Sve ubrzanije pripreme za start proizvodnje novih modela automobila u Fijatovoj fabrici u Kragujevcu, ipak ne znače da će FAS i firma Manjeti Mareli, već početkom naredne godine, zaposliti 2.000 radnika sa evidencije kragujevačke filijale Nacionalne službe za zapošljavanje. Te najave koje su stigle sa sastanka nadležnih u kragujevačkoj filijali NSZ i Fijatovih personalaca, gde je, navodno, odlučeno da obuka nezaposlenih Kragujevčana za rad u tim fabrikama počne već u septembru, nedavno su, ekskluzivno za naš list, demantovali predstavnici menadžmenta kompanije Fijat automobili Srbija, koji su poručili da u narednom kratkoročnom periodu neće biti značajnijeg prijema novih radnika.
U Fijatovoj kompaniji s tim u vezi podsećaju da će FAS, shodno ugovorenim obavezama prema Vladi Srbije i lokalnoj samoupravi, ali i proizvodnim potrebama fabrike, do 2012. godine zaposliti ukupno 2.400 radnika. Sagovornici Danasa tvrde da će Fijat poštovati odredbu ugovora o formiranju kompanije Fijat automobili Srbija prema kojoj bi FAS, do 2012, trebalo da preuzme one radnike kragujevačke Fabrike automobila, koji u međuvremenu nisu, uzimajući socijalni program, napustili Zastavu. Jedan od uslova za dobijanje posla biće i taj da potencijalni kandidati za posao ispune stroge Fijatove kriterijume i standarde. Fijat je, pre šest meseci, preuzeo 1.000 Zastavinih radnika, a trenutno na najavljeni posao u FAS-u čeka još oko 1.600 kragujevačkih „automobildžija“, koji su od februara naizmenično, po grupama, angažovani na raščišćavanju fabrike i izmeštanju stare Zastavine opreme.
Koliko je poruka menadžmenta FAS-a u vezi sa obavezom te kompanije da preuzime većinu Zastavinih radnika, u funkciji „očuvanja mira u kući“, a koliko stvarna namera Italijana, videće se u drugoj polovini naredne godine, kada bi trebalo da počne i kadrovsko „kompletiranje“ fabrike, odnosno upošljavanje još oko 1.500 radnika. Nadležni u gradskoj upravi, koja je potpisnik memoranduma o saradnji Kragujevca i Fijata, ističu da su informacije o skorašnjem zapošljavanju 2.000 novih radnika u FAS- u i u Mareliju – „besmislene“, ali veruju da će Fijat poštovati preuzete ugovorne obaveze, te da će prednost pri novom zapošljavanju u FAS-u imati Zastavini radnici, dok će više hiljada nezaposlenih Kragujevčana posao moći da nađu u Fijatovoj pratećoj industriji, koja će pogone izgraditi u industrijskoj zoni u Korman polju.
I Aleksandar Ljubić, savetnik u Ministarstvu ekonomije i predsednik Upravnog odbora Grupe Zastave vozila, tvrdi da je informacija o zapošljavanju 2.000 radnika početkom naredne godine – neozbiljna. „Šta bi Fijat početkom godine radio sa novim radnicima, kad Manjeti Mareli tek treba da počne izgradnju svoje fabrike u Kragujevcu. Tačno je da Fijat namerava da zaposli još oko 1.500, a Manjeti Mareli 500 radnika, ali to se može očekivati tek posle instaliranja nove proizvodne opreme, dakle sredinom, ili čak u drugoj polovini naredne godine. Prema mojoj proceni Fijat, koji je već preuzeo gotovo sve proizvodne radnike Fabrike automobila, radije će se opredeljivati za nezaposlene sa proizvodnim zanimanjima koje će uzimati sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje, nego za neangažovane Zastavine činovnike“, tvrdi Ljubić.
Bilo kako bilo informacija o angažovanju novih radnika preuzetih sa evidencije NSZ, najpre je zatekla, a potom i uplašila većinu od onih 1.600 radnika Fabrike automobila koji čekaju da ih Fijat preuzme krajem 2011. ili početkom 2012, za kad je najavljen početak najpre probne, a zatim i serijske proizvodnje dva nova Fijatova modela u kragujevačkoj fabrici. tome su u velikoj meri kumovali i naslovi svedoče i naslovi u novinama poput onih „Otpisani Zastavini radnici“. U sindikatu Fabrike automobila se s tim u vezi pozivaju na sporazum koji je nedavno potpisan sa nadležnima u Ministarstvu ekonomije, i kojim je, između ostalog, predviđeno prioritetno zapošljavanje 1.600 preostalih „automobildžija“ u FAS-u, ili u Fijatovim kooperantskim firmama. Nevolja je, međutim, u tome što taj sporazum važi do kraja ove godine, a Fijatova kompanija i njeni dobavljači će nove radnike angažovati tek za oko godinu dana. Šta će se tada događati, odnosno da li će prednost pri zapošljavanju u FAS-u imati Zastavini radnici, ili nezaposleni sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje – to ćemo tek videti.
Inače, građevinski radovi na rekonstrukciji, preciznije rečeno, izgradnji nove automobilske kompanije u Zastavi, trebalo bi da budu okončani do kraja februara naredne godine. Nakon toga biće instalirana savremena oprema, na kojoj će se proizvoditi dva nova modela, „fijat idea“ i „lančia muza“, namenjena svetskom tržištu. Instaliranje nove proizvodne opreme u FAS-u startovaće u oktobru, kad će najznačajniji Fijatov dobavljač, italijanska firma Manjeti Mareli, u Mehaničkoj obradi početi „ukopavanje“ linije presa, visokih do 15 metara, zbog čega je bilo neophodno da se krovna konstrukcija iznad tog pogona podigne za nekoliko metara. Na toj liniji će se proizvoditi automobilski delovi od plastike: branici, stranice, instrument table… Veliki deo savremene proizvodne opreme, kao što su prese za izradu karoserijskih delova, već je naručen kod svetskih proizvođača, a od dobavljača u Evropi i u svetu uveliko se naručuju i ostale proizvode linije, mašine i uređaji. Zahvaljujući tome, Fijatova fabrika automobila u Kragujevcu će, krajem naredne godine (uoči najavljenog starta probne proizvodnje dva nova modela), biti najmodernija firma te vrste u jugoistočnoj Evropi, možda i na celom Starom kontinentu.
Savremena oprema
Zaposleni u kompaniji Fijat automobili Srbija trebalo bi, već u septembru, da krenu na obuku za rad na savremenoj proizvodnoj opremi. Kako naš list nezvanično saznaje, moderna oprema koja će omogućiti godišnju proizvodnju između 200.000 i 300.000 automobila marke „fijat idea“ i „lančija muza“, naručena je od proizvođača iz dve evropske i jedne dalekoistočne zemlje (nije reč o Kini).
Nastavlja se proizvodnja „punta“
U kompaniji Fijat automobili Srbija (FAS) danas će, posle kolektivnog godišnjeg odmora koji je u avgustu obavezan u svim Fijatovim fabrikama, ponovo početi proizvodnja „punta“. Kako je najavljeno u naredne dve sedmice, sa proizvodnih linija i montažnih traka u FAS-u silaziće 120 „punta“ dnevno, posle čega će, zbog rekonstrukcije fabričkih pogona, uslediti petnaestodnevna pauza. „Punto“ će iz pogona kragujevačke fabrike izlaziti sve dok postoji interesovanje kupaca (procenjeno je da je donja granica potražnje 30.000 automobila godišnje).
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.