepoznato to nije učinila tako da su štrajkačke vođe u petak uveče Ministarstvu privrede odgovorili da se oni “ne sapliću dva puta o isti kamen”.
Vlada je, u međuvremenu, posredstvom njoj bliskih medija poručila da će štrajkačima u Kragujevcu biti ispunjeni svi uslovi, osim onog najvažnijeg zbog kojeg, u stvari, i štrajkuju – povećanje zarada. Ponegde je moglo da se čuje i vidi da će Fijat, navodno, da pristane na povećanje bruto zarada sa 38.000 na 41.000 dinara, ali su i to apsolutno neproverene informacije, pošto se ni menadžment Grupacije Fijat Krajsler automobili, ni poslovodstvo FCA Srbija, ne oglašavaju, barem ne zvanično, još od početka protesta kragujevačkih radnika.
Umesto njih juče se ponovo oglasio ministar privrede Goran Knežević koji kaže da su predstavnici Štrajkačkog odbora kragujevačkog Fijata vratili sve što im je “stavljeno na sto” kao opcija, i izrazio bojazan da bi kompanija Fijat Krajsler automobili Srbija mogao da izmesti mašine u neku drugu državu.
– Neprestano traju razgovori sa štrajkačkim odborom, rukovodstvom Fijata, često i u sitne sate kako bismo sprečili da nastala šteta bude još veća – napisao je ministar Knežević u autorskom tekstu u jednom domaćem dnevnom listu. Stanje je, kako je napisao, ozbiljno, jer svaki dan štrajka štetu uvećava i šalje „pogrešnu poruku“ poslovodstvu „Fijata“, koje čeka poziv iz Srbije da dođe i da započnu pregovori. „Ovo već sve predugo traje, pa se bojim da rizikujemo odluku kompanije FKA da svoje mašine preseli u neku drugu zemlju. Jednom kada investitor donese takvu odluku, teško se vraća za sto“, ocenio je Knežević, pozivajući radnike da prekinu štrajk i da, uz posredovanje Vlade, započnu razgovore sa poslovodstvom „Fijata“. “Razgovor je u interesu radnika, Kragujevca, Srbije i svih nas“, zaključio je Knežević u autorskom tekstu.
Ministar Knežević i u citiranom autorskom tekstu ne navodi šta to menadžment Fijata i Vlada, odnosno država Srbija, kao suvlasnik kragujevačke fabrike, nude štrajkačima u FCA Srbija da bi oni prekinuli štrajk. Knežević, pritom, demonstrira i dobrano nepoznavanje tehničko-tehnološkog procesa proizvodnje automobila. Da bi Fijat izmestio mašine iz Srbije, kako on to kaže, u neku drugu državu, onda bi, morao i bukvalno da ruši najskuplje pogone kragujevačke fabrike, kakvi su Preseraj i Lakirnica, na primer.
Ovaj drugi je uzidan u fabriku, dok su skupocene japanske prese, marke Komacu ukopane po nekoliko desetina metara u zemlju (i zalivene) betonom. Fabrika automobila u Kragujevcu, za razliku od one nekadašnje Zastavine, nema Mehaničku obradu, koja je imala više od 1.000 mašina (za proizvodnju menjača i drugih sklopova), nema, koliko je poznato, ni sopstvenu alatnicu, pošto alate za Preseraj i Karoseriju dobija od kooperanstkih firmi, pa nema ni mašina. Barem ne u broju, da bi njihovim eventualnim izmeštanjem ozbiljnije ugrozila proizvodnju u Kragujevcu. Fijat može da ode iz Kragujevca, ukoliko prethodno nekome proda ovdašnju fabriku autombila.
Fijatu ovde ide odlično
Pojedini analitičari tvrde da Fijatu “ovde nešto baš i ne ide najbolje, pošto stalno smanjuje proizvodnju”. Fijatu, u stvarnosti, u Srbiji ide odlično: u Kragujevcu i dalje ima najsavremeniju fabriku automobila na svetu i u njoj najjeftiniju radnu snagu u okviru Fijat Krajsler grupacije ovde je oslobođen od gotovo svih poreskih obaveza, tako da ne može bolje da mu bude.
Fijatu, međutim, ne ide u Americi, pošto je na tom tržištu plasman kragujevačkog modela “Fijat 500L” znatno slabiji od očekivanog, a što nije mogao da promeni čak ni papa Franja onom čuvenom vožnjom šumadijskog “velikog fiće” po vašingtonskom aerodromu, prilikom poslednje njegove posete SAD-u.
Marković: Prepucavanje preko medija
Predsednik Štrajkačkog odbora u kompaniji Fijat Krajsler automobili Srbija Zoran Marković rekao je juče da se nadležni u državi sa Štrajkačkim odborom pobunjenih radnika prepucavaju preko medija, umesto da rešavaju probleme. „Predstavnici Ministarstva privrede nas pozivaju da nastavimo pregovore sa poslodavcem, a da ti pregovori nisu ni počeli. Možda država pregovara sa Fijatom, a mi ne znamo“, rekao je Marković.
On je istakao da iz Vlade nije stigao zvaničan odgovor na verziju Protokola za pregovore sa poslodavcem koju je Štrajkački odbor u petak uveče poslao Ministarstvu privrede.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.