Elektroprivreda Srbije se, zbog neprofesionalnog ponašanja svojih zaposlenih, ovih dana ponovo našla u žiži interesovanja javnosti.
Nedavno su se, kako je Danas i pisao, pojavile tvrdnje da to preduzeće u Termoelektrani „Nikola Tesla“ nije formiralo dovoljne količine uglja na deponijama zbog čega je EPS bio prinuđen da tokom zimskih dana uvozi skupu struju. Sada je lično premijer Srbije kritikovao EPS zbog nepravilnih računa za struju na kojima su enormni iznosi, rekavši da iza toga stoji nemar onih koji su dužni da očitavaju brojila, a to nisu radili.
Međutim, istraživanja BIRN-a o tenderu koji je prošle godine EPS raspisao za očitavanje brojila, daju potpuno novu dimenziju čitavom skandalu. Naime, u avgustu 2016. godine EPS je raspisao tender za poslove očitavanja brojila i kao najpovoljnijeg ponuđača angažovao konzorcijum koji je predvodila agencija za zapošljavanje „Sekuester“, a činile su ga još firme za privatno obezbeđenje „Dobergard“, „Protekta“ i „Inter safe business“, kao i agencije za zapošljavanje i omladinske zadruge „Revnost“, „Work and care“, „Faks“ i „Izlaz“. Ispostavilo se, kako tvrdi BIRN, da su greške prilikom očitavanja računa za struju činili upravo zaposleni u konzorcijumu koji nisu dovoljno obučeni i stručni da obavljaju te poslove. Takođe, podaci pokazuju da je ponuda koju je konzorcijum dao na tenderu drastično veća od one po kojoj su brojila dotad očitavana.
Slobodan Ružić, nekadašnji zamenik ministra energetike i direktor firme Enerdži sejving grup, kaže za Danas da je ponašanje zaposlenih u EPS-u angažovanih na očitavanju brojila bilo skandalozno.
– To je očigledna nepravilnost, predstavlja neizvršavanje osnovnih radnih zadataka i sasvim je jasno da takvo ponašanje treba sprečiti i sankcionisati. Međutim, mnogo ozbiljniji problem predstavljaju tvrdnje da su greške prilikom očitavanja činili uglavnom zaposleni u konzorcijumu angažovanom u te svrhe. Svuda u razvijenom svetu je uobičajeno da se angažuje radna snaga na očitavanju brojila tako da nije sporno da se to čini i u Srbiji. Međutim, ljudi koji se bave tim poslom moraju da prođu osnovnu obuku i mora da postoji kontrola da li oni svoj posao obavljaju na adekvatan način ili ne. Očito da je ta kontrola izostala od strane nadležnih u EPS-u i zbog toga je došlo do enormnog uvećavanja računa na štetu potrošača – objašnjava Ružić.
On dodaje da se u velikim sistemima uvek dešavaju greške prilikom očitavanja te da je problem bez razloga podignut na državni nivo.
– Ne vidim razloga da se državni vrh bavi pitanjem da li su brojila očitana pravilno ili ne. Ako se brojilo pogrešno očita ili se ne očita u opšte a račun odredi paušalno to je evidentna nepravilnost. Ona se ispravlja obraćanjem nadležnima u EPS-u. Ako je do nepravilnosti zaista i došlo EPS će obeštetiti potrošača – ističe Ružić.
Vojislav Vuletić, generalni sekretar Udruženja za gas Srbije, takođe kaže da nerealno uvećani računi nekih potrošača jesu za svaku osudu ali da ne misli da je do toga došlo paušalnim procenama već pogrešnim proračunavanjem.
– Ne verujem da oni koji su zaduženi za očitavanje brojila nisu izlazili na teren. Pre će biti da su oni pogrešno očitavali. S obzirom na praznike koji su bili oni nisu očitali račune na vreme već su to uradili posle praznika pa su računi veći jer iskazuju 40 a ne 30 dana. EPS jednostavno mora da ima bolju kontrolu i da nadležni u tom preduzeću vode računa o tome da se stanje brojila sagledava na vreme, a ne da se dešavaju ovakvi propusti – ističe naš sagovornik.
Ni on ne vidi ništa sporno u tome da se na tenderu dodeljuje posao očitavanja brojila jer je reč o kao kaže jednostavnom postupku koji se kasnije obrađuje kompjuterski.
– Prema informacijama prikupljenim iz svih elektrodistribucija, procenat očitanih brojila je 96,11 odsto, a broj reklamacija na decembarske račune ne izlazi iz prosečnih okvira, tvrde u EPS-u. Na primer u Beogradu je primljeno manje od 0,1 odsto reklamacija. Sve nepravilnosti koje su uočene na decembarskim računima za električnu energiju biće savesno i odgovorno ispitane i svaki slučaj biće pojedinačno razmotren. Nijedan kupac kod kojeg se utvrdi nepravilnost u očitavanju neće biti oštećen – kažu u EPS-u.
Građani koji sumnjaju u ispravnost decembarskih računa, mogu da podnesu reklamacije na šalterima EPS-a. Prigovori mogu da se upute pisanim putem na adresu naznačenu na prednjoj strani računa, ili lično na šalteru, na istoj adresi. Rok za prigovor je osam dana.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.