Vožnja u železničkom saobraćaju u deset gradova Srbije pokazuje, da je danas putovanje vozom uglavnom prava avantura, a iz mesta kao što su Subotica, Vranje, Majdanpek i Zaječar nije moguće stići vozom do glavnog grada. Sa takvim stanjem, zbog kog je brzina na mnogim prugama ograničena često i na manje od 40 kilometara na čas, bilo je samo pitanje vremena kada će se nesreće poput one sa izlivanjem amonijaka u Pirotu ili današnjeg iskliznuća voza sa fosfornom kiselinom u Zaječaru dogoditi.
Iz Kragujevca, recimo, da biste doputovali železnicom do Beograda, morate najpre da odete do Lapova. Za vožnju iz Šapca najpre treba sačekati voz u 8,36 na šabačkoj železničkoj stanici koji će do Rume voziti oko 35 minuta.
Kada putnici stignu na železničku stnicu u Rumi, moraće da sačekaju oko dvadesetak minuta da stigne autobus koji prima putnike nedaleko od železničke stanice.
„Soko“ vozi 200 km na sat, a u ostatku Srbije putovanje vozom je prava avantura. Novi Pazar nema želežničku stanicu, a najbliža je u Raški. Do Raške je potrebno dvadesetak minuta autobusom, a cena karte je od 150 do 200 dinara.
Nakon toga može se sesti u voz koji ide samo do Kraljeva, a karta u jednom pravcu je 350 dinara. Duplo jeftinije od autobuske karte koja iznosi do 700 dinara, ali je zato i putovanje duže.
Ako želite do Beograda onda iz Kraljeva presedate u Lapovu, a iz Lapova u Požegu i odatle se putuje za Beograd. Celo putovanje traje oko deset sati, rekao je dispečer na železničkoj stanici u Raški za Danas.
Ovaj voz je imao liniju i do Kosova, ali ona je vec dve godine obustavljena, zbog korona virusa i političkih razloga. Sada je ta linija saobraća samo do Rudnice.
Železnička stanica u Kragujevcu jedna je od najstarijih u Srbiji. Podignuta je još 1886. godine. Posle uspostavljanja železničkog sobraćaja u Srbji 1884. godine na relaciji Beograd – Niš, dve godine kasnije na insistiranje samog kralja Milana Obrenovića urađen je krak Lapovo – Kragujevac.
Danas se iz Kragujevca vozom stiže do Beograda, preko Lapova. Naime voz iz Kraljeva stiže na železničku stanicu u Kragujevac po redu vožnje u 8 sati i 53 minuta. Sledi put do Lapova u koje se stiže po raspordu vožnje u 10 sati i 20 minuta i tu sledi presedanje u voz koji stiže, ako sve bude po redu vožnje u beogradsku železničku stanicu Centar u 12 sati i 50 minuta.
Užičanin Vladimir Milanović živi u Beogradu, a za Danas je govorio da od kada se preselio, redovno koristi voz kao prevozno sredstvo na relaciji Beograd – Užice. Kaže da je uslugom zadovoljan i da su vozovi kojima se putuje tri do tri i po sata, novi i čisti.
-Na ovoj relaciji se koriste Štanderovi novi vozovi, koji su prijatni za putovanje, ali ono bi kraće trajalo ako bi se nastavila rekonstrukcija pruge od Valjeva do Vrbnice, koja je najavljivana, ali iz nepoznatih razloga, u poslednje vreme o tome više niko ne govori, kaže Milanović, koji iz svog iskustva napominje i da su vozovi tačni i da kreću na vreme.
Vozovi između Valjeva i Vrbnice još uvek saobraćaju prosečnom brzinom od oko 40 kilometara na sat.
Sa Železničke stanice u Subotici trenutno nema polazaka vozova koji direktno saobraćaju do Beograda.
Voz do prestonice poslednji put je saobraćao pre oko dve-tri godine, a svojevremeno je bio jedan od omiljenih prevoza studenata jer, iako mu je bilo potrebno više vremena nego autobusom, bio je znatno jeftiniji i komforniji za putovanje.
Putnici iz Subotice do Beograda mogu da dođu presedanjem u Novom Sadu, jer sa Železničke stanice svakog dana kreću dva voza do Novog Sada, prvi u 5.05 časova, a drugi u 15 časova.
Osim u dva polaska za Novi Sad, putnici iz Subotice imaju i tri direktna voza do Sombora, koja sa stanice kreću u 7, 11.10 i 19.50 časova.
Sa Železničke stanice u Subotici jednom dnevno saobraća direktan voz za Zrenjanin, čiji je polazak u 6.50 časova.
Iz Subotice takođe postoje polasci i do Kikinde dva puta dnevno, odnosno u 13.50 i 17.05 časova. Ide se rutom kao i kod voza za Zrenjanin, a putnici u Kikindu stižu u 16.14, odnosno u 19.30 časova.
Uz vozove koji saobraćaju do Zrenjanina i Kikinde, putnicima je na raspolaganju i jedan direktan polazak za Sentu, koji sa stanice u Subotici kreće u 19.55 časova. Putnici u Sentu stižu u 20.40 časova, a za putovanje u jednom smeru treba da izdvoje 204 dinara, odnosno za povratno 326 dinara.
Sa jagodinske železničke stanice saobraćaju vozovi ka Beogradu i Nišu. Put prestonice kreće šest, a ka jugu se uputi sedam kompozicija dnevno.
Prugom Beograd – Niš, putnici mogu iz centalnog grada Pomoravlja direktno da stignu i do usputnih opština poput Lapova, Velike Plane, Mladenovca, Ćuprije, Paraćina i Aleksinca.
Karte su nesumnjivo jeftinije od autobuskih, ali kod ovog vida prevoza, treba računati na česta kašnjena i produžena vremena putovanja od pola sata do sat vremena. Ovakve izmene ne ažuriraju se onlajn, već građani moraju da se raspitaju u kol centru ili lično.
Od kada je počela rekonstrukcija železničke pruge od Niša, ka granici sa Severnom Makedonijom, iz Vranja prema ovog gradu, ali i Beogradu, kao i obratno obustavljen je kompletan putnički saobraćaj.
Ranije putnički vozovi su saobraćali svakodnevno na relaciji Preševo – Vranje – Leskovac – Niš. Bila je to jedini linija u putničkom saobraćaju pošto su ranije, kako kažu na Železničkoj stanici u Vranju, „ukinuti vozovi“ na relaciji Preševo – Vranje – Leskovac – Niš Beograd.
Železnička stanica u Nišu u četvrtak 24. marta ove godine izgleda decenijama daleko od “vizije” predsednika Srbije o železničkom saobraćaju koju je saopštio samo nekoliko dana ranije.
Čini se da su od takvog “pogleda” na železnicu decenijama daleko i vozovi koji polaze iz Niša, kao i pruge kojima idu.
Prema podacima Srbija Voza, od Niša do Beograda tog dana je išlo šest vozova.
I Železničke stanice u Zaječaru voz ka Beogradu godinama ne saobraća, dok su jedini pravci gde se možete zaputiti vozom iz grada na Timoku su Prahovo pristanište, Majdanpek i Matejevac kod Niša.
Sada Zaječarci mogu vozom do Bora, Negotina, Prahova pristaništa, Majdanpeka i Matejevca kod Niša.
Kada stignu na železničku stnicu u Rumi, moraće da sačekaju oko dvadesetak minuta, da stigne autobus, koji kako su nam rekli, prima putnike nedalekeo od železničke stanice
Zrenjaninci mogu vozom do Kikinde a od pre nekoliko meseci i do Subotice. Do Beograda, baš kao i do Novog Sada ne mogu od februara 2019. godine. Javno preduzeće “Infrastrukture železnice Srbije” je odluku o ukidanju ovih linija tada obrazložilo time da nema dovoljno dizelki a i da nema dovoljno putnika. U proseku, rečeno je tada medijima, u vozovima je bilo desetak putnika.
Voz na relaciji Zrenjanin – Beograd, i pre nego što je linija potpuno ukinuta saobraćao je sa prekidima. U jednom periodu, zbog remonta pruge, moglo se vozom samo do Kovačice ili Debeljače.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.