Nijedna kompanija veličine Er Srbije avione ne kupuje 1Foto: BETAPHOTO/ Kabinet potpredsednice Vlade,MGSIS

Na dosadašnjih 30 miliona evra štete, Er Srbiju do kraja godine očekuje još toliko gubitka, te ne čudi što su predstavnici vlasti ovih dana u razgovorima sa čelnicima nacionalne avio kompanije o tome na koji način država može da im pomogne.

Iako za sada ne zna kako ni koliko, država će, kako je to najavio ministar finansija Siniša Mali, nesumnjivo pomoći Er Srbiji.

„Razgovori su u toku, možda da kupimo još neki avion“, rekao je Mali pre dva dana, nakon što je javnost podsetio da bez Er Srbije „ne bismo imali ni kako da vratimo naše sugrađane, niti čime da dovezemo maske i respiratore“.

Letovi iz Srbije zvanično će krenuti 18. maja, biće to sigurno lagan početak, jer se pre 1. juna ne očekuje veća frekvencija letova. U svom punom zamahu, onom od pre pandemije, Er Srbija, poput uostalom i ostalih svetskih avio kompanija ne može da očekuje da će biti uskoro. Otud i procene o tome da će broj putnika biti ove godine prepolovljen.

Državni predlozi za pomoć nacionalnoj avio kompaniji išli su od dokapitalizacije, preko otkupa korporativnih obveznica koje bi ova kompanija izdala do najnovijeg – kupovine aviona.

Koliko je ovo poslednje realno neophodno u trenutku kada država poseže za merama „prve pomoći“ i da li je uopšte ostvarivo, konsultant za strana ulaganja Milan Kovačević kaže za naš list da bi najpre bilo normalno da inicijativa o kupovini aviona dođe od Er Srbije.

„To što su avioni Er Srbije leteli po instrukcijama Vlade to je bilo u vanrednom stanju koje je sada ukinuto i trebalo bi sada pogledati ukupnu situaciju i videti kako im treba pomoći – da li je to kupovina ili rentiranje aviona, ili krediti za likvidnost“, ističe Kovačević.

Treba videti, kako kaže, koliko inače u tome učestvuje manjinski ulagač, da li to menja strukturu vlasništva.

Kovačević napominje da se odavno zna da se Er Srbija drma i da naročito sada kada je sve uzdrmano krizom od Vlade moramo očekivati da pomogne, ali da to bude transparentno.

„Ne da se ispod žita kupuje avion, jer se inače avionima Er Srbije očito upravlja iz Vlade, tako je sada tokom vanrednog stanja osam aviona išlo odavde za Italiju nepotrebno, kada je mogla roba da se stavi u kamion i jeftinije prođe“, napominje Kovačević.

Ako Vlada hoće sebi da kupuje avion, onda to, ističe on, treba jasno da kaže, ako se kupuje za Er Srbiju onda treba da se urade studije, analize ne bi li se videlo za šta je pomoć potrebna.

Urednik portala Tango six Petar Vojinović kaže da je kupovina aviona sada veoma, veoma malo verovatna, zato što inače avio kompanije ove vrste avione iznajmljuju.

„Verovatno će biti iznajmljivanje aviona jer nijedna avio kompanija ove veličine i u ovom stanju ne kupuje avione“, ističe Vojinović za Danas.

Pre epidemije virusa korona, Er Srbiji su, kako kaže, bili potrebni novi avioni jer je broj bio neadekvatan poslednjoj strategiji širenja koju je ova kompanija imala. Sada te strategije možda više neće ni biti, pre svega, kako kaže, zbog dramatičnih promena na tržištu.

„Ranije je bila ekspanzija za koju su im bili potrebni avioni, a ovo sada može da se odnosi na priču o širokotrupnom avionu koji bi možda leteo do Kine. Iznajmljivanje bi sada moglo da bude jeftinije pa je možda pravo vreme da se to uradi po nekim povoljnijim uslovima“, ističe Vojinović.

On kaže da Er Srbija ne može nikada da razmišlja o kupovini aviona, jer to nije isplativo.

„To rade najveće kompanije na svetu koje velikim kupovinama dobijaju popuste i povoljnije uslove plaćanja, a Er Srbiji i da bude dramatično snažnija finansijski opet ne bi bilo isplativo da kupi avion“, napominje naš sagovornik.

Jedine avione koje Er Srbija sada ima, a da nisu iznajmljeni su, kako kaže, boinzi 737 kojima treba zamena, a koje koristimo za čarter letove.

Vojinović ne sumnja da će država pomoći Er Srbiji jer je sada za to idealna situacija zato što nema više kontrole nad avio kompanijama kao ranije.

„Evropska komisija ima pravila o subvencijama i državnoj pomoći, gde su zabranjene svim avio kompanijama učesnicama Sporazuma o otvorenom nebu, što znači da države ne smeju da daju i državnu pomoć i subvencije. Međutim, u ovoj situaciji svaka avio kompanija bilo državna ili privatna, lou kost ili velika, koja je tražila i dobila je pomoć od država, tako da su to pravilo počele da krše. Uskoro će i zvanično na nivou EK to da bude i aminovano“, napominje Vojinović. On navodi primer kompanije Vizer, koja je na osnovu programa pomoći od Velike Britanije dobila veliku novčanu pomoć.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari