Odaziv radnika Fijatove fabrike u Kragujevcu za rad u fabrici automobila u Trnavi u Slovačkoj je i dalje daleko ispod očekivanja menadžmenta koji od radnika traži da se pisano izjasne zbog čega ne prihvataju ponudu, rečeno je FoNetu u fabričkom Ujedinjenom ganskom sindikatu Nezavisnost.
Kompanija Fijat Krajsler automobili obavestila je proizvodne radnike da mogu da se prijave za rad u fabrici Stellantis u Slovačkoj u kojoj se proizvode vozila pežo 208 i citroen C3 pikaso.
Uprkos svakodnevnom ubeđivanju da prihvate ponudu, ugovor o jednogodišnjem aranžmanu u Slovačkoj u protekle dve nedelje, potpisalo je manje od 20 radnika, rekao je FoNetu predsednik tog sindikata Zoran Stanić.
Prema njegovim navodima, glavni razlozi za to su neprimamljiva mesečna zarada i prateći uslovi.
Radnicima iz Kragujevca je ponuđena plata od oko 850 evra, ali od tog novca sami plaćaju ishranu i smeštaj, pa kada se sve to sabere i oduzme ispada da mesečno mogu da uštede najviše 400 evra što je malo više nego nadokanada za plaćeno odsustvo, kada ne rade, rekao je Stanić.
On je objasnio da rad u Slovačkoj pod ovim uslovima znači da radnik pored stana u Kragujevcu treba da plaća i stan u Slovačkoj, da hrani porodicu u Kragujevcu i da se sam hrani u Slovačkoj, što višestruko uvećava rashode.
Svakome je jasno da su takvi uslovi neprihvatljivi kao i objašnjenje da oni tamo idu i zbog obuke za rad na savremenim postrojenjima. Montiranje automobila Fijatovi radnici su davno naučili i to na savremenijoj opremi od one koja je u fabrici u Trnavi, rekao je Stanić.
On je rekao da razume Slovačku koja verovatno zbog pandemije ima mnogo radnika na bolovanju, pa nastoji da ih zameni, ali da ne razume „interes Srbije u toj priči“.
„Slovačka dobija kvalitetnu i jeftinu radnu snagu, Fijat u Kragujevcu smanjuje svoje troškove za plaćena odsustva radnika koji su prošle godine imali samo 80 radnih dana, a ove godine je planirano duplo manje. Gde je tu interes Srbije i radnika“, upitao je Stanić.
On je rekao da iz novofpormiranog multinacionalnog giganta Stellantis, nastalog spajanjem italijanskog FCA i francuskog PSA, još nema nikakvih nagoveštaja o eventualnom uvođenju novog modela u proizvodnju u kragujevačkoj fabrici, ali da sluti da se „nešto dešava s obzirom da su u protekle dve nedelje u njoj boravile dve visoke delegacije iz Fijata i Pežoa“.
Ja verujem da će u našu fabriku u roku od godinu dana stići novi model, ali se plašim da ćemo tada imati i novi problem. Imaćemo novi model za koji nećemo imati dovoljno stručne radne snage, jer je mnogo mladih i sposobnih stručnjaka, u protekle dve-tri godine, napustilo fabriku, rekao je Stanić.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.