Nezadovoljstvo radnika raste dok čekaju pregovore o budućnosti fabrike 1

Nekako iznebuha, iznenađujuće čak i za one koji su upućeni u zbivanja u automobilskoj industriji, započeo je prošlog utorka u kragujevačkoj fabrici Fijat Krajsler automobili Srbija, štrajk radnika kome su prethodila dva jednosatna protesta upozorenja.

Oni su prvo tražili povećanje osnovnih plata sa 38.000 na 45.000, ali sada su iznos „zaokružili“ na 50.000 dinara. Zahtevaju i isplatu dogovorenog bonusa za efikasnost za ovu godinu i nadoknada za prevoz, te promenu organizacije proizvodnje kako bi se eliminisala sve učestalija praksa da jedan radnik, pored svog, istovremeno završava i više poslova kolega ili koleginica koji su odsutni iz firme zbog bolovanja ili iz nekih drugih razloga.

Iako je generalni štrajk u početku zaista zatekao i stručnu javnost, u ovim krugovima poslednjih dana sve više sazreva uverenje da je totalna obustava rada u kragujevačkoj fabrici automobili na neki način indirektna posledica, ili odložena reakcija na prošlogodišnje mere racionalizacije. Tada je ukinuta jedna proizvodna smena i posledično je otpušteno više stotina ili čak 1.000 zaposlenih u toj kompaniji, čemu treba dodati i još nekoliko stotina njihovih kolega u firmama glavnih Fijatovih dobavljača koje su u Kragujevcu izgradile svoje pogone. Sve to dodatno je garnirano akumuliranim nezadovoljstvom zbog uslova rada i niskih zarada.

Fabrički Samostalni sindikat koji je, pre desetak dana pozvao zaposlene u FCA Srbija na gene ralni štrajk, u leto prošle godine nikako nije bio tako borben. Naprotiv, gotovo ćutke je prešao preko masovnih otkaza, pri čemu je i radnike sa spiskova prekobrojnih i javnost zamajavao obećanjem tadašnjeg premijera sada predsednika Srbije Aleksandra Vučića da će u Kragujevcu, u roku od godinu dana, da bude izgrađena fabrika inostranog proizvođača auto-delova, koja će da zaposli do 1.500 radnika, odnosno onoliko koliko je, prema zvaničnim najavama menadžmenata FCA Srbija i kooperantskih firmi, nagovešteno da će biti otpušteno.

Radnici FCA Srbija tada se nisu javno pobunili, jer ih niko nije ni pozivao da to učine, ali je na talasu njihovog nezadovoljstva u fabrici automobila ubrzo formirano još nekoliko sindikata. Među njima i ogranak UGS „Nezavisnost“, koji, prema saznanjima našeg lista, nije tako „bolećiv“ prema menadžmentu kompanije, a kao ozbiljna konkurencija „samostalcima“, spreman je i da pozove nezadovoljne „automobildžije“ na protest… Uz to, nezadovoljstvo zaposlenih počelo je da se uvećava nakon februarskog štrajka u glavnom dobavljaču, kompaniji Manjeti Mareli koji su, posle višednevne obustave rada, izdejstvovali povećanje plata i bolje uslove rada. Klima za protest je stvorena, samo je trebalo neko da ga organizuje. U Samostalnom sindikatu znali su da je „Nezavisnost“ spremna za takav potez, pa su preduhitrili – 23. i 26. juna najpre su krenuli sa jednosatnim štrajkovima upozorenja. Kako menadžment na to nije reagovao, 27. juna potpuno je obustavljena proizvodnja svih verzija modela „fijata 500L“.

Poslovodstvo kragujevačkog Fijata se tokom minule sedmice, barem do petka iza podneva, nije oglašavalo niti je odgovorilo na poziv Štrajkačkog odbora da započnu razgovore o problemima zaposlenih, a ignorisan je i istovetni nalog inspekcije rada, iako je to zakonom regulisana procedura.

Zašto, kada je menadžment do sada, kako to tvrde u fabričkim sindikatima, poštovao zakone i propise države Srbije?

Stručna javnost tvrdi kako je javna tajna da poslovodstvo FCA Srbija u ovom slučaju ima podršku državnog vrha Srbije. To potvrđuje i informacija da su Fijatovi sindikalci uoči totalne obustave rada, primili poziv iz kabineta Aleksandra Vučića, i to od čoveka koji je svojevremeno, kao kadar Mlađana Dinkića, bio dobro upoznat sa realizacijom zajedničkog poslovnog poduhvata Fijata i države Srbije u Kragujevcu.

Postoje još bar dva razloga zbog kojih poslovodstvo još nije selo za sto sa radnicima. Prvi je želja da štrajk razvuče štrajkače, a drugi da se njihovo rukovodstvo dezorijentiše. U tome su delimično uspeli, jer je Štrajkački odbor, revoltiran ignorantskim odnosom, odlučio da tokom započete obustave, povisi iznos zahtevane zarade, što može da se protumači i kao nedovoljno promišljen i neozbiljan potez.

Šta su posledice generalnog štrajka zaposlenih u FCA Srbija? Kratkoročno, tokom minule sedmice u kragujevačkoj fabrici izgubljena je proizvodnja blizu 2.000 gotovih automobila, a u međuvremenu su počeli da staju i ovdašnji Fijatovi komponentaši. Njihovi radnici su prošlog četvrta vraćeni s posla, dok će im dnevnice za vreme dok ne rade biti manja za po 35 odsto. Ukoliko se štrajk produži, gubitak i fabrike automobila i dobavljačkih firmi biće sve veći.

Nezgodno vreme

Totalna obustava rada u FCA Srbija došla je u najnezgodnije moguće vreme, uoči tržišne promocije redizajniranih verzija „fijata 500L“. Informacije o štrajku u fabrici u kojoj se proizvode restilizovane varijante modela „500L“, nikako ne mogu da doprinesu njihovom pozicioniranju na evropskim a posebno na severnoameričkim tržištima, na kojima je taj model i inače imao slabiju prođu. Generalni štrajk organizovan je, nadalje, tek tri meseca uoči pregovora, koje je nedavno ovde (za oktobar) najavio predsednik Aleksandar Vučić, između predstavnika države Srbije i top menadžmenta Grupacije Fijata Krajsler automobili o novom modelu, a time i o budućnosti kompanije u Srbiji. Podsetimo da desetogodišnji ugovor o formiranju te kompanije ističe u septembru 2018. godine.

Male tajne velikih brojeva

Ni menadžment kompanije ni Vlada Srbije nisu zvanično saopštili koliko je zaposlenih prošle godine zaista otpušteno, ali je u javnosti poznato da su i Fijatovi i radnici dobavljačkih firmi neretko vršili pritisak na radnike i da je u pogonima kragujevačkih fabrika u to vreme vladali atmosfera straha i teške neizvesnosti.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari